Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusy budoucnosti ušetří palivo i emise

Výkyvy v cenách ropy a snaha snižovat emise skleníkových plynů mění dosavadní podobu autobusů.

26.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Dalibor Dostál

Společnost Irisbus Iveco, která vyrábí rovněž ve Vysokém Mýtě, představila letos prototyp hybridního autobusu nazvaný Hynovis Concept. Díky několika technologickým inovacím pojme o osm procent více cestujících při současném snížení hmotnosti o jednu tunu.

„Tento přístup je jedinečný, protože charakteristickým rysem většiny projektů hybridních autobusů v dnešní době předkládaných je významný růst hmotnosti vozidel, čímž se snižuje jejich kapacita přepravy osob,“ uvedl Peter Šovčík, mediální zástupce výrobce autobusů.

Hybridní motor přitom snižuje spotřebu nafty a emise CO2 o 30 procent a emise oxidů dusíku o 50 procent. Autobus slibuje cestujícím i větší pohodlí. Snížené pneumatiky na dvojité přední nápravě totiž umožňují rozšířit uličku mezi sedadly z 0,9 metru na 1,2 metru.

„To usnadňuje pohyb cestujících a zrychluje jejich nástup a výstup,“ dodal Šovčík.

Zájem o CNG roste

Iribus Iveco patří ke špičce také ve výrobě autobusů na zemní plyn – CNG. Od roku 1991 jich firma vyrobila na čtyři tisíce. Zatímco v roce 2000 prodala sotva 300 plynových autobusů, od roku 2006 už prodeje atakují ročně hranici 1000 autobusů s pohonem CNG.

Konkurenční společnost Scania již loni představila hybridní autobus, který je schopen jezdit na etanol, plyn i naftu. Podle výrobce ušetří až 25 procent paliva.

Také skandinávský výrobce se zaměřil na zvýšení kapacity svého šetrného vozu.

„Díky uložení kol v rozích je autobus v celé své ploše nízkopodlažní, a tak má tento desetimetrový stroj možnost pojmout stejné množství cestujících, jako klasický dvanáctimetrový,“ popsal velkou výhodu Zdeněk Abraham, obchodní ředitel divize autobusů Scania CER.

Především kvůli rostoucím problémům se znečištěným ovzduším se v Česku stále více prosazují ekologické autobusy na zemní plyn. „CNG autobusy splňují emisní limity hluboko pod emisními normami, zejména v oblasti emisí pevných částic, které jsou pro velkoměsta největším problémem. CNG autobusy nepotřebují žádná dodatečná zařízení, aby byl jejich provoz ekologický,“ řekl Josef Jeleček, generální ředitel společnosti Tedom, která patří mezi výrobce autobusů na CNG.

Šetrný a levnější

Špatná kvalita ovzduší je největším problémem českého životního prostředí. Limity výskytu drobných prachových částic jsou překročené na třetině území Česka, kde žije více než 62 procent populace. Týká se to zejména oblasti Prahy, Ostravy a Brna.

„U řidičů pražské městské hromadné dopravy bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů,“ řekl Radim Šrám z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Kromě šetrnosti k životnímu prostředí je výhodou CNG také jeho nižší cena. Ta je v porovnání s naftou a zemním plynem poloviční.

Nyní jezdí v Česku 217 autobusů na zemní plyn. Během dvou let by mělo přibýt přinejmenším dalších 200 těchto ekologických vozidel.

Na nový nízkopodlažní CNG autobus pro veřejnou linkovou dopravu lze získat až 1,8 milionu korun, na nízkopodlažní CNG autobus pro MHD až 2,6 milionu korun.

Ve světě je tento čistý pohon autobusů mnohem rozšířenější. Jen americké město Los Angeles si objednalo do roku 2010 na tisíc autobusů na plyn. Hlavní město Turecka Ankara si letos objednalo 500 CNG autobusů od společnosti MAN, dalších 135 míří do nizozemského Haagu.

Počet autobusů na CNG v Česku

Město/počet autobusů na CNG

Havířov/31

Ústí nad Labem, Litoměřice, Frýdlant, Teplice, Prunéřov, Louny, Žatec/60

Semily, Jemnice, Jičín/13

Česká Lípa/31

Prostějov/35

Liberec/9

Trutnov, Janské Lázně, Stará Paka/9

Znojmo/6

Tábor/6

Plzeň, Stříbro/5

Karlovy Vary/8

Jeseník/3

Praha/1

celkem: 217

Zdroj: ČPU

Autor: Dalibor Dostál

26.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Transparent z demonstrace proti Andreji Babišovi
1 14

Babiš chce vidět žádost o vydání k trestnímu stíhání

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Odporný útok na nevinné, odsuzují čeští politici útok v Barceloně

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil dnešní najetí auta do lidí v Barceloně za další "odporný teroristický útok na nevinné". Sdělil to na twitteru. Na sociálních sítích odsoudili čin také další tuzemští politici. Útok, ke kterému se přihlásil Islámský stát, si vyžádal asi 13 mrtvých a osm desítek zraněných.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Arogantní a značně pod vlivem. Taková je podle všeho žena, která odmítá v restauracích platit. Okradla už několik restaurací, policii zatím uniká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení