Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krumlovští úředníci čelí žalobě obyvatel

Český Krumlov - Dlouhodobý spor obyvatel domu s jeho majitelem a městem pokračuje.

28.4.2009
SDÍLEJ:

Vztahy mezi majitelem pozemku a obyvateli došly až k betonovým zátarasům.Foto: DENÍK/Zdeněk Zajíček

Protitankové betonové zátarasy u parkovacích míst, rozryté okolí svého bydliště, kulminující spory s majitelem pozemku a především výrok krajského úřadu o tom, že dosavadní postup českokrumlovských úředníků byl nezákonný.

To vše a dlouhodobé napětí k tomu vedlo obyvatele dvou domů v českokrumlovské Vyšehradské ulici k podání trestního oznámení na úředníky městského úřadu a na majitele pozemku kolem domů, ve kterých žijí.

„Podali jsme trestní oznámení pro zneužití pravomoci veřejného činitele,“ potvrdila včera jedna z obyvatelek Jarmila Křikavová s tím, že nájemníci berou několikaměsíční výsledky práce úředníků jako nečinnost a šikanu ze strany města. Zároveň vystoupili nájemníci s protestem na jednání českokrumlovského zastupitelstva.

Vykulminoval tak dlouhodobý spor (Čk Deník 22. ledna 2009), který se táhne od začátku loňského roku, kdy pozemky kolem dvou domů zakoupil nový majitel. Ten také začal po nájemnících požadovat placení za parkování.

„Zpoplatnění parkování by stálo 60 korun měsíčně za jedno auto,“ doplnil tehdy majitel Arnošt Kohout. Sám prý zákon dodržuje, protože přístup k domům obyvatelům umožnil. Ale parkovat na pozemku bez souhlasu vlastníka prý nikdo nemůže a na takovýto postup má on sám osobně právo. Občané ale platit odmítli, stejně jako odmítli pozemek odkoupit za odhadní cenu. Ta se totiž vyšplhala na takřka 1,3 milionu korun.

Celý problém je mimo jiné v tom, že nikdo přesně neví, koho a jaké třídy je příjezdová cesta, na které se parkuje.

Jak rozplést majetkoprávní vztahy na Vyšehradě mezi obyvateli dvou domů, majitelem okolního pozemku a městem Český Krumlov? Tady je každá rada drahá.

Komu patří silnice?

V roce 1997 bylo úředně rozhodnuto, že je komunikace IV. třídy. To stále úředně platí. Potíž je ale v tom, že každá taková cesta je stavbou se vším všudy, co k tomu patří, tedy i s kolaudací a zápisem do katastru nemovitostí a určením vlastníka. V této podobě ale cesta neexistuje a nikdy neexistovala. Zatřídění silnice a majetkoprávní vypořádání za dvanáct let nikdo z úředníků neprovedl. A to měl.

Majitel pozemku totiž nemusí být i majitelem silnice. Může si to pouze myslet. Pak by tady nebylo právně už vůbec možné cokoliv zpoplatňovat.
„Stavba to je, ale nikde to jako stavba uvedeno a zapsáno není a nemá přidělené parcelní číslo,“ potvrdil majitel Arnošt Kohout. „Podle mého advokáta je to pouze povrchová úprava pozemku,“ dodal s tím, že o trestním oznámení ví, ale je přesvědčen, že v právu je on sám. Pozemek podle jeho slov navíc nikdy nepatřil městu, ale státu a poté soukromým subjektům.

Kdo udělal chybu?

Během posledního roku se jednak přiostřily vztahy mezi majitelem pozemku a obyvateli domů a také naplno roztočil koloběh úředních jednání, řízení a rozhodnutí. „Českokrumlovský odbor dopravy vydal v červenci loňského roku povolení vybírat na místní komunikaci IV. třídy parkovné soukromníkovi. Podle zákona nemůže komunikaci IV. třídy vlastnit soukromník a ani takové vlastnictví nemůže být součástí kupní smlouvy. Pokud je, je tato část smlouvy neplatná,“ nastínila jeden z problémů Jarmila Křikavová. „Naše stížnost na nezákonný stav byla městským úřadem odmítnuta jako málo konkrétní a s tím, že máme postupovat jinou cestou,“ dodala.

Proti tomuto i dalším rozhodnutím a především průběhu jednání s Městským úřadem Českého Krumlova se lidé z Vyšehradské odvolali ke krajskému úřadu. A uspěli. Ten totiž uznal závěry jako protiprávní a nařídil Českému Krumlovu okamžitě zahájit zcela nové řízení v celé věci. „O oznámení víme, ale nemůžeme jej nikterak komentovat,“ doplnila v pondělí mluvčí českokrumlovské radnice Jitka Augustinová s odkazem na Policii České republiky.

Tajemník Jindřich Fadrhonc se ale proti označení šikana a nečinnost důrazně ohradil s tím, že úředníci věc skutečně zpracovávali.

Vedoucí odboru dopravy Miroslav Hála v pondělí potvrdil, že nové řízení skutečně probíhá. Jeho doba se dá ale těžko odhadnout, protože záleží na přístupu jednotlivých zúčastněných stran a počtu jejích případných odvolání.

Podle Hály také silnice městu nikdy nepatřila ani nepatří. „Trestní oznámení neberu osobně. My tu máme doklady o tom, že jsme v této věci nějak konali a někdo ať vyhodnotí, zdali jsme konali správně nebo špatně. Více vám v tuto chvíli nejsem schopen říct,“ sdělil.

Během pondělního odpoledne se situací také zabývali radní Českého Krumlova.

Zastupitelé: „Situace už zašla za hranice racionality. Ty dvě strany už nejsou schopny se domluvit, hledejme cesty, jak do toho vstoupit a těm lidem pomoci,“ vyzval vedení Českého Krumlova zastupitel Petr Šandera. K němu se pak postupně přidávali další zastupitelé i radní.'

Původní majitel: „Já, jako zástupce bývalého majitele pozemku firmy VaK, jsem nabízel bezplatně pozemek nájemníkům. Ti to odmítli, a na to mám podklady, že tomu tak bylo,“ připomněl bývalý starosta a zaměstnanec zmiňované firmy Antonín Princ. Lidé pozemek původně odmítli kvůli nutné investici do jeho opravy.

Autor: Zdeněk Zajíček

28.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dílčí výsledky houbařských výprav Jiřího Laštůvky z uplynulého týdne.
1 4

Hlinecký houbař nanosil za týden z lesa přes tisíc hřibů

Školačka pochází údajně z městečka Pulsnitz u Drážďan
15

Mezi džihádistkami chycenými v Mosulu je i šestnáctiletá Němka od Drážďan

Zeman bude do krajů nadále jezdit, podle Ovčáčka to není kampaň

/ANKETA/ Prezident Miloš Zeman bude v návštěvách krajů od září pokračovat, nejsou součástí předvolební kampaně, míní prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Zvážit cesty, případně zahrnout náklady na ně jako bezúplatné plnění do volebního limitu, by měl Zeman podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jana Outlého. Zeman bude v přímé volbě usilovat o znovuzvolení, limit nákladů pro každého kandidáta je 50 milionů korun.

AUTOMIX.CZ

Tohle nám nedělejte. 10 věcí, které spolehlivě naštvou každého nadšence do aut

Jste automobilový nadšenec? Potom jistě nemůžete vystát některé návyky, zlozvyky a názory, se kterými se občas setkáváte ze strany „neautařů“. V mnoha případech se sice jedná o malicherné drobnosti, ale sami víme, že pokud jde o naše plechové miláčky, není žádná drobnost dostatečně malá.

Parašutistka spadla na rodinný dům

Žena se zranila, ale byla při vědomí. K nehodě došlo v Nové Vsi na Plzeňsku.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení