VYBERTE SI REGION

Tropické počasí je skoro horší než náledí

„V horkém počasí se zhoršuje pozornost řidiče, roste únava a puzení ke spánku, prodlužuje se reflexní dráha, klesá reakční doba,“ varuje profesionální záchranář Jan Sedlák.

24.6.2007
SDÍLEJ:

Řidiči by měli na cestě pravidelně odpočívat.Foto: PROFIMEDIA

Za mnoholet své praxe v sanitách i záchranářských vrtulnících tvrdí, že enormně horké počasí stojí za pozoruhodně velkou částí nehodovosti.

Základní obranou proti vedru je z lékařského pohledu dostatek tekutin. V horkém létě není pět litrů na den pro řidiče nijak moc! Samozřejmě že hodně pomůže i klimatizace, je ale třeba ji používat s rozumem.

Nejohroženější skupinou jsou lidé s nemocným srdcem a staří. „Klidně se do horka oblečou ze setrvačnosti stejně jako v zimě. Navíc ani moc nepijí. Pak se samozřejmě kolapsový stav dostaví podstatně dříve,“ říká kriticky MUDr. Jan Sedlák.

Vrozpálených autech navíc hodně trpí děti a zvířata. „Dítě dá do auta bez klimatizace v období tropických teplot jenomnezodpovědný hlupák. Za to bych brala řidičáky, ne za nějaké pitomé parkování,“ říká s notnou zlobou vůči bezohlednosti některých rodičů dětská sestra Martina. Nejhorší prý je, když dehydratovanémudítěti je v autě zle a naříká a pláče a dospělí, kterýmje také nepříjemné horko, na něj ještě křičí, ať je „zticha“.

„Nejhůř vedro snášejí při transportu rasy jako je anglický buldok nebo třeba čaučau,“ tvrdí zkušený veterinář MVDr.Pavel Anton.Vhorkých dnech se přimlouvá, vozit zvířata jen opravdu v nejnutnějších případech.

A když už je to třeba, pak třeba psy doporučuje před cestou – na delší trase i několikrát – polít studenou vodou. „Je to jediný způsob, jak je efektivně zchladit. Pomohl by u krátkosrstých plemen třeba i mokrý hadr přehozený přes hřbet zvířete,“ navrhuje řešení veterinář.

Energydrinky

Nadovolenou k moři pozoruhodná část českých motoristů vyráží na noc. Jednak kvůli slabší dopravě a i kvůli chladnějšímu počasí.

Dlouhá noční nonstop jízda ale přináší riziko mikrospánku, nebo alespoň kriticky snížené pozornosti. Vyhnout se vracející se únavě lze pravidelnými zastávkami. Stačí pětiminutové protažení se na dálničním odpočívadle.

Delší odolnost vůči spánku a únavě navíc poskytne kofein a dostatečná hladina cukru v krvi.

Vpraxi to znamená pravidelně pít a jíst. Zdravotníci ale opatrně varují před energetickými nápoji.

Jejich bezprostředním efektem je sice zvýšení výkonnosti organismu, ale jejich nebezpečí spočívá v praxí ověřené skutečnosti, že po zvýšeném a prodlužovaném výkonu organismus upadne do delší a hlubší únavy.

24.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies