VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vltava dostane pevná pouta

Český Krumlov - Bagry budou v českokrumlovském korytě Vltavy pracovat celé léto i podzim.

21.4.2009
SDÍLEJ:

Od úterý se u Vltavy začnou pokládat panely, které by měly ochránit před těžkými nákladními automobily historickou dlažbu na příjezdu i výjezdu z řeky.Foto: DENÍK/Zdeněk Zajíček

Vybagrované a zčásti obložené koryto Vltavy, přeložení kanalizace, kterou ukrývá asi stometrový úsek náplavky, a nepřetržité stavební práce v historickém centru Českého Krumlova.

Na tuto realitu si od pondělka musí zvyknout všichni lidé, kteří zde žijí, nebo kteří město v nadcházející turistické sezoně navštíví.

„Bagrování koryta začne od jezu u mostu Edvarda Beneše a skončí u jezu pod pivovarem,“ nastínil v pondělí Martin Poláček z Povodí Vltavy. Tuto část řeky v centru města je podle něj nutné rozšířit a upravit především proto, že zde žije nejvíce lidí ohrožených velkou vodou a také proto, že Vltava je zde nejužší.

Žádná letní přestávka není v plánu. Podle Milana Šafáře, výrobního ředitele subdodavatelské firmy, se bude pracovat do případného zamrznutí zeminy v zimních měsících a pokud to bude nutné, pak ještě na jaře příštího roku.

Úterkem 21. dubna se začínají pokládat panely, které by měly ochránit před těžkými nákladními automobily historickou dlažbu na příjezdu i výjezdu z řeky.

„Odtěžená zemina se nechá na náplavce nejdříve částečně vyschnout, teprve poté ji budou auta odvážet,“ doplňuje mluvčí radnice Jitka Augustinová. „Je tedy pravděpodobné, že může dojít, kromě zvýšeného hluku, i k mírnému zvýšení zápachu.“

Podle některých názorů ale není projekt protipovodňových opatření příliš ideálním. Takový má i sochař Miroslav Páral, jehož sochy stojí na náplavce.

„Při povodni v roce 2002 jsem měl v ateliéru dva a půl metru vody,“ zavzpomínal. „Ale nestěžuji si. Ono to k fenoménu města prostě patří. Podle mne ale není projekt zpracovaný kreativně. Je to vyloženě technická záležitost, která nebere v úvahu prostředí Českého Krumlova.“

Jisté komplikace také možná čekají jak vodáky, tak i provozovatele restaurací u řeky.

Vodáci budou proplouvat kolem bagrů

Počíneje úterým spouští Povodí Vltavy protipovodňová opatření. Jejich hlavním cílem by mělo být zamezení nebo zmírnění podobných problémů, jaké přinesla Českému Krumlovu například velká povodeň v roce 2002.

Zásadním způsobem mohou práce ovlivnit až stotisícovou vodáckou komunitu, která Českým Krumlovem projede během léta.

Pozor pro vodáky

Vzhledem k tomu, že průjezd staveništěm není pro lodě zakázaný, čekají je důležitá bezpečností omezení: „Bude nutné dbát zvýšené opatrnosti a pokynů pracovníků stavby, respektovat značení, nepřibližovat se ke stavebním strojům, v rozestavěných úsecích nevystupovat na břeh, nevyvazovat a neponechávat lodě na staveništi,“ doplňuje mluvčí Jitka Augustinová s tím, že investor v současné době vyjednává možnost průchodu a přetahování lodí takzvanou Myší dírou. Vzhledem k tomu, že se jedná o soukromý pozemek, není tato možnost zaručena.

Ze stavby samotné ale naštěstí nevyplynou žádná dopravní omezení pro běžnou dopravu a není plánovaný žádný odklon dopravy. Pouze bude nutné počítat se zvýšeným průjezdem nákladních aut po Linecké ulici a kolem Ambitu.

Peníze a čísla

Celkové náklady jen na této části řeky Vltavy dosáhnou osmdesáti šesti milionů korun. Vybagrovat by se mělo mezi 40 až 50 tisíci kubíky zeminy. Koryto bude prohloubeno o 60 až 90 centimetrů.

„Kolik takových krásných historických měst po světě ještě před pár lety bylo a už nejsou. A Český Krumlov také začíná podléhat penězům investorů,“ okomentoval první stavební přípravy sochař Miroslav Páral. Naráží tím jednak na nemilosrdnou likvidaci stromů podél řeky, ale i na vybetonování nebo vydláždění části koryta.

Podle vedení města jsou ale protipovodňová opatření nejen na Vltavě, ale i na Polečnici velice důležitá. „Máme historickou příležitost, která už se nemusí opakovat,“ připomíná svůj dlouhodobý názor starosta Českého Krumlova Luboš Jedlička.

Hlavní roli v protipovodňových opatřeních na Vltavě hrají peníze. Ty uvolnilo ministerstvo zemědělství.

Autor: Zdeněk Zajíček

21.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Návštěva ministra financí Andreje Babiše v obci Vysočina
6

Starostové se bojí, že EET zničí společenský život na vesnicích

Michaela Marksová
AKTUALIZUJEME
4

Vláda chce pomoci rodinám trojčat, schválila návrh novely

AUTOMIX.CZ

Škoda ukázala koncept Vision E. Jde o kupé-SUV budoucnosti

Již za dva týdny přiveze Škoda do Šanghaje elektrický koncept Vision E, postavený na koncernové platformě MEB se zabudovanými bateriemi v podlaze. Studie prý naznačuje budoucnost značky v oblasti elektrického pohonu.

DOTYK.CZ

Po Rohlíku zasahovala cizinecká policie také v Amazonu

Cizinecká policie provedla v pondělí 28. března kontrolu v distribučním a logistickém centru firmy Amazon v Dobrovízi. Podobně jako při nedávné kontrole ve skladu firmy Rohlík zadržela část pracovníků pocházejících ze zahraničí.

Pohledem Davida Vagadaye: Babiš se naštval

Miliardáře a ministra financí Andreje Babiše naštval komentář našeho redakčního kolegy. V reakci pak jeho styl psaní nazval amatérským a přidal hodně dlouhý výčet počinů, které se mu ve vládě povedly.

Alkohol za volantem ohrožuje koalici v Ostravě

/FOTOGALERIE/ Další osud vedení města visí na vlásku. Důvod? ODS vsadila na vyčkávací taktiku v otázce rezignace svého náměstka primátora Martina Štěpánka, který byl přistižen opilý za volantem. To se však přestalo líbit koaličním partnerům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies