Brněnský veletrh informačních technologií Invex má už docela dlouhou tradici. Několik posledních ročníků se ale odborníci sázejí, jestli právě tenhle ročník není posledním.

Organizátoři naproti tomu obvykle kontrují stále vzrůstajícím počtem návštěvníků a v posledním roce i rostoucí výstavní plochou pro zahraniční vystavovatele. Přesto je na první pohled patrné, že doby největší slávy si Invex zažil zhruba v polovině devadesátých let.

Haly, které byly v začátcích Invexu nacpané k prasknutí, jsou dnes poloprázdné nebo dokonce úplně zavřené. Tenhle problém se ale netýká jen brněnského veletrhu, je to obecný trend na celém světě.

Trend, který znamenal konec mnohem proslulejších a větších výstav, než je Invex, významný (v lepším případě) pro region střední Evropy.

Důvody


V minulosti byly podobné veletrhy místem, kde firmy předváděly své novinky, kde se prezentovaly vize. Jenže nástup internetu a globálního marketingu svět informačních technologií proměnil, dnes už žádná firma nemůže čekat s uvedením nového produktu měsíc či dva na nějaký veletrh.
Mohlo by se jí totiž docela dobře stát, že s nápadem přijde dříve někdo jiný. Proto už dnes na veletrzích mnoho novinek k vidění není a pro odborníka tak ubývá jeden z důvodů, proč veletrh navštívit.

Svět se specializuje


Ve světě se daří spíše hodně specializovaným veletrhům -například 3GSM Congress v Barceloně je co do plochy i počtu návštěvníků skutečným trpaslíkem.

Ostatně vstupenka stojí několik stovek eur, přesto si žádný důležitý hráč na poli mobilních technologií nemůže dovolit na kongresu chybět. Naopak berlínská IFA spoléhá na svou tradici (koná se od třicátých let) a vydala se směrem od odborníků k řadovým návštěvníkům.

Vystavovatelé na to reagovali, a tak nebyl letošní veletrh ani tak přehlídkou novinek, jako spíše skvělou možností, jak si udělat přehled o tom, co se ve spotřební elektronice děje. Podobným směrem se už před delší dobou vydal i Invex. Pořadatelé se spíše než na zvyšování komfortu pro vystavovatele a odborníky snažili každý rok ohlásit návštěvnický rekord.

Na Invexu není žádnou výjimkou, že i v době odborných či novinářských dnů jsou na výstavišti k vidění skupiny školáků, jejichž hlavním cílem je posbírat co nejvíce letáků a reklamních předmětů.

„Hodnota“ podobných návštěvníků je pro řadu vystavovatelů z oblasti informačních technologií blízká nule.
A firmy na to reagují celkem logicky tím, že se Invexu neúčastní, případně přesunují své aktivity mimo výstaviště, do prostor vhodnějších pro obchodní jednání.

Veletržní tržiště

Nadruhou stranu existuje řada firem, pro které jsou mnohem důležitější právě „řadoví návštěvnici“ než obchodní jednání. Jsou to pochopitelně ty firmy, které své zboží cílí právě na koncového zákazníka. Pořadatelé Invexu tenhle prvek ještě zvýraznili přidružením veletrhu spotřební elektroniky pod názvem Digitex.
A zdá se, že z jistého úhlu pohledu to byl úspěšný krok -i letos sice ubylo na veletrhu velkých hráčů z oblasti IT, ale veletrh se proměňuje v jakési velké tržiště.
Objevují se různé výstavní prodejny, veletržní slevy atp. Například česká firma Zoner Software si svou účast na Invexu nemůže vynachválit a objednávky uskutečněné na Invexu tvoří nezanedbatelné procento jejích ročních objemů prodeje.
Podobně jsou na tom i další - především maloobchodní - firmy.

Výhodný nákup


Letošnímu Invexu by mohl uškodit nezvykle pozdní termín i zkrácení o jeden den.
Pokud se ale o informační technologie zajímáte a vybíráte vhodné - jak hardwarové, tak softwarové vybavení, možná by cesta na Invex nemusela být úplně zbytečná.

Možností, jak nakoupit se slevou, určitě oproti loňsku přibude. Nic víc vás ale zřejmě na letošním Invexu nečeká a hledat zde trendy či úplné novinky je asi zbytečné.