VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní vlakovou trať Brno odepsalo

Brno - Vlečka v Poříčí obsluhující výstaviště při přestavbě nádraží zanikne. Veletrhy přesto stále doufají v její záchranu.

20.3.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Sním, či bdím? Co dělá mezi auty na silnici lokomotiva? Takové otázky si párkrát do roka kladou brněnští řidiči, když po rušné silnici v ulici Poříčí jede lokomotiva na výstaviště. O unikátní trať z roku 1889 ovšem Brňané přijdou.

Po roce 2020 padne za oběť přestavbě nádraží. „Vlečka k výstavišti není v současném územním plánu ani v žádné ze tří variant konceptu nového plánu. Počítáme s tím, že při přestavbě brněnského železničního uzlu koleje rozebereme,“ potvrdil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Město chce trať zlikvidovat proto, že se na železniční síť napojuje v místech, kde vyroste nové hlavní nádraží v odsunuté poloze. Z něj totiž odbočka na nákladní trať podle současných plánů vést nemůže.

Plán města se nelíbí představitelům Veletrhů Brno. Vlečku stále několikrát do roka využívají, ať už ke speciálním jízdám osobního vlaku, či k dopravě exponátů. Loni v září například po Poříčí zamířil na výstaviště historický motoráček Hurvínek. „Železniční spojení je pro nás výhodné. Zachování vlečky proto chceme řešit s městem,“ uvedl mluvčí společnosti David Pokorný.

Historie unikátní trati na výstaviště
1889 – trať vzniká jako vlečka k dopravě řepy k Bauerovu cukrovaru v místech dnešního velodromu
1955 – kvůli první strojírenské výstavě je vlečka prodloužena k výstavišti
1989 – při výstavě u příležitosti 150 let československé železnice míří po vlečce na výstaviště desítky parních i motorových lokomotiv
Druhá polovina 90. let – význam železnice upadá, postupně se po ní na výstaviště dopravují jen exponáty kolejových vozidel

Podle technického ředitele městské společnosti Brněnské komunikace Josefa Luňáčka jsou přitom šance veletrhů na nové napojení vlečky mizivé. „Náklady na odstranění kolejí jsou podstatně nižší než připojování vlečky na železniční síť,“ upozornil Luňáček. Kolik bude odstranění kolejí stát, ovšem neodhadl.

Kromě veletrhů jsou z konce vlečky nešťastní i železniční nadšenci. „Je to obrovská škoda. Vlaky na silnici mezi auty jsou naprostý unikát, něco podobného v Česku existuje už jen v Bechyni,“ smutnil předseda sdružení příznivců železnice Kolejová Jiří Šimkůj.

Podle něj likvidace tratě není dobrý nápad ani kvůli ztrátě možnosti pořádat výstavy vlaků a tramvají. „Brno se o tuto zajímavost samo připraví. Přitom ještě minulý rok na strojírenském veletrhu byly koleje na výstavišti plné nejrůznějších exponátů,“ pokrčil rameny Šimkůj.

#nahled|http://g.denik.cz/50/76/ftg_vlak_mesto_kolej_brno_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/76/ftg_vlak_mesto_kolej_brno.jpg|PÁRA A BENZIN. Železniční koleje vedoucí po rušné silnici jsou v České republice velmi výjimečné. Kromě Brna se raritou může pochlubit už jenom Bechyně.#PÁRA A BENZIN. Železniční koleje vedoucí po rušné silnici jsou v České republice velmi výjimečné. Kromě Brna se raritou může pochlubit už jenom Bechyně. Foto: Deník/Lubomír Stehlík
Pokud se nepodaří snaha výstaviště o novou vlečku, nezůstanou koleje ani jako rezerva pro budoucnost. „Je nesmysl mít koleje odnikud nikam. Trať by postupně chátrala do stavu, kdy nevyhovuje předpisům, a stejně by bylo nutné ji odstranit,“ vysvětlil vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

20.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
3 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Právník Pavel Franc
4

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies