VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jezdit bez povinného ručení se od ledna prodraží

Na českých silnicích jezdí přibližně sedm milionů registrovaných vozidel. Kolem 850 tisíc z nich, tedy každé deváté však nemá povinné ručení. Řidiči nepojištěných vozidel přitom ročně způsobí více než pět tisíc nehod s celkovou škodou asi půl miliardy korun.

26.10.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

Škodu na vinících vymáhá garanční fond České kanceláře pojistitelů (ČKP), který ročně vyplatí zhruba 300 milionů korun. Jeho kumulované závazky ale neustále rostou, úspěšnost vymáhání škod se totiž pohybuje jen kolem 30 procent. Zbytek financují poctiví řidiči prostřednictvím svého povinného ručení.

Od ledna příštího roku se situace změní. Do garančního fondu budou podle novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla povinně přispívat i majitelé a provozovatelé nepojištěných vozů.

Jedná se o největší změnu v oblasti povinného ručení od roku 2000. Potvrdí-li se zkušenosti z jiných evropských zemí, měl by počet nepojištěných vozidel postupně klesnout až pod jedno procento.

Platit příspěvek totiž nezodpovědné řidiče vyjde mnohonásobně dráž, než kolik ušetří na poplatcích za pojištění. Výše příspěvku se bude pohybovat v rozmezí 20–300 korun. Stanovovat se bude na základě počtu dní, kdy auto nebylo pojištěno, vynásobených denní sazbou podle druhu vozidla.

Za Škodu Felicii tak měsíčně zaplatíte 1500 korun, za Volkswagen Passat 2100. Čím déle bude navíc neplatič s příspěvkem váhat, tím větší částku nakonec bude muset zaplatit – do příspěvku se započítají i náklady spojené s výzvou k zaplacení a případným vymáháním.

Kdo bude nový zákon ignorovat, může se od písemných upomínek dostat až k soudu a následné exekuci.

Povinný příspěvek ovšem není totéž co pojištění (povinné ručení). To se sjednává předem u některé z pojišťoven působících na českém trhu a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla.

Odborníci ČKP si od nového nařízení slibují nejen snížení počtu nepojištěných vozidel, ale i úbytek nepojištěných škod a následný pokles cen povinného ručení.

Autor: Kateřina Kozmová

26.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
5

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies