VYBERTE SI REGION

Fiat Multipla: jízda na plný zemní plyn

Zmírnit zátěž životního prostředí ekologickým motorem s levnějším provozem navíc, je sen budoucnosti. Pár takových „snů“ rozjel italský Fiat v Praze v půjčovně vozidel na zemní plyn. Jedno z těchto aut – Fiat Multiplu 1.6 – jsme vzali do redakčního testu. Mile překvapila jízda i nákladovost na kilometr.

6.4.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Rýdl

Mezinárodní zkratka pro pohon na zemní plyn (CNG) není ve světě nic nového. Například v Německu už jsou v několika městech celé taxikářské flotily. V Česku se zatím objevilo pár vlaštovek především v městské autobusové dopravě. Fiat Multipla ve variantě s pohonem na zemní plyn není nejlevnější z nabízených verzí. Naopak. Cenově patří na vršek fiatovského ceníku.

Vyplývá to z ceny přestavby na plynový pohon, přičemž úprava na zemní plyn je ještě o poznání dražší než na již zlidovělý propan-butan zvaný LPG. Vedle finanční náročnosti je zapotřebí připomenout, že nádrže na zemní pln jsou náročnější na prostor než LPG nebo benzin. U vozu o rozměrech Multiply ovšem ani tento handicap nebyl dost závažný, aby omezil například vnitřní prostor.

Obava z nedostatku příležitostí natankovat zemní plyn už dnes není zcela na místě – jednak proto, že prakticky všechna krajská města tanky s prodejem CNG mají a jednak testovaný Fiat Multipla měl jak nádrže na plyn, tak i nádrž na benzin. Cena za kilogram zemního plynu se pohybuje mezi 20 a 26 korunami.

Při praktické jízdě bez jakékoliv přehnané snahy o úsporu se vůz spokojil s palivovými náklady na jeden ujetý kilometr za zhruba 1,20 až 1,30 Kč.
Dojezd na plyn měla Multipla zhruba 400 kilometrů a podobnou trať dokázala ujet i na záložní benzinovou zásobu.

Paliva lze mezi sebou volit jediným tlačítkem a na benzin se z plynu přepojí při dosažení minima v tlakovém tanku automaticky a bez „zakuckání“.

Klidná jízda

Vedle dobrého pocitu z nezvykle ekologické jízdy si řidič Fiatu Multipla užije i další pěkné momenty vozu: jízdní vlastnosti jsou překvapivě pozitivní díky jistotě držení stopy, výhledu z vozu a přesnosti řízení.

Multiplu s agregátem 1.6 litru benzin/plyn je zbytečné nutit do sportovního chování na silnici, naopak stabilní klidná jízda vlídná ke spolucestujícím je jí vlastní. K tomu lze navíc přičíst velmi slušný komfort sedadel, minimální boční náklon a příjemně naladěné pérování.

JAN RÝDL

6.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

děti na základní škole
14

Stát bude platit školy asi podle počtu odučených hodin, ne žáků

Europoslanec Pavel Telička.
15 9

Telička se stal místopředsedou Evropského parlamentu

AKTUALIZOVÁNO

Itálii postihla série silných zemětřesení

Řím - Střední Itálii dnes postihla série silných zemětřesení. Podle seismologického střediska EMSC měly sílu od 5,3 do 5,7 stupně. Informace o případných obětech zatím nejsou k dispozici, první menší škody ale hlásí město Amatrice, které ničivé zemětřesení o síle 6,2 stupně postihlo loni v srpnu.

Poláci o olympiádě v Krkonoších: Velká šance, jakkoli se to může zdát bláznivé

Vášnivé diskuse rozpoutalo prohlášení polských měst Karpacz a Szklarska Poreba uspořádat zimní olympijské hry 2030 v Krkonoších, společně s českými středisky.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies