Studie, kterou si nyní nechalo vedení města zpracovat, jim dala za pravdu.

Odborníci zjistili, že na parkovištích obchodních středisek jsou zanesené kanály a nefunkční retenční nádrže. Chtějí je vyčistit.

Majitelé center se však brání, že se o ně pravidelně a zodpovědně starají.

Místní obyvatelé loni po přívalové vlně poukazovali na dva problémy, kvůli kterým jim voda ničila majetek.

Prvním z nich bylo zanesené koryto Nemilanky.

Druhým pak velké betonové plochy u nákupních center, které nedostatečně vsakují vodu, která se poté valí jako dravá řeka na jejich domy.

„Už když se měla nákupní centra stavět, jsme upozorňovali na to, že Slavonín bude ohrožený. Voda vždy teče dolů, ne nahoru. Na naše připomínky se tehdy nedalo. Kdyby aspoň ta parkoviště a jejich okolí udržovali. U Macdonalda jsou všude odpadky. Pak voda neodtéká, jak má. Končí to tím, že Slavonín spláchne přívalová vlna,“ podotkla Danuše Boková, která ve čtvrti žije.

Okolí koryta Nemilanky

Názor místních obyvatel potvrdila nyní odborná studie, kterou si nechalo vedení města zpracovat.

Jejím prostřednictvím se chtěli radní dozvědět, na kolik ovlivňují dešťové poměry na velkých asfaltových plochách průtok Nemilanky. Odborníci měli také zjistit, zda nejsou parkoviště a dešťová kanalizace s retenčními nádržemi technicky chybná.

„Po důkladné obhlídce na místě došli k názoru, že systém je technicky v pořádku. Zároveň však přišli na to, že je dlouhodobě neudržovaný,“ popsal primátor města Martin Novotný.

Kanály na betonových plochách soukromých majitelů i na přilehlých veřejných komunikacích, které patří městu, jsou podle studie zanesené.

Retenční nádrže u nákupních center, které mají zadržovat vodu, jsou nefunkční nebo částečně uzavřené tak, že pojmou jen malou část srážek.

Navíc se kolem nákupních center podle studie kupí odpadky, které při deštích zacpávají kanálové vpustě, do kterých pak nemůže voda odtékat.

„Systém vznikl v devadesátých letech a dlouhodobě se o něj nikdo nestaral,“ podotkl primátor.

Šéf centra: Nádrže čistíme, můžeme to dokladovat

Podle Martina Crhy, manažera obchodního centra HANÁ i Nákupního parku HANÁ, o kanalizační systém i retenční nádrže společnost pečuje. Pravidelně a zodpovědně.

„Jsme povinni se o ně starat. Retenční nádrže čistíme. Jsme schopni to dokladovat, takže musím dementovat zprávu, kterou předložila radnice,“ uvedl Crha.

Zároveň ujistil, že na úklid parkovišť zaměstnávají servisní společnost.

„Na plochách je čisto, takže se u nás nemůže stát, že by odpadky ucpaly kanálové mříže. Navíc dlouhodobě udržujeme i přilehlé komunikace, které patří městu,“ doplnil Crha.

Primátor: Budeme požadovat funkční kanály

Přestože je podle vedení centra vše v pořádku, plánuje radnice jednat o důkladném vyčištění všech prvků, které mají odvádět dešťovou vodu z parkovišť a komunikací.

„V nejbližší době s nimi naši pracovníci zahájí jednání. Budeme požadovat, aby byly retenční nádrže funkční a kanály vyčištěné, včetně těch na veřejných komunikacích. Když se to podaří, zlepší se tak protipovodňová situace v obou čtvrtích,“ vysvětlil primátor.

Čištění odvodů dešťových vod je dalším opatřením, které má ochránit obyvatele Slavonína a Nemilan od přívalových dešťů. Příští týden začne radnice s Povodím Moravy čistit koryto Nemilanky od nánosů nečistot, čímž zvýší kapacitu potoka.

Do budoucna plánuje samospráva v protipovodňových úpravách pokračovat. Chce vybudovat suchý poldr a protierozní opatření na polích nad Slavonínem. Místní úpravy vítají.

„Konečně se začalo něco dít. Doufám, že nám to pomůže,“ doplnila Boková.