Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zloději na železnici mohou způsobit tragédii

Ústecký kraj - Máme v živé paměti pondělní vykolejení vlaku v ústeckém Vaňově, při kterém zemřel strojvůdce a řada lidí byla zraněna. Starosti železničářů tím nekončí, jelikož se v posledních týdnech množí krádeže na železnici vzhledem k opětnému zvýšení výkupní ceny kovů.

7.7.2010 4
SDÍLEJ:

Vykolejení vlakové jednotky CityElefant ve Vaňově.Foto: Drážní inspekce

Přitom na železnici v podstatě krádež čehokoliv přímo na trati znamená nebezpečí ohrožení dopravy a lidských životů. Rychlost vlaků, pokud nezastavují ve stanici, se většinou pohybuje kolem 80 km/hod. a v mezinárodním koridoru i přes 100 km/ hod.

Krádež, čili porucha

Zloději se zaměřují především na měď, čili na části zabezpečovacího zařízení, které jsou mnohdy pod elektrickým proudem. Cílem jsou především kabely a měděná vinutí cívek, ale už i jiné kovové součásti. Nejvíce napadaná a přitom právě důležitá jsou lanová propojení a stykové transformátory (tlumivky).

„Krádež těchto částí znamená téměř vždy poruchu zabezpečovacího zařízení. Za normální činnosti zabezpečovacího zařízení je činnost provozních zaměstnanců kontrolována tímto zařízením. Při poruchách zařízení je tomu právě naopak. To klade na provozní zaměstnance mimořádné nároky a absolutní soustředěnost na výkon služby. Výpravčí musí zavést nutná dopravní opatření. Sebemenší zaváhání je krůčkem k mimořádné události. Stykové transformátory (tzv. tlumivky) na elektrizovaných tratích včetně lanových propojení se podílí na převádění zpětného trakčního proudu zpět do napájecí stanice. Tyto proudy dosahují hodnot až přes 1000 ampér,“ uvedl Petr Zimandl, zástupce přednosty regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy v Ústí nad Labem a soudní znalec z oboru železniční dopravy.

Osudný okamžik

Starosta Telnice Jaroslav Doubrava začátkem týdne přistihl dva zloděje při pokusu o krádež na železnici poblíž Telnice. Zloděje považuje za vysoce nebezpečné:

„Protože jsem léta pracoval jako elektromechanik při zabezpečení vlakové dopravy, vím, že k poškození zabezpečovacího zařízení může dojít v okamžiku, kdy souhrou náhod není vlak na trati včas informován o nebezpečí a může dojít k tragédii. Proto hodlám iniciovat prosazení zákonné úpravy, podle které některé druhy útoků zlodějů na železniční zařízení budou ze zákona automaticky považovány za veřejné ohrožení. Když jsem hovořil o těchto problémech s železničáři, bojí se okamžiku, kdy strojvůdce na poslední chvíli zahlédne na návěstidle, že se mu změní zelená na červenou – v důsledku poruchy. Zjistí–li to na poslední chvíli, nemá jinou možnost, než ihned zapnout rychlobrzdu.

V tom okamžiku vlak začne ihned brzdit z velké rychlosti, lidé začnou odstředivou silou padat z lavic a na ně zavazadla. Každý ví, jak to vypadá v autobusu, či trolejbusu, když řidič musí náhle prudce zabrzdit. Proti tomu, co by se dělo ve vagonech vlaků, to je v podstatě naprostá idyla. To se ukázalo při pondělní nehodě ve Vaňově,“ uvedl Doubrava.

Podle mluvčího ústecké policie Vladimíra Junka jenom v ústeckém okresu došlo od jara asi k patnácti krádežím. V rámci celého kraje lze očekávat do konce roku více než sto krádeží na kolejích a tím i ohrožení dopravy.

Útok na zabezpečovací zařízení drah představuje většinou snahu vybrakovat v kolejišti jakýkoliv na první pohled viditelný kabel nebo přestavník, či tlumivku – jak se říká transformátoru. Přestavník je odborný název pro zařízení, které slouží k přestavování výhybek a výkolejek, kde je elektromotor, tlumivka – transformátor vedoucí proud.

Ačkoliv se o tom nemluví, tlumivka je schopná vracet zlodějům úder, protože zásah do ní může, díky elektrickému proudu, poškodit zdraví zlodějů.

Elektrický proud, který prochází tlumivkou, je zpětný trakční proud pro napájení lokomotivy. Například na Ústecku jde o stejnosměrný proud o 3000 V. Pokud je tímto proudem zloděj zasažen, zdravotní problémy se mohou projevit později, signály se objevují v krevním obrazu.

Ochrana objektů

Podobné problémy jako jsou na trati mají v lokomotivních depech. Proto se obklopují vozová lokomotivní depa soukromými bezpečnostními agenturami, které je hlídají před nájezdy zlodějů kovů, jako například ústecké lokomotivní depo, kde hlídka se psem mnohdy ve dvě ve tři hodiny ráno přistihne auto s lidmi, kteří se vymlouvají, že si přijeli prohlédnout mašinky.

Bezpečnostní agentury začaly již i s dozorem jednotlivých nádraží. A spolupracují s policií.

Toto opatření začalo letos na jaře fungovat i na severu Čech například v Ústí nad Labem, v Děčíně, Litoměřicích, Teplicích, ale i v dalších městech, kde působí Severočeská bezpečnostní agentura.

7.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Peníze. Ilustrační foto.
4 15

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZUJEME
4

Tělo novinářky z Madsenovy ponorky někdo záměrně rozřezal a potopil

Hongkong zasáhl mocný tajfun Hato, život ve městě se zastavil

Zaplavené ulice, stovky zrušených letů, mohutné stromy vyvrácené z kořenů, zavřené školy, obchody i burza. To je jen úvodní bilance tropické cyklóny Hato patřící na stupnici ROCI do nejvyšší, desáté kategorie.

DOTYK.CZ

Vinařský fond podpoří kampaní povinné značení domácích vín

Vinařský fond, který je marketingovou organizací českých a moravských vinařů, připravuje kampaň na podporu větší známosti povinného značení domácích vín trikolórou. Vytvoření kampaně stálo zhruba tři miliony korun, za její mediální nasazení fond zaplatí asi 5,5 milionu korun.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení