VYBERTE SI REGION

Zlín čeká semaforová revoluce

Zlín - Vozidla MHD, záchranky či hasičů čekající na červené mají být příští rok minulostí.

15.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michal Bílek

Zažívá to většina cestujících ze Zlína a Otrokovic. Nutně se potřebují někam na čas dostat, ale trolejbus, do kterého na poslední chvíli naskočí, zůstane po pár metrech stát na červené. Cesta městem se neskutečně protáhne a oni se na místo často dostanou pozdě.

Těmto problémům však má být brzy konec. Řešení má přinést projekt nazvaný Preference a plošná koordinace MHD ve Zlíně.

Úleva pro řidiče hromadné dopravy

Projekt by měl pomoci i řidičům, pro něž je například silnice I/49 dlouhodobou noční můrou. Nekonečné stavební práce totiž zelenou vlnu mnohdy doslova rozmetají. Místní přiznávají, že jim doprava ve Zlíně často komplikuje život.

„Když mi naposledy ujel trolejbus, tak jsem se i docela naštval. Samozřejmě jsem mohl jít dřív, ale když tam pak ztěžka vydýcháváte ranní cigaretku a trolejbus stojí jen kousek od vás na křižovatce, pak se neubráníte tomu zanadávat si,“ vzpomněl například Josef Sedláček ze Zlína.

Podobné scénáře mají být brzy minulostí. A co že má revoluční projekt vlastně přinést?

„Mezi semafory a vozy MHD bude probíhat komunikace. Řidič tak bude mít přehled o tom, kdy mu naskočí zelená a kdy červená. Mělo by to eliminovat podobně hluchá místa, kdy zůstanou stát v křižovatce, a nově by tak měli nerušeně projíždět z jedné zastávky do druhé,“ popsal krátce Michal Zlámal, projektový manažer odboru realizace investičních akcí zlínského magistrátu. Červenou na křižovatce tak trolejbusy v budoucnu přečkají v poklidu na zastávce.

Projekt, který se připravuje již od roku 2009, by měl být dokončen na jaře příštího roku.

Jeho realizátorem je statutární město Zlín, klíčovými partnery jsou město Otrokovice, Dopravní společnost Zlín Otrokovice (DSZO) a Zlínský kraj.

„Celkové náklady městského projektu odhadujeme na 36,1 milionu korun. 30,1 milionu korun město získá z Regionálního operačního programu Střední Morava,“ vysvětlil mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

V současné době již probíhá úprava a výměna světelných signalizačních zařízení. „Semafory budou někde mimo provoz až tři dny. V rámci možností bude doprava na těchto křižovatkách řízena ručními povely policistů,“ dodal Dvořák s tím, že řidiči by měli být obezřetnější.

Systém mají spustit příští rok. „Práce na něm probíhají od letošního srpna, hotový bude na konci května příštího roku. Až do konce dubna 2013 jej čeká zkušební provoz,“ přiblížil Dvořák.

V Otrokovicích až o deset minut dříve

Přínosu projektu si jsou v DSZO dobře vědomi. „Napomůže plynulejší jízdě našich vozů. Určitě je lepší, aby stály o dvacet vteřin déle na zastávce, než aby zbytečně čekaly na křižovatce,“ naznačil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

Plusů pro vozidla MHD by však podle Michala Zlámala mohlo být i více. „Předpokládá se, že by se dojezdový čas mezi Zlínem a Otrokovicemi mohl snížit o nějakých šest až deset minut. Samozřejmě až po dokončení prací na všech rozdělaných křižovatkách,“ připojil.

Zároveň upozornil, že systém má být zkoordinován nejen s vozidly MHD.

„Je to zamýšleno tak, aby měly tuto možnost také všechny složky Integrovaného záchranného systému,“ doplnil.

Hasiči se vypořádávají se stojícími vozy MHD pravidelně. „Trolejbusy mohou vytvořit významné překážky, které průjezd našim vozidlům znesnadňují,“ odhalil mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Zároveň připustil, že o podobných systémech, které umožňují zelenou vlnu, slýchá bezmála deset let.

„Samozřejmě tuto možnost máme od policie už dnes, avšak nevyužíváme ji. Proběhlo jen několik zkušebních jízd,“ popsal. I tak možný přínos připravovaného projektu ocenil.

„Jakýkoli systém, který pomůže usnadnit průjezd našich vozů, může pomoci zachránit životy,“ poznamenal Mitáček.

Možnou změnu k lepšímu zhodnotil také Josef Sedláček.

„Zní to určitě zajímavě. Ale i když to udělají, přece jen je to v Malenovicích pořád velké staveniště. Takže je to pro mě tak trošku sci­fi,“ uzavřel.

Zlín se přidá k dalším městům

Projekt již úspěšně funguje v několika dalších městech, v Brně, Olomouci či Praze. V takovém rozsahu, jaký zamýšlejí ve Zlíně, tomu však nikde není. Obdobné řešení komplikací u MHD připravují také v Jihlavě. Dopravní podnik města Olomouce si systém pochvaluje, ale upozorňuje na nedostatky.

„Využíváme jej pro tramvajový a autobusový provoz. Určitě pomáhá, ale ne vždy to je ideální. Zejména u autobusů, kde je to nastaveno na dopravu z města, to může být komplikovanější. Systém se musí neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám, je nutné je stále monitorovat,“ popsala mluvčí Magdalena Kopřivová.

Autor: Stanislav Janalík

15.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies