VYBERTE SI REGION

Bezpečně jezdí ten, kdo dobře vidí a je i vidět

Ranní mlhy, méně světla, mokré silnice, později i teploty pod bodem mrazu. Nástrahám podzimního počasí musí řidiči přizpůsobit svou jízdu i vybavení vozu.

1.10.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Marta Myšková

Na blížící se podzimní a leckde i trochu zimní podmínky na silnicích je třeba připravit nejen auto, nýbrž i mysl řidiče. Bezpečný na cestách bude jen ten, kdo si uvědomí, že letní idylka se suchými vyhřátými asfaltkami a dalekou viditelností je pomalu pryč.

Jak klesají teploty, zhoršuje se i kvalita pneumatik, a s tím klesá i schopnost jejich přilnavosti k vozovce. Na mokru s trochou spadaného listí a v „letní“ rychlosti je nebezpečí smyku velmi reálné.

Pozor na mrazíky a mlhy

„Jakmile skončí léto, je zase potřeba počítat s delší brzdnou drahou a větším rizikem smyku,“ konstatuje na základě letitých zkušeností bývalý dopravní policista a dnes dopravní expert Stanislav Huml.

Řidiči by podle něj neměli být líní si v chladnějších ránech pořádně otřít skla. Na zamlžená stačí vpředu stěrače, vyplatí se také stáhnout a zase vytáhnout okénka.

„I hodinový přízemní mrazík nad ránem pokryje okna tenoučkou jinovatkou. Spousta řidičů si myslí, že na to stačí ostřikovače a stěrače a okno je rozmražené. Ale já všem radím, aby nebyli pohodlní, vystoupili a škrabkou všechna omrzlá okna dobře očistili. Protože jenom ten, kdo dobře vidí, může jet bezpečně,“ shrnuje svá doporučení Stanislav Huml. Ne vždy je ale zapotřebí drhnout ráno auto škrabkou.

„Mnoho zájemců o vozy Ford dbá při koupi na to, aby výbava automobilu zahrnovala i elektrické odmrazování čelního skla. Stačí necelá minuta a mají v zimě po starosti,“ tvrdí Martin Linhart z Ford Motor Company s dovětkem, že vytápěné čelní sklo už dnes rozhodně není výsadou jen luxusnějších vozů.

Výměna pneumatik nestačí

Přicházející zimní období ale nemá apelovat jen na zodpovědnost řidičů. Na chladnější část sezony je potřeba dobře připravit i samotný vůz. Někteří motoristé celou přípravu odbudou výměnou pneumatik – a hazardéři ani tím.

Ti pečlivější prověří chladicí kapalinu a její schopnost nezamrzat. Řidiči, kterým na jejich bezpečnosti a klidném cestování skutečně záleží, však věnují svému vozu komplexní péči s dostatečným předstihem.

„Včasná výměna pneumatik a doplnění nemrznoucích směsí je samozřejmostí. Prověřit je ale třeba i stav brzd, baterie, funkčnost světlometů a také doplnit zimní výbavu,“ vypočítává zkušený automechanik Jaroslav Köppel.

Nejen vidět, ale i být viděn

Změna roční doby přináší na silnice s železnou pravidelností jedno z největších rizik pro řidiče a bezpečnou jízdu – zhoršenou viditelnost. Kromě mlhy, dřívějších západů a pozdějších východů slunce a přimrzlých skel jsou vinny i mokré silnice a špinění oken nečistotami odhazovanými zpod kol ostatních aut.

Stěrače jsou nepostradatelné, jenže stačí trochu starší zpuchřelá nebo provozem odřená gumička stěračů a místo čistě setřeného okna vidí řidič jen šedé šmouhy.

Přitom stačí vyměnit gumičky v hodnotě pár desetikorun,“ říká Jaroslav Köppel. Nikdy nenutí majitele opravovaných aut vyměňovat celé náhradní díly, pokud je stačí opravit nebo doplnit jen méně nákladnou část. Celá stěračová ramena stojí od 400 do 2000 korun, zatímco gumičky mezi 40 a 150 korunami.

Skutečně dobrý řidič nemyslí ale jen na svou vlastní bezpečnost. „Na podzim obzvlášť platí, že nejde jen o to dobře vidět, ale i být sám dobře viditelný pro ostatní řidiče,“ varuje profesionální šofér Miroslav Šmíd. A vyzývá všechny řidiče k co nejčastějším kontrolám, zda nemají v reflektorech popraskané nebo „unavené“ žárovky.

„Znám případ, kdy řidič začal objíždět traktor, protože cyklista, který jel v protisměru, byl ještě dostatečně daleko. Jenomže on to nebyl cyklista, ale staré auto s jediným fungujícím světlem, a to ještě skomírajícím. Dopadlo to tehdy tragicky,“ varuje Miroslav Šmíd a dodává: „Při každém mytí oken umyjte i skla světel.“

Co potřebuje auto na podzim:

- Včas vyměnit letní pneumatiky za zimní (tloušťka vzorku nejméně 4 mm).
- Zkontrolovat, popř. doplnit nemrznoucí směsi v chladiči, ostřikovačích.
- Ověřit stav brzd.
- Zkontrolovat životnost baterie.
- Vyměnit stěrače – alespoň gumičky.
- Seřídit světlomety.

Co by nemělo chybět v zimní výbavě:

- sněhové řetězy (chystáme-li se do hor)
- rozmrazovač zámků (nenechávejte nikdy ve vozidle)
- gumové koberečky
- škrabka na led
- smetáček na sníh
- sáček s pískem
- ruční svítilna s náhradními bateriemi
- rezervní kanystr s palivem (5 litrů)
- rukavice

JAN RÝDL

1.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový šéf hradního protokolu: Návštěvu Bílého domu už začínáme chystat

ROZHOVOR – Miroslav Sklenář nahradí ve funkci vrchního protokoláře Jindřicha Forejta. Deníku při té příležitosti poskytl rozhovor. Hovoří v něm o svém vztahu k prezidentu Miloši Zemanovi i o plánované návštěvě USA. Rezignace Forejta ho prý nepřekvapila.  

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies