VYBERTE SI REGION

Sedm stupňů: Čas nazout zimní pneumatiky

Zima na silnice přichází ve chvíli, kdy se průměrná teplota vozovky dostane k sedmi stupňům Celsia. Právě při této teplotě se guma letních pneumatik stává příliš tvrdou, špatně brzdí a má tendenci ke smyku.

12.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Výhoda zimních pneumatik v zimě nespočívá jen v hlubším a hrubším vzorku běhounu kola, ale především v podstatně měkčí směsi gumy. Letní běhoun totiž v teplotách kolem nuly už ztvrdne natolik, že ztrácí schopnost přilnout dobře na vozovku, a tím dramaticky zvyšuje riziko smyku.

V případě dezénu zimní gumy pak není ani tak rozhodující razance záběru na sněhu, jako spíš podstatně lepší schopnost odvádět zpod kola vodu. I meteorologické statistiky přitom potvrzují, že průměrná evropská zima na silnicích je v drtivé většině „mokrá“ a jen občas bílá.

Zimní pneumatika lisovaná z měkčích pryžových směsí si podrží schopnost kvalitní adheze, tedy přilnavosti k podkladu až do arktických teplotních hodnot. Vliv na bezpečnost provozu je pak rozhodující: zimní gumy lépe brzdí, jistěji vedou vozidlo v řidičem zvolené stopě, jsou méně náchylné k akvaplaningu a smyku.

Rozdíl mezi teplotou silničního povrchu v zimě a v plném létě bývá až padesát stupňů. Pneumatiku pro takové rozpětí neumí vyrobit dosud žádný gumárenský koncern. Z toho vyplývá, že neexistuje ani žádná takzvaně celoroční guma.

Univerzální pneumatiky mají jen částečné schopnosti obou typů pneumatik. Cenovým hitem hypermarketů posledních zim jsou levné protektorované gumy s novým zimním běhounem. Na pohled vypadají jako nové. A samotný vzorek skutečně nový je.

Nicméně pod novou tváří je stále stará pneumatika, o jejíž historii obchodníci nepodávají žádné informace. A tak není výjimkou, že „nová“ guma má za sebou už 50 i více tisíc najetých kilometrů.

Nelze přesně stanovit, jak dlouho nosná vnitřní konstrukce pneumatiky (takzvaný kord) vydrží nebo jak se bude chovat ve vyšších rychlostech.

Poprvé s povinnou zimní výbavou

Letošní zima bude první, která na české silnice přinese značku přikazující použití zimní výbavy. Na úseky silnic, kde bude umístěna, budou moci vjet pouze osobní auta se zimními pneumatikami s hloubkou dezénu nejméně čtyři milimetry na všech kolech.

Obecně dopravní značka „Zimní výbava“ platí v období od 1. listopadu do 30. dubna. Antonín Vetešník ze společnosti Barum Continental potvrzuje, že zájem řidičů o zimní pneumatiky stoupl: „Je to právě v souvislosti s nově zavedenou dopravní značkou. Naštěstí většina řidičů kupuje nové pneumatiky od renomovaných výrobců a neriskuje kvůli pár stokorunám nákup protektorů z hypermarketu.“

V případě povinnosti používat zimní pneumatiky s hloubkou drážek minimálně čtyři milimetry nejsou odborníci jednotní.

„Výzkum a testy nejen naší společnosti potvrzují, že u pneumatik se vzorkem mělčím než čtyři milimetry výrazně klesá objem vody, který jsou schopny odvést,“ vysvětluje však Richard Srbecký z českého zastoupení firmy Goodyear.

Letní guma brzdí hůř

Výsledky testů prokazují, jak důležité zimní pneumatiky jsou. Například auto se zimním obutím jedoucí na sněhu rychlostí 80 km/h zastaví po 70 metrech. Tentýž vůz s letními gumami zabrzdí ze stejné rychlosti po 112 metrech, tedy o 42 metrů dále.

Podobné výsledky prokázal i test prováděný na mokrém asfaltu při teplotě 0 °C. Potvrdila se tak lepší výkonnost zimních pneumatik při nízkých teplotách. Letní pneumatiky se navíc za nižších teplot opotřebovávají rychleji než zimní.

Počet řidičů, kteří svá auta na zimní sezonu přezouvají, se v různých státech Evropy liší. V Itálii používá zimní obutí šest procent řidičů, v Rakousku 87 procent, ve Skandinávii téměř sto procent motoristů.

Výzkumy ukazují, že střídání dvou typů pneumatik je stále častější. Každých pět let roste v Evropě počet prodaných zimních pneumatik zhruba o čtvrtinu.

Například i řidiči z Nizozemska nebo Velké Británie, kde padá sníh spíše výjimečně, na zimu přezouvají, protože výhody zimních pneumatik jsou i tam naprosto zřejmé.

Jak uskladnit pneumatiky

„Nejlepší je nechat pneumatiku na disku, nahuštěnou a zavěšenou třeba na stěně garáže tak, aby na ni nesvítilo slunce a byla ve stabilní teplotě. Dobré je i ukládání naplocho. Gumy se ale nesmí promáčknout. Špatným uskladněním můžete pneumatiku snadno zničit,“ varuje ze zkušenosti Miroslav Kolb z pražského pneuservisu ABP.

Ten nabízí stálým zákazníkům mimosezonní uskladnění pneumatik zdarma. Tato služba je podle něj obvyklá u většiny zavedených pneuservisů.

Výměna pneumatik vlastními silami doma v garáži je stále vzácnější. „Přezutí třeba Škody Felicie nestojí ani pět set korun,“ říká Miroslav Kolb. Navíc varuje, že pneumechanik-amatér snadno poničí nevhodnými nástroji například bezdušovou pneumatiku. „Místo úspory pak najednou vznikne škoda třeba za dvanáct set korun.“

výměna pneumatik v cenách

* výměna bezdušových pneu včetně přezutí a vyvážení 790 Kč
* výměna bez přezouvání (dvojí sada disků) 380 Kč
* zimní pneumatika – příklad: 195/65 R15 od 990 Kč
* protektor zimní od 760 Kč (nedoporučujeme)
* mimosezonní uskladnění 800 Kč/půl roku´(dobrý pneuservis stálým zákazníkům poskytne uskladnění zdarma)
* ventilky 20 Kč/kus
* namazání náboje kola 10 Kč/jedenkrát

JAN RÝDL

12.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Co bylo cílem razie armády a policie na skládce u Lovosic? Šlo o bifenyly

Lovosice – Na začátku listopadu jsme čtenáře Deníku informovali o zátahu, který probíhal na skládce patřící firmě Ladeo u Lukavce. Na místě zasahovali policisté, pyrotechnici, vojenské síly, ale také Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která skládku prověřovala několik dní. Kriminalisté si od Městského úřadu dokonce k prověření vyžádali dokumentaci o skladování odpadu. Nyní má celá situace rozuzlení.

Pošta vypsala tendr na vedoucího inspekce, hlásí se prý i Laube

Praha - Česká pošta vypsala výběrové řízení na funkci vedoucího odboru inspekce. Odbor inspekce má na starosti záležitosti spojené s ochranou České pošty před trestnou činností. Potvrdil to mluvčí podniku Matyáš Vitík. Podle Lidových novin se na místo, které v září opustil Jiří Brázda, přihlásilo pět uchyzečů, mezi nimi i bývalý náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube, uvedl server lidovky.cz.

Příznivci posílají Trumpovi peníze, i když je po volbách

Washington - Ačkoli má kampaň úspěšně za sebou, přišly novému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi v posledních třech týdnech miliony dolarů od příznivců. Oznámila to federální volební komise, píše list The Washington Post.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies