VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusy budoucnosti ušetří palivo i emise

Výkyvy v cenách ropy a snaha snižovat emise skleníkových plynů mění dosavadní podobu autobusů.

26.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Dalibor Dostál

Společnost Irisbus Iveco, která vyrábí rovněž ve Vysokém Mýtě, představila letos prototyp hybridního autobusu nazvaný Hynovis Concept. Díky několika technologickým inovacím pojme o osm procent více cestujících při současném snížení hmotnosti o jednu tunu.

„Tento přístup je jedinečný, protože charakteristickým rysem většiny projektů hybridních autobusů v dnešní době předkládaných je významný růst hmotnosti vozidel, čímž se snižuje jejich kapacita přepravy osob,“ uvedl Peter Šovčík, mediální zástupce výrobce autobusů.

Hybridní motor přitom snižuje spotřebu nafty a emise CO2 o 30 procent a emise oxidů dusíku o 50 procent. Autobus slibuje cestujícím i větší pohodlí. Snížené pneumatiky na dvojité přední nápravě totiž umožňují rozšířit uličku mezi sedadly z 0,9 metru na 1,2 metru.

„To usnadňuje pohyb cestujících a zrychluje jejich nástup a výstup,“ dodal Šovčík.

Zájem o CNG roste

Iribus Iveco patří ke špičce také ve výrobě autobusů na zemní plyn – CNG. Od roku 1991 jich firma vyrobila na čtyři tisíce. Zatímco v roce 2000 prodala sotva 300 plynových autobusů, od roku 2006 už prodeje atakují ročně hranici 1000 autobusů s pohonem CNG.

Konkurenční společnost Scania již loni představila hybridní autobus, který je schopen jezdit na etanol, plyn i naftu. Podle výrobce ušetří až 25 procent paliva.

Také skandinávský výrobce se zaměřil na zvýšení kapacity svého šetrného vozu.

„Díky uložení kol v rozích je autobus v celé své ploše nízkopodlažní, a tak má tento desetimetrový stroj možnost pojmout stejné množství cestujících, jako klasický dvanáctimetrový,“ popsal velkou výhodu Zdeněk Abraham, obchodní ředitel divize autobusů Scania CER.

Především kvůli rostoucím problémům se znečištěným ovzduším se v Česku stále více prosazují ekologické autobusy na zemní plyn. „CNG autobusy splňují emisní limity hluboko pod emisními normami, zejména v oblasti emisí pevných částic, které jsou pro velkoměsta největším problémem. CNG autobusy nepotřebují žádná dodatečná zařízení, aby byl jejich provoz ekologický,“ řekl Josef Jeleček, generální ředitel společnosti Tedom, která patří mezi výrobce autobusů na CNG.

Šetrný a levnější

Špatná kvalita ovzduší je největším problémem českého životního prostředí. Limity výskytu drobných prachových částic jsou překročené na třetině území Česka, kde žije více než 62 procent populace. Týká se to zejména oblasti Prahy, Ostravy a Brna.

„U řidičů pražské městské hromadné dopravy bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů,“ řekl Radim Šrám z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Kromě šetrnosti k životnímu prostředí je výhodou CNG také jeho nižší cena. Ta je v porovnání s naftou a zemním plynem poloviční.

Nyní jezdí v Česku 217 autobusů na zemní plyn. Během dvou let by mělo přibýt přinejmenším dalších 200 těchto ekologických vozidel.

Na nový nízkopodlažní CNG autobus pro veřejnou linkovou dopravu lze získat až 1,8 milionu korun, na nízkopodlažní CNG autobus pro MHD až 2,6 milionu korun.

Ve světě je tento čistý pohon autobusů mnohem rozšířenější. Jen americké město Los Angeles si objednalo do roku 2010 na tisíc autobusů na plyn. Hlavní město Turecka Ankara si letos objednalo 500 CNG autobusů od společnosti MAN, dalších 135 míří do nizozemského Haagu.

Počet autobusů na CNG v Česku

Město/počet autobusů na CNG

Havířov/31

Ústí nad Labem, Litoměřice, Frýdlant, Teplice, Prunéřov, Louny, Žatec/60

Semily, Jemnice, Jičín/13

Česká Lípa/31

Prostějov/35

Liberec/9

Trutnov, Janské Lázně, Stará Paka/9

Znojmo/6

Tábor/6

Plzeň, Stříbro/5

Karlovy Vary/8

Jeseník/3

Praha/1

celkem: 217

Zdroj: ČPU

Autor: Dalibor Dostál

26.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Radek Štěpánek
6

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

Ilustrační foto
1 16

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

Po Manchesteru se zábava v Praze neruší. Bude se ale víc hlídat

Policistů se v metropoli objevuje víc než obvykle – a mohou mít i samopaly. Pražská policie tak reaguje na smrtící explozi po koncertu v britském Manchesteru. Podobně jako po dřívějších teroristických útocích ve městech západní Evropy mají být policisté v ulicích viditelnější – a také ozbrojenější.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AKTUALIZOVÁNO

Vrah z Manchesteru je Salman Abedí, britský občan libyjského původu

/VIDEA, FOTOGALERIE, INFOGRAFIKA/ Celkem 22 mrtvých a minimálně 59 zraněných, vesměs mladých lidí. Taková je bilance exploze v koncertní hale v Manchesteru. Odpálil se zde sebevražedný útočník, policie vyšetřuje teroristický čin. Totožnost je známa, jde o 22letého Salmana Abedího, britského občana z Manchesteru, jehož rodiče přišli z Libye. K činu se přihlásil Islámský stát. Zatčeni byli tři podezřelí, pachatel měl patrně komplice. Zveřejněna byla zatím jména tří obětí, nemocnice přijaly 12 vážně zraněných dětských pacientů. V zemi byl vyhlášen kritický stav ohrožení terorismem.

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Další automobilka se dočkala prohledávání kanceláří kvůli emisním problémům. Tentokrát zavítala německá kriminálka do kanceláří celosvětového vedení automobilky Daimler, která vlastní značku Mercedes. Celkem 23 prokurátorů a 230 policistů prohledalo jedenáct kancelářských prostor v několika spolkových zemích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies