VYBERTE SI REGION

Železniční spojení s Německem je v ohrožení

Děčínsko - Německo kvůli škrtům na dopravu ještě nezačalo s pokládáním kolejí na trati, která měla spojit Německo a Šluknovský výběžek.

22.11.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Alena Šatrová

Vizionářský projekt vlaků jezdících ze Šluknovského výběžku přes německé území je v ohrožení. Zatímco česká strana dostála svým závazkům už vloni a chybějící koleje položila, na německé straně se ještě pracovat nezačalo. A možná ani nezačne, protože v Sasku se letos tvrdě škrtají výdaje na dopravní obslužnost a Němci dokonce přemýšlejí, že by na celé trati ze Sebnitz do Bad Schandau zrušili dopravu, shodují se ČTK oslovení odborníci. Česká strana tak možná vyhodila miliony za obnovu tratě zbytečně.

Úvaha na spojení Šluknovského výběžku se zbytkem Čech přes Německo je už pět let stará. Podle původního návrhu měly vlaky jezdit okruh okolo Česko-saského Švýcarska po trase Děčín - Česká Kamenice - Rumburk - Sebnitz - Děčín. Cesta z okolí Šluknova by se díky tomu zkrátila zhruba na polovinu.

"Té myšlenky se zatím nevzdáváme, kraj má o toto spojení dál velký zájem," řekl ČTK vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.

Slib splnila jen česká strana

Obě strany po vstupu Česka do Schengenského prostoru podepsaly memorandum o společném postupu, které dávalo naději na zprovoznění linky během roku 2010. Splnila to jen česká strana. Velká nádražní budova v Dolní Poustevně prošla stavebními úpravami a až na hranici byly položeny zbrusu nové kolejnice, vyráběné stejnou technologií jako na koridorech.

"Stavba byla zkolaudována 29. března 2010. Na české straně bylo investováno asi 35,5 milionu korun," řekl ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Němci se do projektu tolik nehrnuli, přestože na jejich straně chybí maximálně 200 metrů kolejí. Trať, která do Sebnitz vede od Bad Schandau, navíc letos v létě poničily povodně. A v Sasku se začaly připravovat škrty v rozpočtu na dopravní obslužnost, které mají dosáhnout 7,5 procenta.

Už v červnu napsal list Sächsische Zeitung, že peníze se nejspíš ušetří zastavením provozu na třech lokálkách, včetně takzvaného Saského Semmeringu z Bad Schandau do Sebnitz. "Teď vše závisí na saském parlamentu, zřejmě jediná šance, jak projekt zachránit, je snížení plánovaných úspor," řekl ČTK zdroj blízký německým dopravcům.

Vyhozené peníze

Původní plán počítal s tím, že by odjeté kilometry na německém území platili Němci, a tak by neobjednání dopravy na jejich úseku plány Ústeckého kraje zřejmě zhatilo. A i když se podle Hally přes obnovený hraniční přechod, který je mimo provoz už od roku 1945, plánoval i provoz nákladních vlaků, jen kvůli nim budou Němci potřebné peníze, údajně až 100 milionů korun, investovat jen stěží. I Halla připustil, že by investice mohly přijít vniveč. "Částečně to možné je, i když se krom přechodu dělaly i další práce," uvedl Halla.

Němci o svých plánech zatím nemluví. Jasno o budoucnosti přechodu může přinést až jednání zúčastněných stran, které je zatím předběžně naplánováno na 29. listopadu do Dolní Poustevny.

Autor: ČTK

22.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies