VYBERTE SI REGION

Proč se elektřina nevede pod zemí?

Uložit kabely zvláště vysokého napětí pod zem se možná jeví jako lepší varianta než stávající nadzemní vedení. Rozvody elektřiny se často ve městech ukládají pod zem a nejsou tolik na očích, řeknete si.

2.8.2013
SDÍLEJ:

Foto: AssetMedia

Společnost ČEPS, která provozuje českou páteřní síť elektřiny, chystá rozsáhlý plán rozvoje a modernizace svého zařízení na celém území České republiky. I otázku podzemních kabelových vedení proto ČEPS ve svých plánech zvažovala.

Vysoké náklady

Vedení zvláště vysokého napětí v kabelech uložených pod zemským povrchem je ale zatím i ve světě ojedinělé.

Náklady na výstavbu podzemního vedení jsou navíc 10 až 25krát vyšší. Podzemní kabely se proto používají pouze, když je výstavba venkovního vedení technicky nerealizovatelná – při překonání mořské úžiny, přechodu přes velké letiště či spojení stanic uvnitř velkoměsta.

Podmořské kabely ale na rozdíl od venkovního vedení vyžadují opatření jako například chlazení tekutým vodíkem či dusíkem pro zabránění nadměrným ztrátám při přenosu elektřiny.

Životní prostředí

Každý kilometr výkopu pro kabelovou trasu znamená vytěžení cca 13 500 m3zeminy! Takový zásah narušuje hydrogeologické poměry v dotčeném území, včetně pramenů spodní vody a přirozeného vsakování vody povrchové.Kabely tedy představují mnohem větší zátěž pro životní prostředí než nadzemní vedení.

V ochranném pásmu podzemního vedení na rozdíl od „klasického" navíc není možné zemědělsky využít ornou půdu. Energetický zákon zakazuje zpětné vysazování trvalých porostů v trase a ochranných pásmech podzemního vedení.

Přestože se vedení může skrýt pod zem, jeho způsob údržby a stavba dalších potřebných zařízení s ním spojených by zůstali na očích mnohem více.

KOMERČNÍ PREZENTACE

Autor: Asset Media

2.8.2013
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předseda představenstva OSA Roman Strejček
7

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies