Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak králů, král vlaků. Po kolejích až do Istanbulu

Stačí vyjít po stupátku a vkročíte do historie a přepychu. Ukončete nástup, Orient-Express je připraven k odjezdu. Romantická cesta začíná.

9.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

Z pařížského nádraží Gare de Strasbourg vyjel 4. října roku 1883 neobvyklý vlak. Lokomotiva mířící do Rumunska táhla zavazadlový vůz, dva luxusní spací vozy, jídelní vagon s kuřáckým salonkem a vůz pro personál.

Vlak Orient-Express vezl asi 40 cestujících. Pozval je Belgičan George Nagelmackers, autor celého nápadu. Luxusu si pasažéři užívali jen několik desítek kilometrů za Bukurešť, pak museli u Dunaje nastoupit na loď a doplout přes noc do Konstantinopole. Přesto myšlenka vzbudila velký ohlas, zejména díky dopisovateli londýnských Timesů Henri Opperovi de Bloowitz.

Orient-Express začal brzy křižovat celou Evropu, stal se synonymem luxusu a prestiže. Jezdili jím zejména bohatí Britové, ochotní platit za přepychové služby. Teprve na přelomu devatenáctého a dvacátého století objevili kouzlo cestování po kolejích také Němci, Francouzi a Američané.

Do Vídně, Budapešti, Bukurešti, někdy až do Konstantinopole se vydávali nejbohatší a nejmocnější obyvatelé starého kontinentu. Právě proto získal Orient-Express svou přezdívku: Vlak králů, král vlaků.

Vlak, který proslavila vražda

Roku 1897 byla v Alpách dokončena stavba Simplonského tunelu, který propojil Švýcarsko a Itálii. S délkou 20 kilometrů byl svého času nejdelším tunelem na světě. Obliba Orient-Expressu stále stoupala, jeho trasa se rozšířila do Milána, Benátek a Terstu.

Po vrcholném rozkvětu v letech 1907–1914 přišla první světová válka, která luxus na čtyři roky zastavila. Poté opět vypukl se vší pompézností. Trasa z Paříže do Istanbulu se zrychlila na pouhých 56 hodin, přesto zůstaly zachovány tradiční tři noci ve vlaku, aby si pasažéři cestu opravdu vychutnali.

Přepychový vlak lákal nejen k dalekým výletům, inspiroval také umělce. V období mezi válkami o něm natočili šest filmů, napsali devatenáct knih a složili i hudební skladbu.

Nejznámější umělecké dílo spojené s Orient-Expressem však paradoxně v původní verzi vůbec nezmiňuje ve svém názvu jméno vlaku. Agatha Christie, která sama Orient-Expressem cestovala v roce 1930, napsala totiž detektivku Vražda ve voze Calais.

Po 2. světové válce lesk Orient-Expressu uvadal. Vlaky jezdily stále, ale s obyčejnými vagony, někdy dokonce pouze s denními a bez jídelního vozu.

Jeho vzkříšení do dnešní podoby je zásluhou Jamese Sherwooda, prezidenta společnosti Sea Containers Group. V sedmdesátých letech začal skupovat historické vagony, které byly roztroušeny po celé Evropě. Hledal je na aukcích, v muzeích, u soukromých sběratelů i cateringových společností. V Anglii pak prošly rukama nejlepších restauratérů, kteří jim vdechli dokonalou autentičnost.

První „novodobý“ Orient-Express vyjel z Londýna do Benátek v roce 1982 a od té doby ho pravidelně od března do listopadu můžete vidět na několika evropských nádražích. Jedním z nich je i Praha.

Džíny a kraťasy nechte doma

Chcete se legendárním vlakem projet? V Praze budete mít první možnost příští rok v květnu. Připravte si ale tučný obnos – za jízdenku do Londýna zaplatíte 2070 eur, do Paříže 1700. Výběr trasy je samozřejmě zcela na vás a nemusíte začínat zrovna v české metropoli. Orient-Express staví také ve Vídni, Římě, Benátkách, Budapešti, Krakově a Istanbulu.

Peněz vydaných za jízdenku však rozhodně nebudete litovat. Dvoulůžková kupé v dobovém stylu se z praktické obytné komůrky v mžiku promění v útulnou ložnici.

Snídani servíruje úslužný steward, stejně jako odpolední čaj. Na oběd a večeři o několika chodech, které připravují francouzští šéfkuchaři, se vydáte do restauračního vozu, nejlépe v obleku a společenských šatech. Výjimkou nejsou hosté ve smokingu a dlouhých večerních róbách. Krátké kalhoty, džíny a trička jsou striktně zakázány.

Svého stewarda přivoláte zvonkem 24 hodin denně, personál mluví anglicky, francouzsky, italsky i německy. S dotazy se můžete kdykoli obrátit na ředitele celého vlaku.

O tom, že je jízda v nejslavnějším vlaku světa jedinečným zážitkem, svědčí i výčet celé řady známých osobností, které jím cestovaly, od příslušníků panovnických rodů přes politiky až po populární herce a zpěváky.

Vlakem se svezli třeba Paul Newman, Nelson Mandela, Gregory Peck, Tony Blair, Kylie Minogue, Martina Navrátilová či vévodkyně z Westminsteru.

Venice Simplon-Orient-Express

(na území Británie jezdí menší souprava British Pullm

17 rekonstruovaných původních vozů

3 restaurační vozy s celkovou kapacitou 106 míst

1 barový vůz

9 lůžkových vozů s devíti dvoulůžkovými kabinami

2 lůžkové vozy se sedmi jednolůžkovými a třemi dvoulůžkovými kabinami

2 služební/bagážní vozy

délka vlaku – vagony 401 metrů, dvě lokomotivy dlouhé 50 metrů, celkově 501 metrů

váha – vagony 944 tun, lokomotivy 360 tun, celkově 1304 tun

rychlost – průměrná 72 km/h, maximální 140 km/h

kapacita – 188 cestujících

počet členů posádky – 40

počet cestujících za rok – 18 000

9.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

POLICIE - ilustrační foto.
2

Scéna jako z amerického filmu! Zběsile ujíždějící řidič zranil dva policisty

Za nezávislost Katalánska demonstrují v ulicích tisíce lidí
8

Napětí ve Španělsku stoupá. Do Katalánska míří policejní posily

Kontroverzní reforma práce má ve Francii zelenou. I přes protesty tisíců lidí

Francouzský prezident Emmanuel Macron podepsal kontroverzní reformu zákoníku práce, proti níž v zemi protestovaly tisíce lidí. Prezident tyto reformy sliboval od svého zvolení a podle něj jsou nezbytné pro hospodářství a společnost. Upozornil, že představují dobré řešení zejména pro nejmenší podniky, které vytvářejí nejvíce pracovních příležitostí.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

AKTUALIZOVÁNO

Laver Cup začal: Evropa válí. Berdych s Nadalem však padli

/FOTOGALERIE/ Tenisté týmu Evropy vedou po prvních dvou zápasech Laver Cupu nad výběrem světa 3:1. Byly to ale pořádné bitvy, bojovalo se o každý míček. Nejprve Chorvat Marin Čilič porazil dvakrát 7:6 mladého Američana Francese Tiafoeho, pak si Rakušan Dominic Thiem poradil 6:7, 7:6 a 10:7 v rozhodujícím super tie-breaku s dalším americkým hráčem Johnem Isnerem. Alexander Zverev pak zdolal Denise Shapovalova. Jediní, kdo za Evropany podlehli, byli Tomáš Berdych s Rafaelem Nadalem ve čtyřhře.

Německo: Merkelová v neděli nejspíš vyhraje, další vývoj je ale otevřený

Německá kancléřka Angela Merkelová, šéfka konzervativní unie CDU/CSU, ukončí v pátek svou volební kampaň v Mnichově, její protikandidát, lídr německých sociálních demokratů (SPD) Martin Schulz v Berlíně. K volebním urnám zamíří Němci v neděli. Nejpravděpodobnější variantou je, že potvrdí Merkelovou i pro její čtvrté funkční období.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení