VYBERTE SI REGION

Technici zkoušeli automatiku na Pražském okruhu

Praha - Menší nehoda, větší nehoda, automobil řítící se po dálnici v protisměru, ale také překážející zvíře, kolona nebo rozmary počasí: mlha či třeba náledí. To všechno čekalo v noci na neděli na řidiče jedoucí po novém úseku dálničního okruhu Prahy, který spojuje brněnskou dálnici D1 s plzeňskou D5.

24.10.2010
SDÍLEJ:

Pražský okruh.Foto: Deník/Martin Divíšek

Nic z nepříjemností, které omezily jejich jízdu, ale naštěstí nebylo skutečností. Technici Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s dodavatelskou společností Eltodo testovali automatiku takzvaného liniového řízení, což se z technologických důvodů musí dělat za běžného provozu.

Poloautomatický režim

Cílem zkoušek, které oborníci sledovali přímo u dálničních portálů v terénu, bylo ověřit, jak se řídicí systém dálnice podařilo naučit odpovídat na podněty k různým situacím, na něž má v budoucnu reagovat automaticky: podle poznatků z kamer a čidel sledujících řadu parametrů včetně hustoty provozu či meteorologické situace má pomocí proměnných dopravních značek a informačních tabulí v případě problémů samočinně nastaví taková omezení a úpravy provozu, aby se pokud možno podařilo zabránit dalším kolizích či zácpám.

Do budoucna má tento systém fungovat automaticky; operátor bude na jeho chod pouze dohlížet. Dosud pracuje v poloautomatickém režimu s aktivní účastí obsluhy. Zprovoznění plně automatického režimu je jednou z podmínek zvýšení maximální dovolené rychlosti z nynější stovky na projektovaných 130 kilometrů za hodinu.

Nově zprovozněnou částí okruhu projedou v úseku Modletice – Slivenec desetitisíce vozidel denně. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové se jedná o 50 – 80 000 automobilů za 24 hodin. Největší zátěž zaznamenává okruh od Barrandova d dálnici D5.

(zw)

24.10.2010
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies