VYBERTE SI REGION

Vídeň už je na hladině, pokřtěná i požehnaná

Brno /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/ - „Hele, tady o tu loď budou rozbíjet láhev,“ říká asi osmiletý chlapec svému otci a tahá ho za rukáv. „Máš pravdu, tomu se říká, že ji budou křtít,“ odpovídá mu trpělivě otec. „Ale oni tu láhev rozbijou,“ nedá se odbýt nechápavý klučina.

14.5.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
19 fotografií
Křest lodě Vídeň na Brněnské přehradě.

Křest lodě Vídeň na Brněnské přehradě.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Se svým otcem se stejně jako stovky dalších návštěvníků přišli v sobotu dopoledne podívat do přístaviště na Brněnské přehradě na slavnostní spuštění nové lodi Vídeň na vodu. To dopravní podnik uspořádal k pětašedesáti­letému výročí lodní dopravy na přehradě. Lidé se srocují před zábranami, které ohrazují prostor před novou lodí. Ta zatím zůstává v suchém doku. Přístavištěm se nese hudba, za kterou může živě hrající kapela pod lodí. Všichni čekají na brněnského primátora s vídeňskou delegací, kteří mají za úkol loď pokřtít.

Kolem jedenácté hodiny dopoledne skutečně primátor Roman Onderka speciálním mikrobusem přijíždí i se svým vídeňským protějškem starostou Michaelem Häuplem, rakouským velvyslancem v České republice Ferdinandem Trauttmansdorffem a dalšími členy delegace.

Všichni důležití muži už jsou na místě a samotný křest může začít. Mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová si bere do ruky mikrofon, poprosí o pozornost a všechny přítomné přivítá – přihlížející i hosty z vedení Brna a Vídně. „Máme štěstí, že i sluníčko se nám ukázalo,“ řekne před tím, než předá slovo řediteli brněnského dopravního podniku Bedřichu Prokešovi a má pravdu, protože sílící dopolední slunce se v jejích zlatavých vlasech krásně zaleskne.

Po Prokešovi se ujímá slova Onderka. „Děkuji našim vídeňským hostům, že přijali pozvání a přijeli,“ pronáší k přítomným brněnský primátor. Podotkne, že jejich návštěva je u nás opravdu vážená, nejen díky tomu, jak naší republice a Brna představitelé hlavního rakouského města pomáhali před a krátce po vstupu České republiky do Evropské unie. „Je pravda, že my z Brna máme vždy o něco blíže do Vídně, než do Prahy,“ uzavírá svůj proslov Onderka.

Po něm mluví vídeňský starosta Häupl, který zmíní, jak si pojmenování lodi cení a že to pro něj není jen prázdné gesto. Velvyslanec Trauttmansdorff potom zažertuje, že sobotní dopolední krásné počasí není náhoda. „V dobách monarchie, když přijel na návštěvu z Vídně císař, tak bylo vždycky krásně. Říkalo se tomu Kaiserwetter. Dnes, když přijede z Vídně starosta, tak je taky krásně. Říkat tomu můžeme třeba Bürgermeister­wetter,“ žertuje velvyslanec.

Po proslovech přichází na řadu žehnání lodi, které provede starobrněnský opat Lukáš Evžen Martinec. A potom už následuje samotný křest rozbitím lahve sektu o trup lodi. Ujímá se ho primátor Onderka. Bere do ruky láhev zavěšenou na provázku na železné šibeničce umístěné na palubě lodi. Mocně se rozmachuje a vší silou vrhá šumivé víno proti železnému trupu. Rozbité střepy se po primátorově pecce odráží od lodi a padají mezi fotografy, kteří kvůli dobrému záběru podcenili bezpečnou vzdálenost. Železná šibenička padá z paluby dolů a jen taktak nikoho nezranila. Trup lodi na štěstí zůstal nepoškozen. Fotografové a kameramani očišťují své sektem potřísněné přístroje. Onderka si mne ruce a usmívá se.

Za dvacet minut už je pokřtěná a požehnaná loď Vídeň na hladině. Oslavy pětašedesáti let lodní dopravy na přehradě dál pokračují bitvou dálkově ovládaných modelů lodí a letadel, která představuje boje Američanů s Japonci o Midwayské ostrovy. Kromě nové lodi si dopravní podnik nadělil i nový zákaznický terminál.

Autor: Michal Filípek

14.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies