VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Paříži začal největší autosalon tohoto roku

Ve městě nad Seinou jsou od soboty k vidění nejnovější automobilové novinky ze všech koutů světa. Byli jsme při tom.

8.10.2008
SDÍLEJ:

Koncept Sedanu Lamborgini Estoque. Foto: archiv autora

Letošní ročník autosalonu v Paříži přinesl doslova smršť novinek, a to ve všech automobilových kategoriích. Japonská Toyota se pochlubila definitivní podobou městského minivozu IQ a ve světové premiéře zde představila další generaci modelu Avensis, který by se měl stát novou vlajkovou lodí automobilky.

Velké pozornosti se však těšila i už šestá řada Volkswagenu Golf, který výrobci vystavovali kromě základní verze také ve sportovním provedení GTI. Překvapením na stánku Seatu se stal prostorný sedan Exeo.

Velký zájem vzbuzují studie, tedy předběžné podoby vozů, které se automobilky chystají vyrábět. Společnost Audi přestavila model A1. Novinka v nejmenší třídě automobilů patří do stejné kategorie jako mladoboleslavská Fabia.

BMW přivezlo model X1 patřící do třídy SUV. I když se jeho finální verze ještě může lišit, již nyní tento vůz poutá více pozornosti než nové BMW řady 7, které ve Francii zažívá výstavní premiéru. Motoristé, kteří touží po městském automobilu, mají opět větší výběr díky novému Fordu Ka, lidé hledající rodinný automobil zase ocení třetí generaci Renaultu Mégane. Populární francouzská značka opět vsadila na zdařilý design. Na trh vstoupí nový Mégane ještě letos, a to v provedení kupé a pětidveřový hatchback. Na další karosářské verze si zájemci musí ještě počkat.

Auto vytvořené podle videohry

Koncepty Citroënu a Peugeotu patří pravidelně k ozdobám světových autosalonů a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Citroën přivezl futuristickou studii s názvem Hypnos, ale také model GT. Ten byl vyroben podle imaginárního automobilu, který je hlavním hrdinou videohry Gran Turismo 5 na PlayStation. Nejde tedy o žádnou předzvěst chystaného vozu ani o demonstraci nového designérského směru.

Stánku Peugeotu vládne koncept luxusní limuzíny RC Hymotion4. Elegantní vůz využívající hybridní technologie však není jediným lákadlem této značky. Na sériovém modelu 308 francouzský výrobce demonstruje použití systému Start-Stop, který samočinně zhasíná a startuje motor třeba při čekání na semaforech. Automobilka slibuje jeho zavedení do výroby během dvou let.

Lamborgini triumfuje

Velkou pozornost na sebe strhává koncept závodního Peugeotu 908Hy. Ten díky hybridní technologii spojující turbodiesel HDI a elektromotor nepotřebuje během závodu zajíždět tak často do boxů.

Při brzdění totiž přeměňuje teplo na elektrickou energii, která pak pomocí elektromotoru posiluje výkon vozu. Ten může buď lépe akcelerovat, nebo spořit naftu. (Spojení hybridních technologií a naftového motoru je unikátním projektem Peugeotu, ostatní výrobci v této kombinaci používají benzin.)
Na závodních tratích jej však s největší pravděpodobností neuvidíte. Pravidla Mezinárodní automobilové federace (FIA) totiž podobný systém nepovolují.
Největší hvězdou pařížské přehlídky se však stal jednoznačně nový vůz Lamborghini Estoque.

Koncept čtyřdveřového sedanu nemá v historii automobilky, dosud vyrábějící výhradně supersporty, obdoby. Zatím nejde o sériový model. Podle jejích zástupců však představuje jednu z možností, jak by mohla vypadat třetí modelová řada italské značky. Že by to byl krok správným směrem, je jasné z reakcí návštěvníků, odborníků i konkurence.

O novém „lambu“ se totiž mluví nejen po celém výstavišti, ale i po celé Paříži. Brány pařížského autosalonu se zavřou 19. října. Kdo chce vidět některou z novinek na vlastní oči, musí si pospíšit. Vstupné stojí 12 eur (asi 300 korun) a návštěvy jednoho z největších automobilových svátků rozhodně nebudete litovat.

MILAN JIROUŠ
časopis Svět motorů

8.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Z kalifornské Vandenbergovy základny odstartovala k letu na oběžnou dráhu raketa Falcon 9 americké společnosti SpaceX.
4 11

SpaceX poletí na Měsíc. Dopraví tam dva pasažéry

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Obejít EET? Každá sedmá provozovna na Královéhradecku porušila zákon

Neodeslání údajů či nevystavení účtenky. To byly nejčastější prohřešky podnikatelů u elektronické evidence tržeb (EET), na které přišli kontroloři z Finančního úřadu. Ti od prosince do poloviny února udělali 220 kontrol a zjistili 30 pochybení.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies