VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšehradské nádraží stále chátrá

Praha /ZAŠLÁ SLÁVA PRAŽSKÝCH MÍST/ - Cestující nemá již přes padesát let. Ruina měla být v průběhu let několikrát rekonstruována. Nejdál je zatím poslední projekt.

6.9.2011 1
SDÍLEJ:

Nádraží Vyšehrad.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

I když je v centru Prahy mnohem méně ruin než třeba před dvaceti lety, stále se zde nacházejí chátrající historické budovy, na které je smutný pohled.

Mezi nejznámější – a bohužel i nejviditelnější – patří například činžovní dům Na Kocandě u Rudolfina nebo secesní budova bývalého vyšehradského nádraží, která byla již dříve prohlášena kulturní památkou.

Nádraží vzniklo na začátku dvacátého století, když na základě požadavku císařsko-­královského ředitelství státních drah nahradilo dosavadní zastávku.

Ta stála na místě od roku 1872 a byla součástí Pražské spojovací dráhy vedoucí ze smíchovského nádraží.

Už od roku 1960 bez cestujících

Cestující zde chodili na nástupiště pod Vyšehradem prvním železničním podchodem v Praze.

S nádražím je spojeno několik železničních nehod, byť nepřímo. První se stala v roce 1948, když se vlak po odjezdu z Vyšehradu srazil ve vinohradském tunelu s posunovacím dílem. Při tragédii několik lidí zemřelo.

V roce 1964 zase vlak vjel do zahrady keramické dílny nedaleko nádraží.

Paradoxem je fakt, že zhruba patnáct let před touto událostí vznikly v dílně socha lva, vodníka, medvěda a také malá kašna – prvky, které se staly součástí nádražního objektu.

Osobní dopravě sloužilo vyšehradské nádraží až do roku 1960.

Od té doby zde zůstalo až do dnešní doby jen pár pracovníků drah, kteří se podílejí na dohledu a zajištění provozu velmi rušné trati. Cestujícími opuštěné nádraží se během padesáti let „prochátralo“ až do dnešního žalostného stavu.

Ještě před rokem 1989 došlo k částečné rekonstrukci, ale ta se příliš nepovedla a historické budově nepomohla, spíše naopak.

V posledních dvaceti letech se objevilo několik zájemců o revitalizaci celého prostoru. Například společnost Nádraží zde chtěla zřídit centrum s galerií, knihkupectvím, restaurací, barem, klubem a kinosálem. Ze všech plánů však postupně sešlo.

Naděje na změnu svitla

v roce 2006. České dráhy oznámily svůj záměr nádraží se zbavit. Radnice Prahy 2 v čele s tehdejší starostkou a dnes poslankyní Janou Černochovou projevila o historickou ruinu zájem.

Dopravci navrhla, aby budovu byla bezplatně převedena druhé městské části, která na oplátku investuje do přeměny na kulturní centrum převážně pro mladé. Radnice varovala, že případný soukromý majitel památku zničí – nebo v ní časem udělá kasino či nevěstinec.

„Jestli někdo zaplatí při nákupu čtyřicet milionů a dalších více než sto milionů bude muset dát do opravy, tak logicky chce a vlastně musí provozovat něco velmi výnosného,“ obávala se Jana Černochová.

Dráhy však opakovaně prohlašovaly, že se musí chovat jako dobrý hospodář, a tak že z bezúplatného převodu nic nebude.

Nádraží nakonec koupila v roce 2007 za 42,5 milionu korun firma TIP Estate. Realizaci projektu „Záchrana nádraží Vyšehrad“ začala vskutku svérázně. V roce 2008 bez povolení zboura­la památkové chráněnou a architekty ceněnou čekárnu z hrázděného zdiva – a zároveň, také nelegálně, vykácela všechnu zeleň v bezprostředním okolí nádraží včetně vzrostlých lip a topolů. Korunu všemu nasadil nový vlastník tím, že při odvozu odstraněných dřevin poničil zámkovou dlažbu před nádražím.

Podle projektu vlastníků by měla být historická budova brzy opravena a vedle ní mají na východní i západní straně vzniknou nové budovy.
Tento záměr vyvolává rozporuplné reakce, o jeho budoucnosti rozhodne magistrát.

V bývalém nádraží a jeho přístavbách mají vzniknout kavárna, wellness centrum, obchody, kanceláře, podzemní garáže – a také řada služeb.

Nejen odborníci, ale i samotní Pražané nejsou ve svém názoru na projekt jednotní. Stačí se postavit před nádraží a vyzpovídat kolemjdoucí. Směsice názorů je skutečně pestrá.

„Přeci nelze udusit tak krásnou budovy nějakými prosklenými budovami. To je, s odpuštěním, jako pěst na oko,“ říká student Jiří Netolický. „Je mi jedno, co vznikne okolo, hlavně ať už někdo opraví tuto ruinu, jinak nám brzo spadne na hlavu,“ myslí si Jana Pavelková.

Někteří obyvatelé okolních domů vidí v projektu přínos. „Je tu dost hluk od vlaků. Nové budovy společně s opraveným nádražím situaci zlepší a bude se tu žít lépe,“ sděluje Josef Němeček.

Anketa: Měly by na vyšehradském nádraží zase zastavovat osobní vlaky?

Markéta Volfová
Evidentně se teď peníze investují jinam a na opravu nádraží v rozkladu nezbývají. Nicméně by bylo dobré, kdyby se s budovou udělalo aspoň něco, protože je na ni hrozný pohled.

Jan Prokopec
Samozřejmě, že by nádraží mělo být obnoveno, protože je to krásná historická budova. Teď bohužel jenom chátrá – a to je podle mě velká škoda.

Pavel Balog
Je to zbytečné, aby tady vlaky zastavovaly, když ostatní nádraží jsou kousek. A s těmi podchody by se mělo něco udělat rozhodně.

Michal Kobzák
Nebylo by to zbytečné. Jsem pro rozvoj dopravy, takže jistě by se s tím něco mělo udělat.

Pražanů se ptala Pavla Gabrhelíková


JAN PUCI

6.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První ministryně Skotska (premiérka) Nicola Sturgeonová chce bránit místo, které má Skotsko v Evropské unii, a bude usilovat o to, aby Skotové mohli mít po odchodu Británie z unie i nadále přístup k evropskému jednotnému trhu.
AKTUALIZOVÁNO
5

Skotský parlament souhlasí s novým referendem o nezávislosti

Donald Trump
AKTUALIZOVÁNO
2 4

Trump podepsal dekret, kterým končí Obamovy ekologické regulace

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Krajský soud potvrdil půlmilionovou pokutu pro ministerstvo vnitra

Krajský soud v Brně v úterý potvrdil půlmilionovou pokutu, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil ministerstvu vnitra. Je za chyby v zakázce na IT služby související s výplatou sociálních dávek. Soud potvrdil rozhodnutí ÚOHS z roku 2013. V úterý to řekla mluvčí soudu Simona Pešková.

Se zpěvačkou Špinarovou se příznivci rozloučí 1. dubna v Ostravě

Se zpěvačkou Věrou Špinarovou, která náhle zemřela v neděli ve věku 65 let, se její příznivci mohou rozloučit dopoledne 1. dubna v Ostravě. Smuteční síň krematoria ve Slezské Ostravě jim bude zpřístupněna od 09:00 do 12:00. Odpoledne se poslední rozloučení uskuteční pouze v kruhu rodiny a přátel. ČTK o tom dnes informoval Adam Pavlík, syn Věry Špinarové a vedoucí její doprovodné kapely.

Divoká prasata terorizují lázně i města

Nejsou to hony za dobrodružstvím, ale na vztek. Odstřel divokých prasat, která v nájezdech terorizují parky v Karlových Varech a dalších městech, ale nepohrdnou ani zahradami soukromníků, nyní zaměstnává myslivce i pracovníky Správy lázeňských parků. Ačkoliv na čekanou vyrážejí prakticky každou noc, od začátku letošního roku se jim podařilo ulovit jeden kus.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies