Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tragický pád mostu ve Studénce: stavba finišuje

Studénka /FOTOGALERIE/ - Výstavba nového mostu přes železniční koridor ve Studénce, který zavinil tragickou nehodu vlaku, finišuje. První řidiči by se po něm mohli svést na začátku července, chodci využili most již o uplynulém víkendu.

11.6.2009
SDÍLEJ:

Most ve Studénce, jehož konstrukce se loni v srpnu zřítila a zapříčinila tragedii, při níž osm lidí přišlo o život, je již před dokončením. Foto: Deník/Ivan Pavelek

Dlouhých třináct měsíců zažívá Studénka strasti v podobě vysoké dopravní zátěže, která znepříjemňuje život ve městě nadměrným hlukem, znečištěným ovzduším i ničením komunikací. Všichni zdejší občané netrpělivě vyhlíží den, kdy stavební firma uvede do provozu nový most přes železniční trať.

Realizaci stavby má na starost ODS – Dopravní stavby Ostrava a tiskový mluvčí společnosti Jindřich Daněk Deníku potvrdil, že již zanedlouho se doprava vrátí ve Studénce do starých kolejí. „Dodělávají se poslední práce spíše za mostem, než na samotném mostě. Já si myslím, že v původně plánovaném termínu určitě vše stihneme,“ ubezpečil mluvčí společnosti. Kompletní přemostění by tak podle příslibu Dopravních staveb mělo být hotové v posledním červencovém týdnu.

První chodci

První veřejnou „zátěž“ však nový most zažil již o uplynulém víkendu, kdy se po něm mohli projít první chodci. „Přes volby zde chodili lidé, ale od druhé hodiny jsme to museli zavřít, protože je to přeci jen trochu rizikové,“ přiznal hlídač staveniště s tím, že na mostě chybí pevné zábradlí a v současné době lemuje okraj stavby jen provizorní dřevěná ochrana.

Ovšem, není vyloučené, že se dříve, než v plánovaném termínu, dočkají zprovoznění nadjezdu také motoristé. Ostravská stavební společnost nevylučuje, že by se most na začátku prázdnin otevřel i pro motoristy. „Možná, že se od počátku července bude jezdit na semafory jedním pruhem,“ poznamenal Vaněk. Starosta Studénky, Ladislav Honusek, však tuto variantu nepotvrdil: „Nemám tyto informace, ale zanedlouho jdu na kontrolní den, tak předpokládám, že tam se to dozvím. Budou tam také upřesněné nějaké termíny.“ Kontrolní den by se měl uskutečnit ve středu 17. června.

Osm mrtvých

Nový nadjezd ve Studénce, na silnici druhé třídy II/464, má nahradit most, zřícený 8. srpna loňského roku. V době tragické události na něm probíhala rozsáhlá rekonstrukce, především mostní konstrukce. Ta však spadla do kolejiště a následně do ní narazil rychlík Comenius, jedoucí z Krakova do Prahy. Při největším železničním neštěstí v novodobé historii České republiky zemřelo osm lidí.

Doposud kriminalisté v souvislosti ze studenéckou tragédií obvinili dva inženýry společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela. Tato subdodavatelská firma měla na starost umístění mostní konstrukce zpět na místo. Rekonstrukci původního mostu z roku 1961, poté i kompletní výstavbu nového, realizuje pro Moravskoslezský kraj od počátku společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava.
Data k tragédii

8. 8. 2008 - Ve Studénce na Novojičínsku vykolejil rychlík, který narazil do zřícené mostní konstrukce. Celkem si tragédie vyžádala smrt sedmi cestujících, zraněných jich bylo 65. Na místo neštěstí dorazili tři inspektoři drážní inspekce. Experti by měli zjistit okolnosti tragédie.

Prohlédněte si animaci tragédie

9. 8. 2008 - Železniční nehoda ve Studénce, při níž na trať spadl právě rekonstruovaný most, budeme mít dopad také běžnou dopravu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo prověřit aktuální stav všech mostů, které organizace spravuje. A to i přes to, že příčinou nehody nejspíše nebyl technický stav mostu, ale lajdácky prováděná rekonstrukce.

10. 8. 2008 - Na místě vlakového neštěstí se podařilo za pomocí více než sta lidí, armádního tanku a největšího kolejového jeřábu dát do provozu jednu kolej. Jezdit po ní zatím nemůže jen Pendolino. V noci z 10. na 11. srpna pak byla trať zprovozněna pro všechny vlaky.

12. 8. 2008 - Příbuzní mohou pohřbít oběti z vlaku. Souhlas s pohřbením obětí vlakového neštěstí, které se stalo v pátek 8. srpna ve Studénce, dalo novojičínské státní zastupitelství.

14. 8. 2008 - Policejní tým Komenius zadržel první dva možné viníky železniční tragédie ve Studénce. Jde o zaměstnance subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl, kteří měli co dočinění se stavbou zříceného mostu.

19. 8. 2008 - Stavební firma odškodní pozůstalé ze Studénky. Částku dvě stě padesát tisíc se rozhodla vyplatit rodinám obětí studentské tragédie společnost ODS-Dopravní stavby Ostrava.

21. 8. 2008 - Stavbaři odmítají, že způsobili tragédii u Studénky. Údajní viníci železniční tragédie u Studénky, Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek, podali stížnost proti svému obvinění. Oběma inženýrům ze společnosti Bögl & Krýsl hrozí až deset let za to, že ačkoliv měli vědět o problémech se statikou mostu, nepřijali potřebná opatření a nikoho o možném nebezpeční neinformovali.

4. 9. 2008 - Zřícený most ve Studénce dostaví původní firma. Most ve Studénce na Novojičínsku, jehož zřícení zavinilo v srpnu tragickou nehodu vlaku, dostaví společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, která most původně opravovala.

30. 9. 2008 - Tragédie ve Studénce má osmou oběť. Železniční neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které se stalo v osudný „osmičkový“ pátek 8. srpna letošního roku, a jež si přímo na místě vyžádalo sedm životů a desítky zraněných, už má bohužel i oběť číslo osm. V Polsku zemřela jedna z těžce zraněných pasažérek z vlaku EuroCity Comenius, který narazil při cestě z Krakova do Prahy do zřícené mostní konstrukce.

8. 1. 2009 - Zřícený most ve Studénce by měl být zprovozněn nejpozději do konce července. Společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, k tomu zavazuje dodatek smlouvy uzavřený s radou kraje.

Autor: Adam Knesl

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Peníze. Ilustrační foto.
1 15

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Srážka auta s vlakem u Žerůtek skončila tragicky.
8

Tragické prázdniny. Na jihomoravských silnicích zemřelo už 17 lidí

DOTYK.CZ

Vinařský fond podpoří kampaní povinné značení domácích vín

Vinařský fond, který je marketingovou organizací českých a moravských vinařů, připravuje kampaň na podporu větší známosti povinného značení domácích vín trikolórou. Vytvoření kampaně stálo zhruba tři miliony korun, za její mediální nasazení fond zaplatí asi 5,5 milionu korun.

Zubní pohotovost? Na Vyškovsku stále v ohrožení. Lidé jezdí pro pomoc až do Brna

Nebudeme na pohotovosti sloužit, protože se nám to finančně nevyplatí, vyhrožovali na jaře zubaři ve Vyškově. Uskutečnila se dokonce schůzka mezi předsedou okresní stomatologické komory Jiřím Wolfem a vedením nemocnice.

VIDEO: V Indii zmodrali psi. Důvodem je průmyslový odpad v řece

Černí, hnědí, bílí, strakatí. Takové zbarvení vídáme u psů běžně. Na předměstí indického města Bombaj se ovšem objevili modří psi. Důvod? Za změnu jejich srsti totiž může po šetření případu jedna z továren, která vypouštěla do řeky Kasadi průmyslový odpad a barviva. Firmu už úřady zavřely.

Výzva pro Slavii: Cesta k milionům vede přes aktivitu i chladnou hlavu

/ANKETA/ Úsměvy a dobrá nálada. Toho je plný Eden, přestože pro fotbalisty Slavie to dnes večer žádná legrace nebude. Po prohře na Kypru s APOELem 0:2 jsou totiž jednou nohou na pokraji vyřazení z Ligy mistrů. Na to, aby se Pražané přiblížili vysněné milionářské soutěži, mají dnes minimálně 90 minut. Vzepřou se prognó-zám odborníků i sázkových kanceláří a postoupí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení