VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Třetina silnic jižní Moravy bude mít nové čáry

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Ředitelství silnic a dálnic začalo tento týden opravovat vodorovné značení silnic první třídy na jižní Moravě. Opraví 160 kilometrů.

5.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Na silnici I/43 spojující Brno a Svitavy zemře ročně při dopravních nehodách v průměru šest lidí. Tento úsek také patří dlouhodobě k těm s nejvyšší nehodovostí. Ředitelství silnic a dálnic chce smutnou statistiku alespoň trochu zmírnit a na celé silnici obnoví vodorovné značení.

Oprav, které začaly tento týden, se dočká do konce září více než třetina hlavních tahů na jižní Moravě. „Cílem je výrazně zvýšit bezpečnost dopravy. Nově natřeme středové čáry, odbočovací pruhy, přechody pro chodce a další vodorovné značky. Do 30. září se obnovy dočká 160 kilometrů silnic, tedy asi pětatřicet procent všech silnic první třídy na jižní Moravě,“ uvedla Věra Hoderová z Ředitelství silnic a dálnic.

Kromě tahu na Svitavy pracovníci zvýrazní čáry i na silnici I/52 z Brna do Rajhradu, silnici I/53 spojující Pohořelice a Znojmo a na dalších deseti krajských trasách. Řidiče by však opravy neměly nijak významně omezit. „Žádnou dopravní výluku nebo omezení na silnici I/43 v úseku okresu Blansko neplánujeme. Obnovu vodorovného značení budou dělníci provádět za plného provozu. Celou situaci samozřejmě sledujeme a v případě nějakého problému jsme připraveni jej vyřešit,“ potvrdila například policejní mluvčí Iva Šebková.

Úprava značení silnic I. třídy na jižní Moravě.

Opraví všechny

Po dokončení prací budou opraveny všechny silnice první třídy na jižní Moravě. „Značení budeme obnovovat stále. Jeho životnost se totiž pohybuje od dvou do pěti let. Záleží na tom, jak moc auta silnici zatěžují, a na dalších okolnostech,“ vysvětlila Jana Zemanová z Ředitelství silnic a dálnic. Už od května také v kraji upravuje Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje silnice druhé a třetí třídy. „Opravíme značení například na silnici II/430 v úseku Brno-Slatina – dálniční křižovatka Holubice nebo II/416 v úseku Židlochovice – Blučina – Újezd u Brna,“ vypočítal Milan Lapčík ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Celkem v kraji překreslí přes sto kilometrů souvislých a přes tři sta kilometrů přerušovaných čar. „Za opravy vodorovného značení zaplatíme necelých jedenáct milionů korun, což je podobná částka jako vloni,“ doplnil Lapčík. Podle statistik má jasné a viditelné značení na silnicích významný vliv na bezpečnost. „Kvalitní vodorovné značení působí na psychiku člověka a jeho reakční schopnosti velmi výrazně. Bezpečnost se v takových případech zvyšuje až o třetinu,“ doplnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

Souhlasí s ním i Pavel Tučka z Centra dopravního výzkumu v Brně. „Na řidiče působí mnoho vlivů a je přehlcený vjemy. Dobré značení, které jej vede, mu pomáhá. Podobné opravy tak musím pochválit,“ reagoval Tučka. Nutnost kvalitních čar na silnicích potvrzují i řidiči. „Na některých silnicích v kraji je značení vybledlé, někde i chybí,“ popsal vlastní zkušenost s cestováním David Smolak.

Bílá bude zářit i na boleslavských silnicích

Po bílých čárách na silních se na několika místech shánějí řidiči marně. Kvalitní vodorovné značení přitom přispívá k větší bezpečnosti provozu. Vědí to také na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To proto plánuje v letošním roce obnovu značení desítek kilometrů silnic Mladoboleslavska.

Podle mluvčí silničního ředitelství Martiny Vápeníkové se na obnově značení pracuje už od července. „Přednost dostala obnova přechodů pro chodce. Zde obnovujeme výhradně přechody, které splňují alespoň základní podmínky norem, to znamená, že jsou situovány z pěší komunikace na druhou pěší komunikaci a podobně. Obnova přechodů se týká všech měst a obcí, ve kterých jsou průtahy silnic I. třídy,“ řekla Boleslavskému deníku Vápeníková.

Následně vyrazí silničáři na mladoboleslavské silnice ve správě ŘSD. Podle mluvčí jde o rychlostní komunikaci R10 a dále pak silnice první třídy 1/16 – Mělník, Mladá Boleslav, Jičín a 1/38 Nymburk, Mladá Boleslav. „Přednost v těchto trasách dostanou křižovatky a nepřehledná místa,“ upřesnila postup mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Dobře viditelné vodorovné značení dokáže zvýšit bezpečnost až o 30 procent. A to především v noci či za hustého deště. Kvalitní značení působí na psychiku člověka a jeho reakční schopnosti velmi výrazně a bezpečnost se pak podle dostupných statistik může zvýšit v takových případech až o třetinu.

Autor: Michal Kárný

5.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies