VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTOGALERIE: Záchranáři si chválí nová auta

Pardubice /VIDEO/ - První SUV od škodovky si pochvalují nejen východočeští záchranáři. Univerzální autíčko vzbudilo ohlas i u odborníků ve Velké Británii.

11.3.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Nové vozy Škoda Yeti v záchranářském a policejním provedeníFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Do řad záchranářských vozidel se v Pardubicích nenápadně zařadil nový typ vozu – SUV Škoda Yeti. Zkratka SUV znamená v angličtině sport utility vehicle – neboli sportovní užitkové vozidlo. Tento poslední dobou velmi populární druh vozu v sobě kombinuje vlastnosti silničního a terénního vozu, který nabízí určité výhody. Ty teď v praxi mohou zkoušet i příslušníci integrovaného záchranného systému, kam si tato vozidla našla cestu. A na Yetiho pějí samou chválu.

Červený Yeti

Vůbec první Yeti v Pardubicích se objevil v hasičských barvách vloni v říjnu.

„Vozidlo slouží pro běžnou organizační činnost velitele stanice v Pardubicích v rámci hasebního obvodu stanice, ale také musí být schopno dopravit velitele na místo složitějších mimořádných událostí a poskytnout technickou podporu. Z tohoto důvodu není nutné aby podvozek u vozidla splňoval nejnáročnější požadavky pro provoz v těžkém terénu, nicméně musí umožnit bezpečné dojetí na místo mimořádné události za zhoršených klimatických podmínek a na nezpevněných komunikacích,“ uvádí mluvčí hasičů Vendula Horáková. A právě přesně to taky Yeti splňuje. „V tomto ohledu se na něj pěje jen a jen chvála. Nedělá mu problém ani lesní či polní cesta. Díky tažnému zařízení s přípustnou hmotností až 1800 kilogramů nedělá vozu ani problém přeprava motorového člunu a jeho následné spuštění na vodní hladinu. Jako testovací terén jsme využily břehu Labe. Dostali jsme přesně to, co jsme na tuhle práci potřebovali,“ pochvalují si hasiči s tím, že snad jen zavazadlový prostor by mohl být trochu větší. Auto by potom mohli využívat i vyšetřovatelé hasičů, kteří s sebou potřebují daleko více vybavení.

Žlutý Yeti

Další záchranářskou složkou, kde Yeti nastoupil do služby, je Záchranná služba Pardubického kraje. Na stanici v Pardubicích slouží ve výrazném žlutém zbarvení coby vozidlo systému rendez–vous. Jeho posádku tvoří řidič a záchranář v jedné osobě a lékař. Ve službách záchranky má za úkol zejména šetřit posádky klasických sanitek v případě, že u pacienta není nutný následný transport do nemocnice. Umí také ale dopravit lékaře na místo události rychleji než klasická sanitka. Malé osobní autíčko totiž přeplněnými ulicemi města kličkuje mnohem obratněji a rychleji než rozměrnější a těžší sanitní vůz. I záchrance se hodí robustnější a vyšší podvozek, který dovoluje bezpečný pohyb po silnicích stejně jako po lesních cestách ale i například překonávání vysokých obrubníků v betonové městské džungli.

Oproti svým bráškům ve službách hasičů a policie má tento speciál ještě jednu zvláštnost a tou je na míru šitá úprava zavazadlového prostoru. Tam se muselo vejít vše, co lékař potřebuje k záchraně a resuscitaci pacienta. Yeti pardubické záchranky má proto zadní části vestavěnou šoupací poličku, ve které je bezpečně uložen přenosný defibrilátor a také dýchací přístroj, jaké se používají i v ostatních sanitkách. To proto, aby zůstala zachována kompatibilita vybavení při předávání pacienta. Zavazadlový prostor dále skrývá i kufřík a záchranářský batoh s léky a dalším zdravotnickým materiálem.

„Posádky si jej i za tu krátkou dobu, kterou u nás zatím slouží, chválí. Právě nedávno jsem se dostal k tomu podívat se na díl anglického televizního pořadu o autech TopGear věnovaný právě Yetimu a docela mě pobavilo, co všechno tam s tím ‚naším‘ autíčkem prováděli za šílenosti. Úplně mě dostalo to, že na něm dokázali přistát i s vrtulníkem. Protože jestli někdy pořídíme do Pardubic vrtulník, tak alespoň víme jak ušetřit za letiště,“ žertoval ředitel záchranky Pavel Svoboda.

Stříbrný Yeti

Jako poslední do party přibyl nedávno Yeti i do řad policie. Stejně jako v předchozích případech, i zde má své specifické úkoly šité „na míru“. Zatím je v takzvané testovací fázi a využívají jej policisté krajského dopravního družstva.

„Co se týká jízdních vlastností, tak si jej policisté nemohou vynachválit,“ uvádí vedoucí krajských dopraváků Václav Bašta. Yeti je u dopraváků ale jen v záběhu. Ředitel krajské policie Radek Malíř, má pro tento mrštný teréňák už nové úkoly. „Vozidlo bude do budoucna využito v teritoriu Územního odboru Ústí nad Orlicí. V horských oblastech regionu totiž určitě dokážeme využít všechny jeho jízdní vlastnosti,“ uvádí Malíř.

Jak obstál Yeti v šílených testech?
Nenápadné SUV české produkce Škoda Yeti si nedávno udělalo dobré oko u odborné veřejnosti také ve Velké Británii. Tam se český „Yetík“ představil divákům v jednom z nejpopulárnějších televizních pořadů o automobilech – TopGear. Ten ostatně znají už i diváci u nás.

Škoda Yeti zde byla představena ze všech (ne)možných úhlů a… dočkala se příjemně kladného ohodnocení. Kdo pořad TopGear zná, ví, že testy, kterým tvůrci pořadu automobily podrobují, nepatří do té úplně běžné kategorie. Posuďte sami některá kritéria:

Vnitřní prostor – Vejdete se sem i když máte na hlavě skutečně masivní účes zvaný afro.

Praktičnost - Je v něm v konečném součtu více prostoru, než v superluxusní limuzíně značky Maybach, kam se vejdou jen čtyři cestující a prostor můžete upravit dle libosti.

Rychlost – Může Yeti na závodním okruhu porazit sporťák od Ferrari? Odpověď zní… Ano! V testu na závodním okruhu dojel Yeti první. Tajemství triku spočívá tak trochu ve kvalitě silnic. Závodní trať se totiž na některých místech překopávala a nízko položený italský sporťák musel před každým rozkopaným úsekem téměř zastavit a projet jej krokem. Na rozdíl od Yetiho, který se kvůli podvozku nemusel obtěžovat ani zpomalováním. Pro domácí silnice je to více než praktické srovnání…

Odolnost – Co se stane, hodíte-li do auta míček, za kterým se vydá váš aportující pes? V pořadu TopGear zašli ještě trochu dál – nechali Yetim projít celé družstvo hasičů v zásahové výstroji v dýchacích maskách a s hadicemi. Skrze zadní dveře celým interiérem a dveřmi u řidiče ven. „Je to jako by tam celou cestu řádili vaše děti, což je běžnější situace,“ poznamenal k tomu moderátor Jeremy Clarkson. I tady ale byl výsledek perfektní. Nic z vnitřního vybavení se nerozbilo, ani nepoškodilo.

Průchodnost terénem – I v této disciplíně Yeti zaujal. Pochvalu si vysloužilo důkladné obložení spodku vozidla k ochraně důležitých částí, automatické systémy zabraňující například sklouznutí vozidla zpět z kopce i chytrá navigace, která si umí pamatovat, kudy se vozidlo pohybovalo.

Jízdní komfort –
Šílená disciplína. Mohli byste v Yetim za jízdy provádět operaci mozku? Odpověď zní možná. Tvůrci pořadu vyzkoušeli, jak moc to s vámi v autě bude házet při jízdě po poli metodou více než svéráznou. Na zadní sedadla usadili profesionálního tatéra a odvážného dobrovolníka, který si nechal na lopatku vytetovat čtyřlístek. Výsledek ze škodovky byl opět lepší, než následně z terénního speciálu Range Rover.

Klimatizace – Výkonnost vnitřního chlazení prošla zkouškou ohněm – doslova. Yeti udržel vnitřní teplotu 18 stupňů i uprostřed hořící stodoly a Jeremy Clarksonovi se přitom ani neroztekla zmrzlina.

A to nejlepší nakonec. Pokud jste už viděli stíhačku do kopce couvat i žábu tlouct pěstí do skály, vězte, že tvůrci TopGearu to nejspíš viděli také a Yetiho proto chtěli otestovat jako mobilní letiště pro vrtulník - bez jakéhokoliv posílení střechy nebo trupu automobilu. Na stokilovou desku na střeše pak za jízdy skutečně přistál maličký šestisetkilový vrtulník. Yeti i tuhle šílenost opět bez ztráty kytičky vydržel.
Data o hasičském Yetim

Konkrétně se jedná o Yeti Ambition 2, TDI DPF 4x4 81kW s tříletou zárukou, tažným zařízením, výstražným světelným a zvukovým zařízením modré barvy, a vysílačkou umožňující digitální komunikaci. Barevné označení vozidla odpovídá vyhlášce č.35/2007 Sb. ve znění vyhlášky 53/2010Sb.

Škoda Yeti byla zařazena do výjezdu 22. 10. 2010 jako vozidlo velitele stanice.

Vozidlo je vybaveno v souladu s vyhláškou č. 35/2007 Sb. ve znění vyhlášky 53/2010Sb. Konkrétně se jedná o:

- lékárničku velikosti III rozšířenou o sadu Kramerových dlah, fiksační krční límec, rozevírač úst a popáleninový balíček bez Kendalovy roušky.

- přenosný hasící přístroj práškový s hasící schopností 34A a zároveň 183B.

- 2 ks ručních svítilen.

- ruční vyprošťovací nástroj

- 24 ks rukavic vyšetřovacích pro jednorázové použití

- a 2 ks řezáků na bezpečnostní pásy

Autor:

11.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Ilustrační foto.
6 10

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

Obejít EET? Každá sedmá provozovna na Královéhradecku porušila zákon

Neodeslání údajů či nevystavení účtenky. To byly nejčastější prohřešky podnikatelů u elektronické evidence tržeb (EET), na které přišli kontroloři z Finančního úřadu. Ti od prosince do poloviny února udělali 220 kontrol a zjistili 30 pochybení.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Ženy podezřelé ze smrti Kim Čong-nama budou obviněny z vraždy

Malajsijský prokurátor dnes oznámil, že dvě ženy zadržené kvůli smrti bratra severokorejského prezidenta Kim Čong-nama budou ve středu obviněny z vraždy. Kim Čong-nama 13. února zabil na letišti v Kuala Lumpouru nervový plyn VX.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies