VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zloději na železnici mohou způsobit tragédii

Ústecký kraj - Máme v živé paměti pondělní vykolejení vlaku v ústeckém Vaňově, při kterém zemřel strojvůdce a řada lidí byla zraněna. Starosti železničářů tím nekončí, jelikož se v posledních týdnech množí krádeže na železnici vzhledem k opětnému zvýšení výkupní ceny kovů.

7.7.2010 4
SDÍLEJ:

Vykolejení vlakové jednotky CityElefant ve Vaňově.Foto: Drážní inspekce

Přitom na železnici v podstatě krádež čehokoliv přímo na trati znamená nebezpečí ohrožení dopravy a lidských životů. Rychlost vlaků, pokud nezastavují ve stanici, se většinou pohybuje kolem 80 km/hod. a v mezinárodním koridoru i přes 100 km/ hod.

Krádež, čili porucha

Zloději se zaměřují především na měď, čili na části zabezpečovacího zařízení, které jsou mnohdy pod elektrickým proudem. Cílem jsou především kabely a měděná vinutí cívek, ale už i jiné kovové součásti. Nejvíce napadaná a přitom právě důležitá jsou lanová propojení a stykové transformátory (tlumivky).

„Krádež těchto částí znamená téměř vždy poruchu zabezpečovacího zařízení. Za normální činnosti zabezpečovacího zařízení je činnost provozních zaměstnanců kontrolována tímto zařízením. Při poruchách zařízení je tomu právě naopak. To klade na provozní zaměstnance mimořádné nároky a absolutní soustředěnost na výkon služby. Výpravčí musí zavést nutná dopravní opatření. Sebemenší zaváhání je krůčkem k mimořádné události. Stykové transformátory (tzv. tlumivky) na elektrizovaných tratích včetně lanových propojení se podílí na převádění zpětného trakčního proudu zpět do napájecí stanice. Tyto proudy dosahují hodnot až přes 1000 ampér,“ uvedl Petr Zimandl, zástupce přednosty regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy v Ústí nad Labem a soudní znalec z oboru železniční dopravy.

Osudný okamžik

Starosta Telnice Jaroslav Doubrava začátkem týdne přistihl dva zloděje při pokusu o krádež na železnici poblíž Telnice. Zloděje považuje za vysoce nebezpečné:

„Protože jsem léta pracoval jako elektromechanik při zabezpečení vlakové dopravy, vím, že k poškození zabezpečovacího zařízení může dojít v okamžiku, kdy souhrou náhod není vlak na trati včas informován o nebezpečí a může dojít k tragédii. Proto hodlám iniciovat prosazení zákonné úpravy, podle které některé druhy útoků zlodějů na železniční zařízení budou ze zákona automaticky považovány za veřejné ohrožení. Když jsem hovořil o těchto problémech s železničáři, bojí se okamžiku, kdy strojvůdce na poslední chvíli zahlédne na návěstidle, že se mu změní zelená na červenou – v důsledku poruchy. Zjistí–li to na poslední chvíli, nemá jinou možnost, než ihned zapnout rychlobrzdu.

V tom okamžiku vlak začne ihned brzdit z velké rychlosti, lidé začnou odstředivou silou padat z lavic a na ně zavazadla. Každý ví, jak to vypadá v autobusu, či trolejbusu, když řidič musí náhle prudce zabrzdit. Proti tomu, co by se dělo ve vagonech vlaků, to je v podstatě naprostá idyla. To se ukázalo při pondělní nehodě ve Vaňově,“ uvedl Doubrava.

Podle mluvčího ústecké policie Vladimíra Junka jenom v ústeckém okresu došlo od jara asi k patnácti krádežím. V rámci celého kraje lze očekávat do konce roku více než sto krádeží na kolejích a tím i ohrožení dopravy.

Útok na zabezpečovací zařízení drah představuje většinou snahu vybrakovat v kolejišti jakýkoliv na první pohled viditelný kabel nebo přestavník, či tlumivku – jak se říká transformátoru. Přestavník je odborný název pro zařízení, které slouží k přestavování výhybek a výkolejek, kde je elektromotor, tlumivka – transformátor vedoucí proud.

Ačkoliv se o tom nemluví, tlumivka je schopná vracet zlodějům úder, protože zásah do ní může, díky elektrickému proudu, poškodit zdraví zlodějů.

Elektrický proud, který prochází tlumivkou, je zpětný trakční proud pro napájení lokomotivy. Například na Ústecku jde o stejnosměrný proud o 3000 V. Pokud je tímto proudem zloděj zasažen, zdravotní problémy se mohou projevit později, signály se objevují v krevním obrazu.

Ochrana objektů

Podobné problémy jako jsou na trati mají v lokomotivních depech. Proto se obklopují vozová lokomotivní depa soukromými bezpečnostními agenturami, které je hlídají před nájezdy zlodějů kovů, jako například ústecké lokomotivní depo, kde hlídka se psem mnohdy ve dvě ve tři hodiny ráno přistihne auto s lidmi, kteří se vymlouvají, že si přijeli prohlédnout mašinky.

Bezpečnostní agentury začaly již i s dozorem jednotlivých nádraží. A spolupracují s policií.

Toto opatření začalo letos na jaře fungovat i na severu Čech například v Ústí nad Labem, v Děčíně, Litoměřicích, Teplicích, ale i v dalších městech, kde působí Severočeská bezpečnostní agentura.

7.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Žižkovský vysílač v Praze
17

Nové televizní vysílání startuje od března

Policejní rekonstrukce otevření nezajištěných dveří v rychlíku
2 7

Děsivé VIDEO: takto se za jízdy rozletí "zavřené" dveře vlaku

AKTUALIZOVÁNO

Česko zasáhl silný vítr. Kácel stromy, ochromil dopravu, shazoval střechy

Předpověď meteorologů se vyplnila. Velmi silný vítr narušil železniční dopravu po celé České republice. Nejvíce pak v jižních Čechách. V Praze ničil také billboardy a shazoval plechy ze střech. Vítr by měl během dneška postupně slábnout. Výstraha platí v hlavním městě i ve většině krajů do dnešních 10:00.

Soud poslal muže, který chtěl k islamistům, na tři roky do vězení

Jan Silovský ze Spáleného Poříčí, který se chtěl přidat k teroristické organizaci Islámský stát, byl odsouzen za trestný čin podpora a propagace terorismu ve stadiu pokusu a soud mu vyměřil trest tři roky a tři měsíce v mírnějším typu věznice s dohledem.  

AKTUALIZOVÁNO

ČEZ vyhlásil kvůli vichřici v osmnácti okresech kalamitní stav

Tisíce domácností v celém Česku jsou bez proudu kvůli poruchám, které způsobil silný vítr. Společnost ČEZ vyhlásila v 18 okresech Česka kalamitní stav. Platí do odvolání. Problémů navíc stále přibývá. Energetici se snaží poruchy odstranit, vítr jim ale práci komplikuje. Uvedl to mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž a mluvčí E.ON Vladimír Vácha. Hasiči měli kvůli větru za čtvrtek a za prvních osm hodin dneška téměř 800 výjezdů, denní průměr je přitom zhruba 150.

Rodičům vadí povinná předškolní docházka

V názorech na novou povinnost nechat zapsat budoucí prvňáčky do mateřských škol se rodiče předškoláků a učitelé neshodnou. Stejně jako u další možnosti učit dítě doma, ale počítat s tím, že bude muset absolvovat přezkoušení, zda je stejně připravené jako jeho vrstevníci navštěvující školky. Povinná předškolní docházka začíná platit od září letošního roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies