Ženu záchranáři odvezli do nemocnice ve vážném stavu. „Teď leží na klinice úrazové chirurgie a je stabilizovaná. Má ale těžké trauma a četné zlomeniny. Bude trvat hodně dlouho, než se uzdraví," popsal mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára.

Dítě, které jelo v autě s matkou, se zranilo středně těžce. „Je na chirurgické klinice se zlomeninou, není na tom tak vážně jako jeho matka," dodal mluvčí nemocnice.

Nehoda podobného rozsahu je podle zástupce ředitele společnosti Kordis, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu, Květoslava Havlíka, výjimečná. „Tak rozsáhlá nehoda autobusu, v níž by byl řidič autobusu opilý, je prvním známým případem za dvanáct let existence Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje," konstatoval Havlík.

Opilému řidiči nehrozí jen trestní stíhání. „Když zjistíme, že řidič jel pod vlivem alkoholu, i bez zapříčinění dopravní nehody může okamžitě přijít o řidičský průkaz a tím i o zaměstnání," dodal Havlík.

Důvod, proč lidé usednou za volant opilí, přiblížila psycholožka Zuzana Spurná. „Mají pocit, že na ně alkohol nemá vliv a že nemůže ovlivnit jejich řidičské schopnosti. Nabývají dojmu, že vše zvládnou a vše mají pod kontrolou, i když tomu tak není," sdělila dříve Spurná.

Zdroj: DPMB/Policie ČR

Video z nehody v Plotní ulici. Zdroj: DPMB

Čtěte také: Nehoda v Plotní: zranilo se i malé dítě, řidič autobusu nadýchal přes 2 promile

Častým problémem bývá i zbytkový alkohol. K ověření, jestli už je bezpečné řídit, mohou lidé použít třeba alkohol tester. Pořídil si ho za několik set korun i řidič Oldřich Koutecký. „Mám ho už asi půl roku a využil jsem ho dvakrát. Nebyl jsem si jistý, jestli ze mě po večerním popíjení už všechen alkohol vyprchal. Poprvé to bylo v pořádku, podruhé jsem ještě půl promile nadýchal," uvedl Koutecký.

Podobným možnostem testování ale neholduje krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Ne vždycky jsou podle něj testy spolehlivé a jejich měření je pouze orientační. „Radši bych si dal dohromady dvě a dvě a spočítal si, kdy jsem pil naposledy, kolik jsem toho vypil a hlavně jak se cítím. Podle toho potom vyhodnotím, jestli můžu sednout za volant. Je lepší jít jednou pěšky, než potom chodit pěšky několik let. Navíc někomu můžete vážně ublížit, jak se ukázalo i při středeční nehodě," varoval Čížek.

Jak moc opilost ovlivňuje schopnosti, si lidé mohou vyzkoušet pomocí takzvaných alko-brýlí. Podle výrobce dokáží kromě simulace zmatku snížit i bdělost člověka, jeho vnímání hloubky a vzdálenosti či jeho reakční čas, což vede ke špatnému úsudku. „Máme brýle, které simulují dvě a půl promile, dvě promile a jedno promile. Zkoušíme to s dospělými a teenagery, aby si uvědomili, jak reagují, když jsou opilí. Často se sami sobě potom zasmějí, že se kolíbají a podobně," vysvětlil Čížek.

Policisté letos na jižní Moravě vyšetřovali 511 nehod, ve kterých figurovali opilí řidiči, což je už o šestapadesát více než za celý loňský rok. Ubylo naopak množství řidičů, které policisté chytili při jízdě pod vlivem, a snížil se také počet mrtvých při dopravních nehodách. „Letos na jihomoravských silnicích zatím zemřelo jednapadesát lidí, v loňském roce jich bylo o třicet více," konstatoval Šváb.

Za řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných drog řidičům hrozí kromě vysoké pokuty i zákaz řízení nebo i propadnutí auta. V krajních případech může opilý šofér skončit i ve vězení, trest se odvíjí podle množství alkoholu v krvi člověka a následků, které zapříčiní.