VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koupě ojetiny: Jak zkontrolovat VIN kód

Druhý díl seriálu o koupi ojetého vozu radí: Prohlédněte si velmi pečlivě jak veškeré doklady, tak vozidlo samotné. Sebemenší nesrovnalost může být varováním, že automobil nemá čistou minulost.

17.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Při pořizování ojetého vozu je rozhodující nejen jeho technický stav, ale i veškeré záznamy o dokladech. Důležité je také to, zda nebylo manipulováno s VIN kódem, tedy jakýmsi rodným číslem automobilu. Jedná se o číslo karoserie, které má každé auto jedinečné. Dá se z něj vyčíst nejen typ vozu, ale i to, kdy a kde byl vyroben, často dokonce i v jaké výbavě a barvě.

Čtěte velmi pozorně

Údaje v technickém průkazu se musejí shodovat s údaji v osvědčení o technickém průkazu (takzvaném malém techničáku) a samozřejmě s vozem samotným. Přitom jen malá odchylka může ukazovat na velký podvod.

Znám je například případ řidiče, který si pořídil starší Ford Sierra a několik let s ním spokojeně jezdil. Teprve když ho sám chtěl prodat, nový zájemce o vůz si všiml, že jde o pětidveřový automobil typu liftback, ale v dokladech je veden jako čtyřdveřový sedan.

Nakonec se ukázalo, že auto pochází z dovozu a v České republice pro něj dovozce zakoupil doklady a identifikační znaky důkladně předělal. Že bylo VIN číslo vyříznuto a nahrazeno jiným, zjistil překvapený majitel až po odstranění koberce (VIN kód je u fordů pod sedadlem předního spolujezdce).

Nekalé praktiky

V době, kdy platilo pro import ojetin ze zahraničí omezení, podle nějž vůz nesměl být starší než osm let, využívali někteří dovozci svých dobrých kontaktů na stanice technické kontroly.

Pověřené stanice technické kontroly totiž mohou vyrazit nový VIN, pokud je ten původní nečitelný, například po poškození při dopravní nehodě nebo následkem koroze. Nové číslo má být přitom shodné s tím původním.

V praxi se ale mnoho dovozců se známými kontrolory domluvilo a ti jim na vůz vyrazili VIN podle dokladů, které patřily ke zcela jinému vozu.
Auto mohlo být poté okamžitě uvedeno do provozu a v technickém průkazu přibyla například věta: „Obnova původního VIN, vyraženo náhradní technologií na PP podběh“ (PP znamená pravý přední).

Takto „legalizovaný“ dovoz je velmi rizikový. Jednak jde o podvod, jednak mohou nastat velké potíže při cestování do zahraničí. Policie jiných států totiž většinou nemá pochopení pro tuto českou specialitu.

Proto se důrazně doporučuje pořizovat automobil jedině s originálním VIN číslem. Tomáš Pánek, majitel autobazaru Extra Motor, nabádá: „Zkontrolujte dobře okolí VIN, zda nebyl vyříznut a nahrazen jiným. Někteří výkupčí v bazarech udělají přes číslo rýhu klíčem – v případě, že by byl pod lakem kyt či jiná barva, měli by to tímto způsobem odhalit.“

Co ještě prověřit?

Prodejce dané značky by také měl být schopen určitě podle VIN čísla skutečné stáří vozu, které je pak možné porovnat s údaji v dokladech. Do českého technického průkazu se však zapisuje nikoli datum výroby, nýbrž uvedení do provozu, takže skutečné stáří automobilu může být o rok vyšší. Pokud tedy bude v technickém průkazu uveden rok 1999 a podle VIN jde o rok 1998, je to v pořádku, kdyby ale v TP byl rok 1997, jde jasně o podvodnou manipulaci s údaji o vozidle.

Podle Petra Vaněčka, ředitele výkupu AAA AUTO, je možné zjistit stáří vozidla i jinak: „Na plastových dílech v motorovém prostoru, na sklech i bezpečnostních pásech najdete datum výroby. To by nemělo být o víc než rok, maximálně dva starší než datum uvedené v technickém průkazu. Je totiž možné, že daný díl ležel nějakou dobu na skladě, než jej výrobce skutečně použil.“ V technickém průkazu musejí být zapsány všechny změny, které byly na autě provedeny. Kromě VIN čísla musí souhlasit i číslo motoru. Pokud není číselný údaj k dispozici, zkontrolujte typ motoru. Ten musí bezpodmínečně souhlasit.

„Při výměně pohonné jednotky se smí použít jedině stejný typ motoru, proto je vždy přesně popsán v dokladech. Uvádět jeho číslo už ale povinné není,“ vysvětluje Tomáš Pánek.

„Žádné přepisování není v dokladech dovoleno, každou změnu musí stvrdit úředník kulatým razítkem,“ doplňuje Petr Vaněček a dodává: „Největší riziko je kupovat ojetinu z dovozu. Některé jsou omlazené, jiné mohou mít zfalšované identifikátory.“

MILAN JIROUŠ
časopis Svět motorů

17.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pavel Bělobrádek
3 7

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Ilustrační foto
9

Muslimské svátky? Turečtí vojáci se před sto lety dočkali i obětování beranů

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Comeback na spadnutí? Kvitovou svádí Paříž

Stačilo zadat povel internetovému vyhledávači a spustila se lavina titulků v češtině, angličtině, francouzštině a určitě i v dalších jazycích. Články pod nimi se zabývaly tím, že jistá Češka odletěla do Paříže, přičemž se před odletem vyfotila a pochlubila se tím na instagramu.

FBI vyšetřuje kvůli „ruské kauze" i Trumpova zetě Kushnera

Federální úřad pro vyšetřování (FBI) se podle amerických médií zajímá o zetě a poradce Donalda Trumpa Jareda Kushnera. Důvod? Údajné ruské ovlivňování amerických prezidentských voleb.

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Emmanuel Macron, který se soustředil na evropskou integraci a kladl důraz na obnovení sil Evropské unie, chce omezit levné východoevropské pracovníky, kteří ohrožují francouzskou zaměstnanost, sociální výhody a daňové zatížení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies