VYBERTE SI REGION

Stavbu 'Nuseláku' zdrželo politické rozhodnutí

Praha - Realizace mostu, o kterém snily celé generace architektů i obyvatel hlavního města, trvala přes sedm dlouhých let.

14.2.2011 1
SDÍLEJ:

Nuselský most.Foto: Deník/Martin Divíšek

Nuselský most stojí na pomezí druhé a čtvrté městské části již téměř čtyři desetiletí. Historie plánů na překlenutí údolí a zjednodušení cestování mezi jižními částmi Prahy a centrem je však mnohem starší.

První úvahy o vzniku mostu totiž pocházejí již z přelomu 19. a 20. století. Například v roce 1903 navrhl inženýr Jaroslav Marianko ocelový most. S ambiciózním projektem neuspěl. Technici se myšlence přemostění širokého údolí věnovali i za první republiky.

Uskutečnilo se dokonce několik veřejných soutěží. V roce 1919 vypracoval detailní návrh renomovaný statik a odborník na betonové stavby, inženýr Stanislav Bechyně. Známý architekt Jan Kotěra navrhoval, aby v pilířích mostu vznikly obytné domy.

On i další vizionáři však měli nakonec smůlu, protože politici nedali projektu zelenou. Diskuse o mostě pohřbila druhá světová válka. Během ní se sice nadále projektovaly dopravní stavby, mezi nimi například silniční okruh kolem Prahy, ale s Nuselským mostem se za okupace nepočítalo.

Trable s vozy pro metro

Po válce se myšlenka mostu opět vrátila na scénu, ale nebyla nijak žhavá. Zlom přinesla šedesátá léta. V té době se k Praze připojily desítky obcí a na pankrácké pláni a za ní rostly paneláky jako houby po dešti, což logicky přineslo zvýšení provozu a nároků na cestování.

Hranice metropole se posunula na jih, takže vznik mostu přes Nuselské údolí se stal nadmíru aktuálním a preferovaným tématem.

Definitivní podobu získal projekt mostu až v roce 1960, kdy zvítězil návrh architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra z pražského Projektového ústavu dopravních a inženýrských staveb. Stavba mostu začala o pět let později. Spotřebovalo se při ní na
20 000 krychlových metrů kvalitního předpjatého betonu. Podobnou technologií bylo tehdy ve světě vybudováno jen osm mostů, z nichž sedm již nestojí.

Výstavbě předcházela demolice sedmnácti domů. Záběry z ní použil režisér Zdeněk Podskalský do hudební romantické komedie Ta naše písnička česká.

Stavba se protáhla až do sedmdesátých let. Počítalo se s dopravou pro auta na povrchu mostu a provozem kolejových vozidel ve vnitřním tubusu. A právě zde nastal hlavní důvod prodlevy.

Podle původních plánů měla mostem jezdit speciální tramvaj, která by, stejně jako dnes metro, pokračovala po překonání údolí dále pod zemí. Následně však bylo rozhodnuto, že v metropoli bude vybudována síť metra. Plány pro Nuselský most se tedy musely měnit, ale to nebylo vše.

Velká sláva na počest „Února“

Plánované vozy československé výroby nahradily především kvůli změně politického klimatu a nastupující normalizaci soupravy ze Sovětského svazu s označením Ečs.

Ty však byly pořádnými „cvalíky“, na jejichž váhu nebyl most konstruován. Zatímco vůz československé výroby R1 vážil zhruba 22 tun, vůz sovětské výroby měl přes 32 tun. Do útrob mostu se proto musel instalovat speciální rošt, který přenáší tlak i na boční stěny tubusu.

Tato operace dokončení stavby o několik měsíců protáhla. Zajímavostí z výstavby je bezesporu fakt, že v roce 1970 byla pomocí 66 tanků rakovnického pluku provedena náročná zatěžkávací zkouška. Provoz mostu, pojmenovaném jako Most Klementa Gottwalda, byl zahájen až 22. února 1973. Pásku slavnostně přestřihl tehdejší generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák.

„Byl jsem v té době puberťák, kterého zajímaly úplně jiné věci. Ale přesto mi otevření mostu utkvělo v paměti. Všude se o tom mluvilo. Televize, rádio i budovatelské plakáty hlásaly tu velkou slávu, tomu nešlo uniknout,“ vzpomíná Petr Janorka, obyvatel Nuselského údolí.

Soupravy metra začaly mostem jezdit o rok později. Most sloužil propagandistickým účelům. Prezentace ukázkové stavby ostře kontrastovala se skutečností, že nekvalitní povrch vozovky musel být často vyměňován. V roce 1990 se změnil název na dnešní Nuselský most.

Před jedenácti lety byl vyhlášen Stavbou století v kategorii Dopravní stavby. V druhé polovině devadesátých let musel být kvůli trhlinám vyměněn ocelový rošt, což na pár týdnů přerušilo provoz metra. Oprav mostu, po němž denně projede přes 150 tisíc aut a je jednou z nejdůležitějších pražských komunikací, však bylo za dobu jeho existence více. Ta nejbližší je připravována již na letošní jaro. „Oprava Nuselského mostu se připravuje dlouhodobě,“ uvedl ředitel technické správy komunikací Luděk Dostál.

Most sebevrahů
* od začátku existence mostu z něj skočilo 200 až 300 lidí
*drtivá většina skokanů svůj čin nepřežila
*spoustě nešťastníků se podařilo záměr rozmluvit
*počet sebevrahů se snížil po vybudování zábran v 90. letech
*zásadní zlom nastal až v srpnu 2007, kdy byly vybudovány nové klenuté zábrany s hladkým povrchem, jež jsou prakticky nepřekonatelné
*většina sebevrahů skočila na území Prahy 2, menšina na Prahu 4
*v srpnu 2008 shodil pomatenec z mostu dva buldoky

Most čeká za několik týdnů oprava, provoz ale nepřeruší
V prosinci loňského roku se naplno ukázalo, v jak špatném stavu je Nuselský most. Při oblevě do něho začalo silně zatékat, a na několik hodin musel být dokonce přerušen provoz metra v době největší špičky, což způsobilo velké dopravní komplikace.

Těm se chce město do budoucna vyhnout, a tak by již za několik týdnů měla začít oprava mostu. V návrhu rozpočtu hlavního města jsou na tuto akci připraveny peníze.

První náměstek pražského primátora Karel Březina (ČSSD) potvrdil, že oprava dilatací, kterými zatékalo do tunelu metra, začne na jaře. Důležité je, že most bude opravován tak, že přes den budou průjezdné všechny pruhy a omezení nastanou jen v noci.

„To byla jedna z podmínek, jakékoli omezení této dopravní tepny, po které denně projede přes sto tisíc vozidel, by mohlo způsobit kolaps dopravy,“ upozornil Březina.

A co přesně se v prosinci stalo? Na Nuselském mostě se problémy začaly objevovat 8. prosince dopoledne. Způsobilo to hned několik okolností, a to velký spad sněhu, zamrznutí dilatačních kanálků a následně výrazné oteplení s velkým množstvím vody, které dilatace nezvládla.

Technická správa komunikací sice následně uklidila sníh z celého mostu, v té době už ale byla voda nateklá v elektrice metra a krátce po čtrnácté hodině bylo nutné provoz trasy C přes Nuselský most zastavit. (luk)

Čtěte také: Nuselský most zaplavila voda, metro už jezdí

Autor: Jan Puci

14.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

Rath opět zamíří do soudní síně, tentokrát žaluje státního zástupce

Praha - Bývalý středočeský hejtman David Rath znovu míří do soudní síně, tentokrát v roli žalujícího. Jeho žalobu na státního zástupce Petra Jiráta, který dozoruje Rathovu korupční kauzu, začne soud veřejně projednávat v únoru. Redakce to zjistila z justiční databáze Infosoud. Rathovi vadí některé výroky, které o něm Jirát řekl v rozhovoru pro média.

Britové poslali do vězení trio, jež ženy z ČR nutilo k prostituci

Bristol - Soud v britském Bristolu dnes uložil tresty vězení ve výši 7,5 až 9,5 roku trojici osob, které lákaly z České republiky ženy do Spojeného království, kde je nutily k prostituci. Britská média státní příslušnost odsouzených neupřesňují, z prohlášení místní policie ale vyplývá, že jeden z trojice byl zadržen v Česku, kde čeká na vydání do Británie. Soud mu tedy trest uložil v nepřítomnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies