VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Údržba po zimě neznamená jen přezutí pneumatik

Uspěchat výměnu pneumatik na letní se nevyplácí. Přesvědčily se o tom v posledních několika týdnech desítky řidičů.

1.4.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia

Motoristé, kteří se nechali zlákat krátkým závanem léta a na počátku března vyrazili do pneuservisů, se nestačili na cestách divit. Sněhová nadílka jim uchystala řadu nepříjemností. Pro všechny, kteří se teprve chystají na jarní revizi vozidel, máme několik rad. Zásadou číslo jedna je, že jaro pro motoristy znamená víc než jen přezutí pneumatik.

Gumy pečlivě uskladněte

Ostřílení řidiči již vědí, že na jaře se svezou tak, jak své zimní gumy na podzim uskladnili. Kdo prázdné letní pneumatiky před zimou jen tak opřel o stěnu garáže nebo obyčejně naházel někam do sklepa či uhelny, pocítí odplatu. Zdeformovaná pneumatika či dokonce guma s prasklým vnitřním ocelovým skeletem bude třást s volantem a snaha točit do strany může provázet i intenzivní brzdění.

„My raději stálým zákazníkům pneumatiky skladujeme zdarma sami – letní i zimní,“ konstatuje majitel Pneuservisu v pražských Horních Počernicích Miroslav Kolb.

Na rozdíl od včasného přezutí před zimou, smí výměna na letní pneumatiky trochu zaspat. Zdržení by se ale nemělo protáhnout až do letních veder, kdy se podstatně měkčí pryž zimní pneumatiky sjíždí velmi rychle a životnost gumy se tím dramaticky krátí.

Když je auto na heveru…

„Svědomitý mechanik, ať už v pneuservisu nebo v běžné opravně, vždy po zimě prohlédne gumové manžety na podvozku. Stačí nevelká trhlina a například do kloubu nápravy se dostane s vodou prach či písek a netrvá moc dlouho, než bude třeba vyměnit celé rameno za pěkných pár tisíc korun,“ varuje a domlouvá zkušený automechanik Jaroslav Köppel.

Svědomitost jarní údržby by se měla projevit také na kontrole provozních kapalin. Do ostřikovačů sice už můžeme přestat lít drahou nemrznoucí směs, s odstraňováním nečistot čistou vodou to bude stejně problematické.

„Snad bych připomněl ještě kontrolu osvětlení, ale tohle platí pro slušného řidiče jako samozřejmost celoročně,“ dodává pro jistotu Jaroslav Köppel.

Sůl pryč!

Jakmile přejdou poslední jarní mrazíky a silničáři již nesolí silnice, je čas dopřát automobilu pořádné lázně. Blýskavá karoserie ale přitom není ten pravý cíl. Nejdůležitější je pečlivě ošetřit spodek vozu jako prevenci před korozí. Právě tady – v podbězích, pod prahy, na nápravě a na výfuku škodí sůl nejhůře.

Moderní kvalitní myčky aut už disponují silnými spodními ostřikovači, které dokáží ze spodku auta většinu soli spolehlivě odstranit. Nejlepší je na to ale ruční mytí tlakovou horkou vodou. To už ale není otázka stokoruny, jako v běžné myčce, tady je třeba počítat s vyššími výdaji.

Baterie v zimě trpí

Dobré rady při jarním servisu připomínají ještě dvě věci: stěrače a baterii. Proč stěrače? Obzvláště v zimě musejí gumičky stěračů odstraňovat ze skla neustále prach, písek, solnou drť… A tím se ničí. Je škoda dívat se na probouzející se přírodu kolem silnic přes šmouhy špatně otíraného okna.

U automobilů, které přes zimu více stály než jezdily, chronicky trpí baterie, akumulátory. Těm velmi nesvědčí mráz. A řidičům, kteří před zimou ze svých vozů nevymontovali baterii a neuložili ji například do sklepa či temperované dílny, je třeba připomenout ještě jednu věc. Aby přeměřili kapacitu baterie a alespoň základní dobití. Aby zjara vždy a bez překvapení nastartovali.

Jak správně uskladnit pneumatiky?
  • nafouknuté na ráfcích vyrovnat do komínku
  • nafouknuté na ráfcích zavěsit na zeď
  • samotné gumy „vyštosovat“
  • zamezit přístupu slunce a chemikálií

JAN RÝDL

1.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čistírna odpadních vod na Císařském ostrově v Praze.

Dejvice i Letnou trápí zápach. Může za to čistírna odpadních vod

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Česko zasáhly kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies