„V zimě se slabším bateriím podstatně hůř daří nastartovat motor, hodně bolestivé to bývá zvlášť pro diesely, kde je před startem ještě třeba mít dost proudu pro žhavení,“ shrnuje každoroční zimní potíže Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
O pomoc v nouzi volají nejen motoristé s předplacenými kartami na asistenční silniční pomoc, ale často také motoristé, pro které je běžné ignorovat slabiny svého vozu, dokud auto jezdí.

Občas některý z výjezdních techniků dorazí k bezradnému motoristovi, který nemůže nastartovat ani s pomocí jiného vozu a startovacími kabely.
„Spousty lidí mají v autě startovací kabely z hypermarketu či tržnice za pár korun. Jenomže to jsou tak slaboučké vodiče, že potřebný proud prostě nepřenesou a auto s tím nenatočí,“ varuje před šetřením na nepravém místě automechanik Jaroslav Köppel.

Cestou z myčky

Občas vyjíždějí asistenční technici také k vozidlům, která jsou natolik ochromená mrazem, že nejdou ani otevřít dveře.
„Často se to stává třeba, když někdo krátce před zaparkováním byl s vozem v myčce. Proud vzduchu sice osuší karoserii, ale hodně vody zároveň zažene do spár a mezi těsnění. Jakmile tam zmrzne, nastanou potíže,“ vysvětluje příčiny Jaroslav Köppel.
„Zima nezima – například auto bez benzinu nebo píchnutá pneumatika jsou pro nás zakázky standardně celoroční,“ shrnuje zkušenosti ÚAMK Pavel Kuchálik.

Ačkoliv právě třeba ona výměna prázdné gumy je v podstatě triviální druh opravy, přesto motoristé o tuto službu často žádají. „Chápu, že se třeba nechtějí umazat, nebo nevědí, kde mají nástavec na bezpečnostní šroub. A kdo by si myslel, že o výměnu kola žádají jenom ženy, moc by se mýlil,“ dodává Pavel Kuchálik.