VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kupujeme ojetinu: Jak poznat, kolik má najeto?

Existují postupy, které odhalí jeden z nejčastějších podvodů prodejců ojetých aut – stočené počítadlo ujeté vzdálenosti.

5.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Počet ujetých kilometrů zásadně ovlivňuje prodejnost vozu a jeho cenu. Ve skutečnosti je ale daleko důležitější celkový stav automobilu než to, kolik toho na silnicích najezdil. Existují vozy s 300 tisíci kilometry na počítadle, které jsou v perfektní kondici, ale i automobily s 80 tisíci v mizerném stavu.

„Z vlastní zkušenosti vím, že český řidič raději koupí vůz ve znatelně horším stavu s nižším počtem ujetých kilometrů než vedle stojící automobil, který má na tachometru o 30 tisíc kilometrů více a je evidentně v lepším stavu,“ líčí své zkušenosti Tomáš Pánek, majitel společnosti Extra Motor.

Stáčení počítadla však není běžnou praxí jen v Česku. Jistotu nemají motoristé ani v případě vozů dovezených ze zahraničí. „Zejména na německém trhu se v posledních letech objevuje velké množství ojetin, u kterých bylo manipulováno s počítadlem ujeté vzdálenosti,“ varuje manažer společnosti Auto Diskont Luboš Vorlík.

Kolik najezdí průměrný řidič?

Zatímco služební vozy urazí bez problémů 40 tisíc i více kilometrů za rok, běžný řidič se pohybuje ve zcela jiných číslech. Většina motoristů ročně najezdí 10 až 15 tisíc kilometrů, pětiletá ojetina by tedy mohla mít najeto 50 až 75 tisíc kilometrů. Nižší údaj na počítadle by měl být ve většině případů varováním. Jak ale prověřit jeho pravost?

Prohlédněte interiér

Stoprocentní jistotu nebudete mít nikdy, opotřebení vozu totiž ovlivňují i další faktory, nejen ujetá vzdálenost. Velký vliv má například počet řidičů, kteří se za volantem automobilu střídali. Čím více jich bylo, tím větší opotřebení můžeme pozorovat. Je to dáno odlišnými jízdními styly.

„První, čeho si všímejte, je stav volantu a hlavice řadicí páky. Jde o nejvíce namáhané díly v interiéru vozu. Do 50 tisíc kilometrů je opotřebení téměř neznatelné, poté se místa úchopu více lesknou a nakonec se začne povrch odlupovat. To se ale týká vozů, které urazily hodně přes 100 tisíc kilometrů,“ vysvětluje základní postupy Luboš Vorlík. „Podobná situace je i s pedály, jejich ošlapání dokáže hodně napovědět,“ doplňuje Tomáš Pánek.

Pozornost ale věnujte i dalším částem interiéru. Patří mezi ně zejména madlo dveří řidiče, na němž je opotřebení taktéž dobře viditelné. Nezapomeňte ani na různé ovladače, jako jsou tlačítka elektrického ovládání oken.

U některých vozů napoví páčky směrových světel a jejich aretace v neutrální poloze. Pokud blinkr při narovnání kol automaticky vypne a páčka přeskočí neutrální polohu tak, že aktivuje směrovku na druhou stranu, zbystřete. Takový vůz už zažil opravdu hodně, u auta s 80 tisíci najetými kilometry se to nestane. I u vozu se 120 tisíci kilometry na počítadle by měly být směrovky v pořádku.

Luboš Vorlík radí posoudit také stav sedadel: „Nesmějí být prosezená, jejich potah by měl bez prodření nebo prasknutí švu vydržet alespoň 150 tisíc kilometrů.“

Zkontrolujte stav technických částí

Počet najetých kilometrů zanechá stopy také na technice. Jako laik nemůžete odhalit všechno, ale hodně napoví stav spojky a tlumičů. Vůz s 50 tisíci ujetými kilometry bude mít obojí jistě v pořádku. Totéž platí o poloosách, které u většiny automobilů vydrží bez problémů přes 150 tisíc kilometrů.

„Pokud otočíte kola až na doraz volantu, nesmíte slyšet od poloos cvakání. To by bylo důkazem jejich končící životnosti,“ vysvětluje postup prověřování techniky Tomáš Pánek.

Jednou z nejpoužívanějších částí automobilu jsou brzdy. Brzdové destičky mění každý motorista podle potřeby. Ale brzdové kotouče? To už je větší investice, které se snaží každý vyhnout, a právě proto na nich můžete mnohé poznat.

„Stačí prstem přejet po předním brzdovém kotouči a prověřit tak jeho opotřebení. I po 50 tisících kilometrech byste měli spolehlivě cítit určitou hranu,“ radí manažer bazaru Auto Diskont Luboš Vorlík.

„Prověření brzdových kotoučů doporučuji u zánovních ojetin, které se chlubí velmi nízkým počtem ujetých kilometrů. Může se ukázat, že vůz s 15 tisíci na počítadle ve skutečnosti urazil daleko větší vzdálenost,“ uzavírá Vorlík.

čtěte příště

V dalším díle seriálu se dozvíte více o technickém stavu ojetých vozů, jaké jsou jejich nejčastější závady a jak je odhalíte. Zjistíte také, co znamená určité zabarvení kouře výfukových plynů.

MILAN JIROUŠ

časopis Svět motorů

5.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Komentář Stanislava Šulce: Babiš nás zklamal. Je čas jít dál

Dění kolem ministra financí, jeho spolustraníků a formálně jeho bývalé společnosti Agrofert začíná nabírat obřích kontur. A je na čase si konečně sundat růžové brýle a na situaci se podívat realistickým pohledem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies