VYBERTE SI REGION

Fiat Multipla: jízda na plný zemní plyn

Zmírnit zátěž životního prostředí ekologickým motorem s levnějším provozem navíc, je sen budoucnosti. Pár takových „snů“ rozjel italský Fiat v Praze v půjčovně vozidel na zemní plyn. Jedno z těchto aut – Fiat Multiplu 1.6 – jsme vzali do redakčního testu. Mile překvapila jízda i nákladovost na kilometr.

6.4.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Rýdl

Mezinárodní zkratka pro pohon na zemní plyn (CNG) není ve světě nic nového. Například v Německu už jsou v několika městech celé taxikářské flotily. V Česku se zatím objevilo pár vlaštovek především v městské autobusové dopravě. Fiat Multipla ve variantě s pohonem na zemní plyn není nejlevnější z nabízených verzí. Naopak. Cenově patří na vršek fiatovského ceníku.

Vyplývá to z ceny přestavby na plynový pohon, přičemž úprava na zemní plyn je ještě o poznání dražší než na již zlidovělý propan-butan zvaný LPG. Vedle finanční náročnosti je zapotřebí připomenout, že nádrže na zemní pln jsou náročnější na prostor než LPG nebo benzin. U vozu o rozměrech Multiply ovšem ani tento handicap nebyl dost závažný, aby omezil například vnitřní prostor.

Obava z nedostatku příležitostí natankovat zemní plyn už dnes není zcela na místě – jednak proto, že prakticky všechna krajská města tanky s prodejem CNG mají a jednak testovaný Fiat Multipla měl jak nádrže na plyn, tak i nádrž na benzin. Cena za kilogram zemního plynu se pohybuje mezi 20 a 26 korunami.

Při praktické jízdě bez jakékoliv přehnané snahy o úsporu se vůz spokojil s palivovými náklady na jeden ujetý kilometr za zhruba 1,20 až 1,30 Kč.
Dojezd na plyn měla Multipla zhruba 400 kilometrů a podobnou trať dokázala ujet i na záložní benzinovou zásobu.

Paliva lze mezi sebou volit jediným tlačítkem a na benzin se z plynu přepojí při dosažení minima v tlakovém tanku automaticky a bez „zakuckání“.

Klidná jízda

Vedle dobrého pocitu z nezvykle ekologické jízdy si řidič Fiatu Multipla užije i další pěkné momenty vozu: jízdní vlastnosti jsou překvapivě pozitivní díky jistotě držení stopy, výhledu z vozu a přesnosti řízení.

Multiplu s agregátem 1.6 litru benzin/plyn je zbytečné nutit do sportovního chování na silnici, naopak stabilní klidná jízda vlídná ke spolucestujícím je jí vlastní. K tomu lze navíc přičíst velmi slušný komfort sedadel, minimální boční náklon a příjemně naladěné pérování.

JAN RÝDL

6.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZOVÁNO

Koukalová ovládla stíhačku! Zazářili i Krčmář s Puskarčíkovou

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Eva Puskarčíková skončila osmá, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá. V mužské stíhačce se Michal Krčmář posunul proti sprintu o 31 míst a dojel sedmý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies