VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak králů, král vlaků. Po kolejích až do Istanbulu

Stačí vyjít po stupátku a vkročíte do historie a přepychu. Ukončete nástup, Orient-Express je připraven k odjezdu. Romantická cesta začíná.

9.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

Z pařížského nádraží Gare de Strasbourg vyjel 4. října roku 1883 neobvyklý vlak. Lokomotiva mířící do Rumunska táhla zavazadlový vůz, dva luxusní spací vozy, jídelní vagon s kuřáckým salonkem a vůz pro personál.

Vlak Orient-Express vezl asi 40 cestujících. Pozval je Belgičan George Nagelmackers, autor celého nápadu. Luxusu si pasažéři užívali jen několik desítek kilometrů za Bukurešť, pak museli u Dunaje nastoupit na loď a doplout přes noc do Konstantinopole. Přesto myšlenka vzbudila velký ohlas, zejména díky dopisovateli londýnských Timesů Henri Opperovi de Bloowitz.

Orient-Express začal brzy křižovat celou Evropu, stal se synonymem luxusu a prestiže. Jezdili jím zejména bohatí Britové, ochotní platit za přepychové služby. Teprve na přelomu devatenáctého a dvacátého století objevili kouzlo cestování po kolejích také Němci, Francouzi a Američané.

Do Vídně, Budapešti, Bukurešti, někdy až do Konstantinopole se vydávali nejbohatší a nejmocnější obyvatelé starého kontinentu. Právě proto získal Orient-Express svou přezdívku: Vlak králů, král vlaků.

Vlak, který proslavila vražda

Roku 1897 byla v Alpách dokončena stavba Simplonského tunelu, který propojil Švýcarsko a Itálii. S délkou 20 kilometrů byl svého času nejdelším tunelem na světě. Obliba Orient-Expressu stále stoupala, jeho trasa se rozšířila do Milána, Benátek a Terstu.

Po vrcholném rozkvětu v letech 1907–1914 přišla první světová válka, která luxus na čtyři roky zastavila. Poté opět vypukl se vší pompézností. Trasa z Paříže do Istanbulu se zrychlila na pouhých 56 hodin, přesto zůstaly zachovány tradiční tři noci ve vlaku, aby si pasažéři cestu opravdu vychutnali.

Přepychový vlak lákal nejen k dalekým výletům, inspiroval také umělce. V období mezi válkami o něm natočili šest filmů, napsali devatenáct knih a složili i hudební skladbu.

Nejznámější umělecké dílo spojené s Orient-Expressem však paradoxně v původní verzi vůbec nezmiňuje ve svém názvu jméno vlaku. Agatha Christie, která sama Orient-Expressem cestovala v roce 1930, napsala totiž detektivku Vražda ve voze Calais.

Po 2. světové válce lesk Orient-Expressu uvadal. Vlaky jezdily stále, ale s obyčejnými vagony, někdy dokonce pouze s denními a bez jídelního vozu.

Jeho vzkříšení do dnešní podoby je zásluhou Jamese Sherwooda, prezidenta společnosti Sea Containers Group. V sedmdesátých letech začal skupovat historické vagony, které byly roztroušeny po celé Evropě. Hledal je na aukcích, v muzeích, u soukromých sběratelů i cateringových společností. V Anglii pak prošly rukama nejlepších restauratérů, kteří jim vdechli dokonalou autentičnost.

První „novodobý“ Orient-Express vyjel z Londýna do Benátek v roce 1982 a od té doby ho pravidelně od března do listopadu můžete vidět na několika evropských nádražích. Jedním z nich je i Praha.

Džíny a kraťasy nechte doma

Chcete se legendárním vlakem projet? V Praze budete mít první možnost příští rok v květnu. Připravte si ale tučný obnos – za jízdenku do Londýna zaplatíte 2070 eur, do Paříže 1700. Výběr trasy je samozřejmě zcela na vás a nemusíte začínat zrovna v české metropoli. Orient-Express staví také ve Vídni, Římě, Benátkách, Budapešti, Krakově a Istanbulu.

Peněz vydaných za jízdenku však rozhodně nebudete litovat. Dvoulůžková kupé v dobovém stylu se z praktické obytné komůrky v mžiku promění v útulnou ložnici.

Snídani servíruje úslužný steward, stejně jako odpolední čaj. Na oběd a večeři o několika chodech, které připravují francouzští šéfkuchaři, se vydáte do restauračního vozu, nejlépe v obleku a společenských šatech. Výjimkou nejsou hosté ve smokingu a dlouhých večerních róbách. Krátké kalhoty, džíny a trička jsou striktně zakázány.

Svého stewarda přivoláte zvonkem 24 hodin denně, personál mluví anglicky, francouzsky, italsky i německy. S dotazy se můžete kdykoli obrátit na ředitele celého vlaku.

O tom, že je jízda v nejslavnějším vlaku světa jedinečným zážitkem, svědčí i výčet celé řady známých osobností, které jím cestovaly, od příslušníků panovnických rodů přes politiky až po populární herce a zpěváky.

Vlakem se svezli třeba Paul Newman, Nelson Mandela, Gregory Peck, Tony Blair, Kylie Minogue, Martina Navrátilová či vévodkyně z Westminsteru.

Venice Simplon-Orient-Express

(na území Británie jezdí menší souprava British Pullm

17 rekonstruovaných původních vozů

3 restaurační vozy s celkovou kapacitou 106 míst

1 barový vůz

9 lůžkových vozů s devíti dvoulůžkovými kabinami

2 lůžkové vozy se sedmi jednolůžkovými a třemi dvoulůžkovými kabinami

2 služební/bagážní vozy

délka vlaku – vagony 401 metrů, dvě lokomotivy dlouhé 50 metrů, celkově 501 metrů

váha – vagony 944 tun, lokomotivy 360 tun, celkově 1304 tun

rychlost – průměrná 72 km/h, maximální 140 km/h

kapacita – 188 cestujících

počet členů posádky – 40

počet cestujících za rok – 18 000

9.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Česká reprezentace na úvod porazila Finsko

Vítězstvím 3:2 nad Finskem vstoupili čeští hokejisté do závěrečného turnaje Euro Hockey Tour, kterým jsou Carlson Hockey Games v Českých Budějovicích. Druhý zápas odehraje náš národní tým v sobotu proti Švédsku (17).

Nejvyšší soud zrušil rozsudek nad Dalíkem kvůli právní kvalifikaci

Nejvyšší soud zrušil odsuzující verdikt nad lobbistou Markem Dalíkem poté, co vyhověl jeho dovolání i dovolání šéfa žalobců Pavla Zemana. Případ vrátil pražskému vrchnímu soudu, který Dalíka poslal na čtyři roky do vězení za pokus o podvod. Odvolací soud bude muset znovu přezkoumat právní kvalifikaci, na jejímž základě byl odsouzen. Oznámil to předseda trestního kolegia NS František Púry. Podle něj může soud trest zmírnit, ponechat stejný i zpřísnit.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a ode-hraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies