VYBERTE SI REGION

Jezdit bez povinného ručení se od ledna prodraží

Na českých silnicích jezdí přibližně sedm milionů registrovaných vozidel. Kolem 850 tisíc z nich, tedy každé deváté však nemá povinné ručení. Řidiči nepojištěných vozidel přitom ročně způsobí více než pět tisíc nehod s celkovou škodou asi půl miliardy korun.

26.10.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

Škodu na vinících vymáhá garanční fond České kanceláře pojistitelů (ČKP), který ročně vyplatí zhruba 300 milionů korun. Jeho kumulované závazky ale neustále rostou, úspěšnost vymáhání škod se totiž pohybuje jen kolem 30 procent. Zbytek financují poctiví řidiči prostřednictvím svého povinného ručení.

Od ledna příštího roku se situace změní. Do garančního fondu budou podle novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla povinně přispívat i majitelé a provozovatelé nepojištěných vozů.

Jedná se o největší změnu v oblasti povinného ručení od roku 2000. Potvrdí-li se zkušenosti z jiných evropských zemí, měl by počet nepojištěných vozidel postupně klesnout až pod jedno procento.

Platit příspěvek totiž nezodpovědné řidiče vyjde mnohonásobně dráž, než kolik ušetří na poplatcích za pojištění. Výše příspěvku se bude pohybovat v rozmezí 20–300 korun. Stanovovat se bude na základě počtu dní, kdy auto nebylo pojištěno, vynásobených denní sazbou podle druhu vozidla.

Za Škodu Felicii tak měsíčně zaplatíte 1500 korun, za Volkswagen Passat 2100. Čím déle bude navíc neplatič s příspěvkem váhat, tím větší částku nakonec bude muset zaplatit – do příspěvku se započítají i náklady spojené s výzvou k zaplacení a případným vymáháním.

Kdo bude nový zákon ignorovat, může se od písemných upomínek dostat až k soudu a následné exekuci.

Povinný příspěvek ovšem není totéž co pojištění (povinné ručení). To se sjednává předem u některé z pojišťoven působících na českém trhu a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla.

Odborníci ČKP si od nového nařízení slibují nejen snížení počtu nepojištěných vozidel, ale i úbytek nepojištěných škod a následný pokles cen povinného ručení.

Autor: Kateřina Kozmová

26.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předseda představenstva OSA Roman Strejček
7

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies