VYBERTE SI REGION

Zachraňte nádraží, žádají tisíce lidí

Praha - Více než čtyři tisíce Pražanů v internetové petici odmítlo likvidaci Nákladového nádraží na Žižkově. Iniciovali ji zástupci občanského hnutí Tady není developerovo. Deník o tom v tiskové zprávě informoval předseda sdružení Tomáš Mikesko.

3.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv Deníku

Všechny podpisy byly v pondělí předány ministru kultury Jiřímu Besserovi (TOP 09) s jasným požadavkem – potvrdit pro nádraží statut kulturní památky.

Nejen široká podpora veřejnost, ale i stanoviska celé řady odborníků v oblasti architektury tento požadavek podporuje. Mikeska tvrdí, že jen nepatrná část odborníků argumenty sdružení naopak zpochybňuje. „Nákladové nádraží je unikátní funkcionalistická stavba. Nesmí se proto stát obětí developerů,“ stojí mimo jiné v úvodním prohlášení petice.

Faktem je, že budova nádraží stojí v cestě jistému developerskému záměru. Jak Deník již mnohokrát informoval, na jejím místě měla vést silniční spojka. Hrozila a dosud tedy stále hrozí její demolice. Podle předsedy představenstva Sekyra Group Luďka Sekyry by v případě zachování objektu nemohla být Jarovská spojka dokonce vůbec postavena.

S tím ale nesouhlasí někteří architekti, podle nichž existují i jiné varianty řešení. Sdružení Tady není developerovo ale vadí i samotná komunikace, která, jak tvrdí, výrazně naruší životní prostředí ve třetí městské části.

Kulturní památka

Budovu nádraží ministerstvo kultury prohlásilo kulturní památkou na začátku roku. Její vlastník, kterým jsou České dráhy, se ale proti rozhodnutí odvolal. Městská část, stejně jako České dráhy a stavební firma Sekyra Group, prohlášení budovy za kulturní památku odmítá. Obává se, že na její údržbu nebudou peníze a místo obsadí bezdomovci. Navíc hodnota historické budovy je podle nich zanedbatelná.

„Pro industriální památky má stejnou hodnotu jako ve své kategorii Národní divadlo,“ oponuje však předsedkyně Klubu za starou Prahu Kateřina Bečková.

Případem se minulý týden zabývala i rozkladová komise právníků, kteří ministru Besserovi už předali své stanovisko. „Ministr jejich závěry zatím neměl čas prostudovat. Stanovisko komise je do té doby tajné, nicméně ministr se jím řídit nemusí. Jde jen o doporučení,“ řekl mluvčí resortu Stanislav Brunclík. Stanovit datum, dokdy by mohlo padnout rozhodnutí, je podle něj zatím předčasné.

„Pokud se nám nepodaří přimět ministra, aby nádraží prohlásil za kulturní památku, podáme odvolání u soudu a pokusíme se zabránit přijetí územního plánu,“ doplnil Mikesko.

Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou vlastní České dráhy a Sekyra Group. Na území by měly vyrůst především bytové domy, ale i kanceláře a obchody. Další část území chce zastavět společnost Discovery Group.

(čtk, red)

Čtěte také: Žižkováci brání nákladové nádraží

3.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies