VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Paříži začal největší autosalon tohoto roku

Ve městě nad Seinou jsou od soboty k vidění nejnovější automobilové novinky ze všech koutů světa. Byli jsme při tom.

8.10.2008
SDÍLEJ:

Koncept Sedanu Lamborgini Estoque. Foto: archiv autora

Letošní ročník autosalonu v Paříži přinesl doslova smršť novinek, a to ve všech automobilových kategoriích. Japonská Toyota se pochlubila definitivní podobou městského minivozu IQ a ve světové premiéře zde představila další generaci modelu Avensis, který by se měl stát novou vlajkovou lodí automobilky.

Velké pozornosti se však těšila i už šestá řada Volkswagenu Golf, který výrobci vystavovali kromě základní verze také ve sportovním provedení GTI. Překvapením na stánku Seatu se stal prostorný sedan Exeo.

Velký zájem vzbuzují studie, tedy předběžné podoby vozů, které se automobilky chystají vyrábět. Společnost Audi přestavila model A1. Novinka v nejmenší třídě automobilů patří do stejné kategorie jako mladoboleslavská Fabia.

BMW přivezlo model X1 patřící do třídy SUV. I když se jeho finální verze ještě může lišit, již nyní tento vůz poutá více pozornosti než nové BMW řady 7, které ve Francii zažívá výstavní premiéru. Motoristé, kteří touží po městském automobilu, mají opět větší výběr díky novému Fordu Ka, lidé hledající rodinný automobil zase ocení třetí generaci Renaultu Mégane. Populární francouzská značka opět vsadila na zdařilý design. Na trh vstoupí nový Mégane ještě letos, a to v provedení kupé a pětidveřový hatchback. Na další karosářské verze si zájemci musí ještě počkat.

Auto vytvořené podle videohry

Koncepty Citroënu a Peugeotu patří pravidelně k ozdobám světových autosalonů a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Citroën přivezl futuristickou studii s názvem Hypnos, ale také model GT. Ten byl vyroben podle imaginárního automobilu, který je hlavním hrdinou videohry Gran Turismo 5 na PlayStation. Nejde tedy o žádnou předzvěst chystaného vozu ani o demonstraci nového designérského směru.

Stánku Peugeotu vládne koncept luxusní limuzíny RC Hymotion4. Elegantní vůz využívající hybridní technologie však není jediným lákadlem této značky. Na sériovém modelu 308 francouzský výrobce demonstruje použití systému Start-Stop, který samočinně zhasíná a startuje motor třeba při čekání na semaforech. Automobilka slibuje jeho zavedení do výroby během dvou let.

Lamborgini triumfuje

Velkou pozornost na sebe strhává koncept závodního Peugeotu 908Hy. Ten díky hybridní technologii spojující turbodiesel HDI a elektromotor nepotřebuje během závodu zajíždět tak často do boxů.

Při brzdění totiž přeměňuje teplo na elektrickou energii, která pak pomocí elektromotoru posiluje výkon vozu. Ten může buď lépe akcelerovat, nebo spořit naftu. (Spojení hybridních technologií a naftového motoru je unikátním projektem Peugeotu, ostatní výrobci v této kombinaci používají benzin.)
Na závodních tratích jej však s největší pravděpodobností neuvidíte. Pravidla Mezinárodní automobilové federace (FIA) totiž podobný systém nepovolují.
Největší hvězdou pařížské přehlídky se však stal jednoznačně nový vůz Lamborghini Estoque.

Koncept čtyřdveřového sedanu nemá v historii automobilky, dosud vyrábějící výhradně supersporty, obdoby. Zatím nejde o sériový model. Podle jejích zástupců však představuje jednu z možností, jak by mohla vypadat třetí modelová řada italské značky. Že by to byl krok správným směrem, je jasné z reakcí návštěvníků, odborníků i konkurence.

O novém „lambu“ se totiž mluví nejen po celém výstavišti, ale i po celé Paříži. Brány pařížského autosalonu se zavřou 19. října. Kdo chce vidět některou z novinek na vlastní oči, musí si pospíšit. Vstupné stojí 12 eur (asi 300 korun) a návštěvy jednoho z největších automobilových svátků rozhodně nebudete litovat.

MILAN JIROUŠ
časopis Svět motorů

8.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sněmovna, ilustrační foto
9 8

Parlament dostane v příštím roce přidáno. Na fasádu i odchodné

Kamionová doprava na dálnici
26 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Petr Janda: Nechci se rouhat, ale hudebních nápadů mám pořád mraky

/ROZHOVOR, VIDEO/ Ještě držím pohromadě to je nejen název nové desky Petra Jandy, kterou mu k nedávným pětasedmdesátinám vydal Supraphon, ale i jasný vzkaz fanouškům, že je tento guru českého bigbítu stále ve skvělé formě.

Bez přesčasů by chyběly tisíce lékařů a sester

Čtyři stovky lékařů a tisíc sester. Přesně tolik nových zaměstnanců by musely sehnat české nemocnice, pokud by měly ze dne na den začít dodržovat zákoník práce. Vyplývá to z propočtů Asociace krajů České republiky. Pro představu: zhruba stejný počet zdravotníků pracuje ve všech špitálech Karlovarského kraje.

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš polepil zemi plakáty, v nichž se ptá, o čem lidé sní. Kdyby měl odpovědět sám, možná by uvedl číslo 9,99. Právě takový volební zisk lidovců a STAN by přivítal. O nesnadno dosažitelné hranici pro vstup do sněmovny ale nemluví jen on. I proto Babiš nevěří, že tuto volební koalici křesťanští demokraté nakonec schválí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies