VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusy budoucnosti ušetří palivo i emise

Výkyvy v cenách ropy a snaha snižovat emise skleníkových plynů mění dosavadní podobu autobusů.

26.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Dalibor Dostál

Společnost Irisbus Iveco, která vyrábí rovněž ve Vysokém Mýtě, představila letos prototyp hybridního autobusu nazvaný Hynovis Concept. Díky několika technologickým inovacím pojme o osm procent více cestujících při současném snížení hmotnosti o jednu tunu.

„Tento přístup je jedinečný, protože charakteristickým rysem většiny projektů hybridních autobusů v dnešní době předkládaných je významný růst hmotnosti vozidel, čímž se snižuje jejich kapacita přepravy osob,“ uvedl Peter Šovčík, mediální zástupce výrobce autobusů.

Hybridní motor přitom snižuje spotřebu nafty a emise CO2 o 30 procent a emise oxidů dusíku o 50 procent. Autobus slibuje cestujícím i větší pohodlí. Snížené pneumatiky na dvojité přední nápravě totiž umožňují rozšířit uličku mezi sedadly z 0,9 metru na 1,2 metru.

„To usnadňuje pohyb cestujících a zrychluje jejich nástup a výstup,“ dodal Šovčík.

Zájem o CNG roste

Iribus Iveco patří ke špičce také ve výrobě autobusů na zemní plyn – CNG. Od roku 1991 jich firma vyrobila na čtyři tisíce. Zatímco v roce 2000 prodala sotva 300 plynových autobusů, od roku 2006 už prodeje atakují ročně hranici 1000 autobusů s pohonem CNG.

Konkurenční společnost Scania již loni představila hybridní autobus, který je schopen jezdit na etanol, plyn i naftu. Podle výrobce ušetří až 25 procent paliva.

Také skandinávský výrobce se zaměřil na zvýšení kapacity svého šetrného vozu.

„Díky uložení kol v rozích je autobus v celé své ploše nízkopodlažní, a tak má tento desetimetrový stroj možnost pojmout stejné množství cestujících, jako klasický dvanáctimetrový,“ popsal velkou výhodu Zdeněk Abraham, obchodní ředitel divize autobusů Scania CER.

Především kvůli rostoucím problémům se znečištěným ovzduším se v Česku stále více prosazují ekologické autobusy na zemní plyn. „CNG autobusy splňují emisní limity hluboko pod emisními normami, zejména v oblasti emisí pevných částic, které jsou pro velkoměsta největším problémem. CNG autobusy nepotřebují žádná dodatečná zařízení, aby byl jejich provoz ekologický,“ řekl Josef Jeleček, generální ředitel společnosti Tedom, která patří mezi výrobce autobusů na CNG.

Šetrný a levnější

Špatná kvalita ovzduší je největším problémem českého životního prostředí. Limity výskytu drobných prachových částic jsou překročené na třetině území Česka, kde žije více než 62 procent populace. Týká se to zejména oblasti Prahy, Ostravy a Brna.

„U řidičů pražské městské hromadné dopravy bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů,“ řekl Radim Šrám z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Kromě šetrnosti k životnímu prostředí je výhodou CNG také jeho nižší cena. Ta je v porovnání s naftou a zemním plynem poloviční.

Nyní jezdí v Česku 217 autobusů na zemní plyn. Během dvou let by mělo přibýt přinejmenším dalších 200 těchto ekologických vozidel.

Na nový nízkopodlažní CNG autobus pro veřejnou linkovou dopravu lze získat až 1,8 milionu korun, na nízkopodlažní CNG autobus pro MHD až 2,6 milionu korun.

Ve světě je tento čistý pohon autobusů mnohem rozšířenější. Jen americké město Los Angeles si objednalo do roku 2010 na tisíc autobusů na plyn. Hlavní město Turecka Ankara si letos objednalo 500 CNG autobusů od společnosti MAN, dalších 135 míří do nizozemského Haagu.

Počet autobusů na CNG v Česku

Město/počet autobusů na CNG

Havířov/31

Ústí nad Labem, Litoměřice, Frýdlant, Teplice, Prunéřov, Louny, Žatec/60

Semily, Jemnice, Jičín/13

Česká Lípa/31

Prostějov/35

Liberec/9

Trutnov, Janské Lázně, Stará Paka/9

Znojmo/6

Tábor/6

Plzeň, Stříbro/5

Karlovy Vary/8

Jeseník/3

Praha/1

celkem: 217

Zdroj: ČPU

Autor: Dalibor Dostál

26.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
19 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Mnohé děti se alkoholu nevyhýbají...
14

Strážníci pohlídají školáky. Dohlédnou na jejich bezpečí i na "žízeň"

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

/VIDEO/ Poslední míček práskl o trávu na kurtu v Birminghamu, zápas skončil. Zklamaná Barbora Strýcová u sítě podala ruku své přemožitelce, pak se trochu vydýchala. Měla za sebou tři sety náročného tenisu. 

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies