VYBERTE SI REGION

Vltava dostane pevná pouta

Český Krumlov - Bagry budou v českokrumlovském korytě Vltavy pracovat celé léto i podzim.

21.4.2009
SDÍLEJ:

Od úterý se u Vltavy začnou pokládat panely, které by měly ochránit před těžkými nákladními automobily historickou dlažbu na příjezdu i výjezdu z řeky.Foto: DENÍK/Zdeněk Zajíček

Vybagrované a zčásti obložené koryto Vltavy, přeložení kanalizace, kterou ukrývá asi stometrový úsek náplavky, a nepřetržité stavební práce v historickém centru Českého Krumlova.

Na tuto realitu si od pondělka musí zvyknout všichni lidé, kteří zde žijí, nebo kteří město v nadcházející turistické sezoně navštíví.

„Bagrování koryta začne od jezu u mostu Edvarda Beneše a skončí u jezu pod pivovarem,“ nastínil v pondělí Martin Poláček z Povodí Vltavy. Tuto část řeky v centru města je podle něj nutné rozšířit a upravit především proto, že zde žije nejvíce lidí ohrožených velkou vodou a také proto, že Vltava je zde nejužší.

Žádná letní přestávka není v plánu. Podle Milana Šafáře, výrobního ředitele subdodavatelské firmy, se bude pracovat do případného zamrznutí zeminy v zimních měsících a pokud to bude nutné, pak ještě na jaře příštího roku.

Úterkem 21. dubna se začínají pokládat panely, které by měly ochránit před těžkými nákladními automobily historickou dlažbu na příjezdu i výjezdu z řeky.

„Odtěžená zemina se nechá na náplavce nejdříve částečně vyschnout, teprve poté ji budou auta odvážet,“ doplňuje mluvčí radnice Jitka Augustinová. „Je tedy pravděpodobné, že může dojít, kromě zvýšeného hluku, i k mírnému zvýšení zápachu.“

Podle některých názorů ale není projekt protipovodňových opatření příliš ideálním. Takový má i sochař Miroslav Páral, jehož sochy stojí na náplavce.

„Při povodni v roce 2002 jsem měl v ateliéru dva a půl metru vody,“ zavzpomínal. „Ale nestěžuji si. Ono to k fenoménu města prostě patří. Podle mne ale není projekt zpracovaný kreativně. Je to vyloženě technická záležitost, která nebere v úvahu prostředí Českého Krumlova.“

Jisté komplikace také možná čekají jak vodáky, tak i provozovatele restaurací u řeky.

Vodáci budou proplouvat kolem bagrů

Počíneje úterým spouští Povodí Vltavy protipovodňová opatření. Jejich hlavním cílem by mělo být zamezení nebo zmírnění podobných problémů, jaké přinesla Českému Krumlovu například velká povodeň v roce 2002.

Zásadním způsobem mohou práce ovlivnit až stotisícovou vodáckou komunitu, která Českým Krumlovem projede během léta.

Pozor pro vodáky

Vzhledem k tomu, že průjezd staveništěm není pro lodě zakázaný, čekají je důležitá bezpečností omezení: „Bude nutné dbát zvýšené opatrnosti a pokynů pracovníků stavby, respektovat značení, nepřibližovat se ke stavebním strojům, v rozestavěných úsecích nevystupovat na břeh, nevyvazovat a neponechávat lodě na staveništi,“ doplňuje mluvčí Jitka Augustinová s tím, že investor v současné době vyjednává možnost průchodu a přetahování lodí takzvanou Myší dírou. Vzhledem k tomu, že se jedná o soukromý pozemek, není tato možnost zaručena.

Ze stavby samotné ale naštěstí nevyplynou žádná dopravní omezení pro běžnou dopravu a není plánovaný žádný odklon dopravy. Pouze bude nutné počítat se zvýšeným průjezdem nákladních aut po Linecké ulici a kolem Ambitu.

Peníze a čísla

Celkové náklady jen na této části řeky Vltavy dosáhnou osmdesáti šesti milionů korun. Vybagrovat by se mělo mezi 40 až 50 tisíci kubíky zeminy. Koryto bude prohloubeno o 60 až 90 centimetrů.

„Kolik takových krásných historických měst po světě ještě před pár lety bylo a už nejsou. A Český Krumlov také začíná podléhat penězům investorů,“ okomentoval první stavební přípravy sochař Miroslav Páral. Naráží tím jednak na nemilosrdnou likvidaci stromů podél řeky, ale i na vybetonování nebo vydláždění části koryta.

Podle vedení města jsou ale protipovodňová opatření nejen na Vltavě, ale i na Polečnici velice důležitá. „Máme historickou příležitost, která už se nemusí opakovat,“ připomíná svůj dlouhodobý názor starosta Českého Krumlova Luboš Jedlička.

Hlavní roli v protipovodňových opatřeních na Vltavě hrají peníze. Ty uvolnilo ministerstvo zemědělství.

Autor: Zdeněk Zajíček

21.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

EXKLUZIVNĚ

Hit Deep Purple vznikl kvůli Čechovi, který zapálil kasíno

Montreux, ČR /VÝROČÍ, TIP NA VÝLET/ - Díky nešťastné náhodě, která se přihodila 4. prosince roku 1971 nahráli Deep Purple svou nejslavnější skladbu. V neděli uplynulo 45 let od ničivého požáru, který spálil do základů slavné Casino de Montreux. V jeho prostorách se od roku 1967 koná Montreux Jazz Festival. Zahráli si v něm ovšem i zásadní rockové kapely jako Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple nebo Frank Zappa, při jehož koncertě kasíno vzplálo a který shodou okolností zemřel před 23 lety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies