VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Technici zkoušeli automatiku na Pražském okruhu

Praha - Menší nehoda, větší nehoda, automobil řítící se po dálnici v protisměru, ale také překážející zvíře, kolona nebo rozmary počasí: mlha či třeba náledí. To všechno čekalo v noci na neděli na řidiče jedoucí po novém úseku dálničního okruhu Prahy, který spojuje brněnskou dálnici D1 s plzeňskou D5.

24.10.2010
SDÍLEJ:

Pražský okruh.Foto: Deník/Martin Divíšek

Nic z nepříjemností, které omezily jejich jízdu, ale naštěstí nebylo skutečností. Technici Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s dodavatelskou společností Eltodo testovali automatiku takzvaného liniového řízení, což se z technologických důvodů musí dělat za běžného provozu.

Poloautomatický režim

Cílem zkoušek, které oborníci sledovali přímo u dálničních portálů v terénu, bylo ověřit, jak se řídicí systém dálnice podařilo naučit odpovídat na podněty k různým situacím, na něž má v budoucnu reagovat automaticky: podle poznatků z kamer a čidel sledujících řadu parametrů včetně hustoty provozu či meteorologické situace má pomocí proměnných dopravních značek a informačních tabulí v případě problémů samočinně nastaví taková omezení a úpravy provozu, aby se pokud možno podařilo zabránit dalším kolizích či zácpám.

Do budoucna má tento systém fungovat automaticky; operátor bude na jeho chod pouze dohlížet. Dosud pracuje v poloautomatickém režimu s aktivní účastí obsluhy. Zprovoznění plně automatického režimu je jednou z podmínek zvýšení maximální dovolené rychlosti z nynější stovky na projektovaných 130 kilometrů za hodinu.

Nově zprovozněnou částí okruhu projedou v úseku Modletice – Slivenec desetitisíce vozidel denně. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové se jedná o 50 – 80 000 automobilů za 24 hodin. Největší zátěž zaznamenává okruh od Barrandova d dálnici D5.

(zw)

24.10.2010
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies