VYBERTE SI REGION

Zlín čeká semaforová revoluce

Zlín - Vozidla MHD, záchranky či hasičů čekající na červené mají být příští rok minulostí.

15.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Michal Bílek

Zažívá to většina cestujících ze Zlína a Otrokovic. Nutně se potřebují někam na čas dostat, ale trolejbus, do kterého na poslední chvíli naskočí, zůstane po pár metrech stát na červené. Cesta městem se neskutečně protáhne a oni se na místo často dostanou pozdě.

Těmto problémům však má být brzy konec. Řešení má přinést projekt nazvaný Preference a plošná koordinace MHD ve Zlíně.

Úleva pro řidiče hromadné dopravy

Projekt by měl pomoci i řidičům, pro něž je například silnice I/49 dlouhodobou noční můrou. Nekonečné stavební práce totiž zelenou vlnu mnohdy doslova rozmetají. Místní přiznávají, že jim doprava ve Zlíně často komplikuje život.

„Když mi naposledy ujel trolejbus, tak jsem se i docela naštval. Samozřejmě jsem mohl jít dřív, ale když tam pak ztěžka vydýcháváte ranní cigaretku a trolejbus stojí jen kousek od vás na křižovatce, pak se neubráníte tomu zanadávat si,“ vzpomněl například Josef Sedláček ze Zlína.

Podobné scénáře mají být brzy minulostí. A co že má revoluční projekt vlastně přinést?

„Mezi semafory a vozy MHD bude probíhat komunikace. Řidič tak bude mít přehled o tom, kdy mu naskočí zelená a kdy červená. Mělo by to eliminovat podobně hluchá místa, kdy zůstanou stát v křižovatce, a nově by tak měli nerušeně projíždět z jedné zastávky do druhé,“ popsal krátce Michal Zlámal, projektový manažer odboru realizace investičních akcí zlínského magistrátu. Červenou na křižovatce tak trolejbusy v budoucnu přečkají v poklidu na zastávce.

Projekt, který se připravuje již od roku 2009, by měl být dokončen na jaře příštího roku.

Jeho realizátorem je statutární město Zlín, klíčovými partnery jsou město Otrokovice, Dopravní společnost Zlín Otrokovice (DSZO) a Zlínský kraj.

„Celkové náklady městského projektu odhadujeme na 36,1 milionu korun. 30,1 milionu korun město získá z Regionálního operačního programu Střední Morava,“ vysvětlil mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

V současné době již probíhá úprava a výměna světelných signalizačních zařízení. „Semafory budou někde mimo provoz až tři dny. V rámci možností bude doprava na těchto křižovatkách řízena ručními povely policistů,“ dodal Dvořák s tím, že řidiči by měli být obezřetnější.

Systém mají spustit příští rok. „Práce na něm probíhají od letošního srpna, hotový bude na konci května příštího roku. Až do konce dubna 2013 jej čeká zkušební provoz,“ přiblížil Dvořák.

V Otrokovicích až o deset minut dříve

Přínosu projektu si jsou v DSZO dobře vědomi. „Napomůže plynulejší jízdě našich vozů. Určitě je lepší, aby stály o dvacet vteřin déle na zastávce, než aby zbytečně čekaly na křižovatce,“ naznačil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

Plusů pro vozidla MHD by však podle Michala Zlámala mohlo být i více. „Předpokládá se, že by se dojezdový čas mezi Zlínem a Otrokovicemi mohl snížit o nějakých šest až deset minut. Samozřejmě až po dokončení prací na všech rozdělaných křižovatkách,“ připojil.

Zároveň upozornil, že systém má být zkoordinován nejen s vozidly MHD.

„Je to zamýšleno tak, aby měly tuto možnost také všechny složky Integrovaného záchranného systému,“ doplnil.

Hasiči se vypořádávají se stojícími vozy MHD pravidelně. „Trolejbusy mohou vytvořit významné překážky, které průjezd našim vozidlům znesnadňují,“ odhalil mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Zároveň připustil, že o podobných systémech, které umožňují zelenou vlnu, slýchá bezmála deset let.

„Samozřejmě tuto možnost máme od policie už dnes, avšak nevyužíváme ji. Proběhlo jen několik zkušebních jízd,“ popsal. I tak možný přínos připravovaného projektu ocenil.

„Jakýkoli systém, který pomůže usnadnit průjezd našich vozů, může pomoci zachránit životy,“ poznamenal Mitáček.

Možnou změnu k lepšímu zhodnotil také Josef Sedláček.

„Zní to určitě zajímavě. Ale i když to udělají, přece jen je to v Malenovicích pořád velké staveniště. Takže je to pro mě tak trošku sci­fi,“ uzavřel.

Zlín se přidá k dalším městům

Projekt již úspěšně funguje v několika dalších městech, v Brně, Olomouci či Praze. V takovém rozsahu, jaký zamýšlejí ve Zlíně, tomu však nikde není. Obdobné řešení komplikací u MHD připravují také v Jihlavě. Dopravní podnik města Olomouce si systém pochvaluje, ale upozorňuje na nedostatky.

„Využíváme jej pro tramvajový a autobusový provoz. Určitě pomáhá, ale ne vždy to je ideální. Zejména u autobusů, kde je to nastaveno na dopravu z města, to může být komplikovanější. Systém se musí neustále přizpůsobovat měnícím se podmínkám, je nutné je stále monitorovat,“ popsala mluvčí Magdalena Kopřivová.

Autor: Stanislav Janalík

15.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divocí koně v Milovicích zvládají zimu dobře
14

Divokým koním nevadí mráz, ale vlhko

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
30 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Vyhubení Židů zpečetili nacisté ve Wannsee za 90 minut

Berlín - Pouhou hodinu a půl stačilo nacistickým špičkám k definitivnímu ortelu nad miliony evropských Židů. Porada v berlínské vile Wannsee před 75 lety, 20. ledna 1942, nerozhodla o vyhubení Židů, protože holokaust probíhal už od přepadení SSSR 22. června 1941, nýbrž sloužila ke koordinaci mezi různými úřady.

Thajská policie zatkla Čecha obviněného z šíření HIV, nakazil několik mužů

Bangkok -  Thajská policie zatkla na ostrově Pchúket českého občana, který je podezřelý z vědomého šíření viru HIV způsobujícího nemoc AIDS. Uvedla to agentura AP s odvoláním na informace thajské policie. České úřady na muže vydaly zatykač s obviněním, že při intimním styku s desítkami jiných mužů nejméně tři z nich nakazil.

Odškodnění za ptačí chřipku pokryje sotva třetinu ztrát, stěžuje si chovatel

Jižní Morava - Lidé, kteří přišli o drůbež kvůli ptačí chřipce, mohou požádat o odškodnění. Podle chovatelů je ale nižší než ztráty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies