VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Fiat Multipla: jízda na plný zemní plyn

Zmírnit zátěž životního prostředí ekologickým motorem s levnějším provozem navíc, je sen budoucnosti. Pár takových „snů“ rozjel italský Fiat v Praze v půjčovně vozidel na zemní plyn. Jedno z těchto aut – Fiat Multiplu 1.6 – jsme vzali do redakčního testu. Mile překvapila jízda i nákladovost na kilometr.

6.4.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Rýdl

Mezinárodní zkratka pro pohon na zemní plyn (CNG) není ve světě nic nového. Například v Německu už jsou v několika městech celé taxikářské flotily. V Česku se zatím objevilo pár vlaštovek především v městské autobusové dopravě. Fiat Multipla ve variantě s pohonem na zemní plyn není nejlevnější z nabízených verzí. Naopak. Cenově patří na vršek fiatovského ceníku.

Vyplývá to z ceny přestavby na plynový pohon, přičemž úprava na zemní plyn je ještě o poznání dražší než na již zlidovělý propan-butan zvaný LPG. Vedle finanční náročnosti je zapotřebí připomenout, že nádrže na zemní pln jsou náročnější na prostor než LPG nebo benzin. U vozu o rozměrech Multiply ovšem ani tento handicap nebyl dost závažný, aby omezil například vnitřní prostor.

Obava z nedostatku příležitostí natankovat zemní plyn už dnes není zcela na místě – jednak proto, že prakticky všechna krajská města tanky s prodejem CNG mají a jednak testovaný Fiat Multipla měl jak nádrže na plyn, tak i nádrž na benzin. Cena za kilogram zemního plynu se pohybuje mezi 20 a 26 korunami.

Při praktické jízdě bez jakékoliv přehnané snahy o úsporu se vůz spokojil s palivovými náklady na jeden ujetý kilometr za zhruba 1,20 až 1,30 Kč.
Dojezd na plyn měla Multipla zhruba 400 kilometrů a podobnou trať dokázala ujet i na záložní benzinovou zásobu.

Paliva lze mezi sebou volit jediným tlačítkem a na benzin se z plynu přepojí při dosažení minima v tlakovém tanku automaticky a bez „zakuckání“.

Klidná jízda

Vedle dobrého pocitu z nezvykle ekologické jízdy si řidič Fiatu Multipla užije i další pěkné momenty vozu: jízdní vlastnosti jsou překvapivě pozitivní díky jistotě držení stopy, výhledu z vozu a přesnosti řízení.

Multiplu s agregátem 1.6 litru benzin/plyn je zbytečné nutit do sportovního chování na silnici, naopak stabilní klidná jízda vlídná ke spolucestujícím je jí vlastní. K tomu lze navíc přičíst velmi slušný komfort sedadel, minimální boční náklon a příjemně naladěné pérování.

JAN RÝDL

6.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Římské noci
9

Zranění ani náročnost představení Simoně Stašové nevzaly radost z Římských nocí

Ilustrační foto
22

V USA zemřel hráč PC her během 24hodinového herního maratonu

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Na tiskovku Bílého domu nepustili novináře řady významných médií

Bílý dům dnes zakázal zpravodajům několika významných amerických médií vstup na tiskovou konferenci prezidentského mluvčího Seana Spicera. Oznámil to list The New York Times. Podle amerického deníku jde o událost, která je ve vztazích mezi kanceláří prezidenta USA a médii zcela mimořádná.

Ruská loď dopravila na ISS nový skafandr, klobásky, kaši i filmy

Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dnes přistála ruská nákladní loď Progress MS-05. Loď se po osmačtyřicetihodinovém letu připojila k ISS automaticky, uvedl zpravodaj agentury Interfax ze střediska řízení letu v Koroljovu u Moskvy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies