VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tropické počasí je skoro horší než náledí

„V horkém počasí se zhoršuje pozornost řidiče, roste únava a puzení ke spánku, prodlužuje se reflexní dráha, klesá reakční doba,“ varuje profesionální záchranář Jan Sedlák.

24.6.2007
SDÍLEJ:

Řidiči by měli na cestě pravidelně odpočívat.Foto: PROFIMEDIA

Za mnoholet své praxe v sanitách i záchranářských vrtulnících tvrdí, že enormně horké počasí stojí za pozoruhodně velkou částí nehodovosti.

Základní obranou proti vedru je z lékařského pohledu dostatek tekutin. V horkém létě není pět litrů na den pro řidiče nijak moc! Samozřejmě že hodně pomůže i klimatizace, je ale třeba ji používat s rozumem.

Nejohroženější skupinou jsou lidé s nemocným srdcem a staří. „Klidně se do horka oblečou ze setrvačnosti stejně jako v zimě. Navíc ani moc nepijí. Pak se samozřejmě kolapsový stav dostaví podstatně dříve,“ říká kriticky MUDr. Jan Sedlák.

Vrozpálených autech navíc hodně trpí děti a zvířata. „Dítě dá do auta bez klimatizace v období tropických teplot jenomnezodpovědný hlupák. Za to bych brala řidičáky, ne za nějaké pitomé parkování,“ říká s notnou zlobou vůči bezohlednosti některých rodičů dětská sestra Martina. Nejhorší prý je, když dehydratovanémudítěti je v autě zle a naříká a pláče a dospělí, kterýmje také nepříjemné horko, na něj ještě křičí, ať je „zticha“.

„Nejhůř vedro snášejí při transportu rasy jako je anglický buldok nebo třeba čaučau,“ tvrdí zkušený veterinář MVDr.Pavel Anton.Vhorkých dnech se přimlouvá, vozit zvířata jen opravdu v nejnutnějších případech.

A když už je to třeba, pak třeba psy doporučuje před cestou – na delší trase i několikrát – polít studenou vodou. „Je to jediný způsob, jak je efektivně zchladit. Pomohl by u krátkosrstých plemen třeba i mokrý hadr přehozený přes hřbet zvířete,“ navrhuje řešení veterinář.

Energydrinky

Nadovolenou k moři pozoruhodná část českých motoristů vyráží na noc. Jednak kvůli slabší dopravě a i kvůli chladnějšímu počasí.

Dlouhá noční nonstop jízda ale přináší riziko mikrospánku, nebo alespoň kriticky snížené pozornosti. Vyhnout se vracející se únavě lze pravidelnými zastávkami. Stačí pětiminutové protažení se na dálničním odpočívadle.

Delší odolnost vůči spánku a únavě navíc poskytne kofein a dostatečná hladina cukru v krvi.

Vpraxi to znamená pravidelně pít a jíst. Zdravotníci ale opatrně varují před energetickými nápoji.

Jejich bezprostředním efektem je sice zvýšení výkonnosti organismu, ale jejich nebezpečí spočívá v praxí ověřené skutečnosti, že po zvýšeném a prodlužovaném výkonu organismus upadne do delší a hlubší únavy.

24.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aleš Čermák.
5

Fotbalista Čermák měl nehodu. Prý řídil opilý

Mathias Rust zakroužil 28. května 1987 nízko nad Rudým náměstím, ale kvůli velkému počtu lidí přistál na nedalekém mostě
4

Před 30 lety přistál na Rudém náměstí německý pilot Mathias Rust

Martina Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

„Ten čas ale letí," uznává Martina Sáblíková. Česká hvězda se během kariéry vypracovala v legendu světového rychlobruslení. Dokázala vybojovat pět olympijských medailí.

Slávistický kanonýr Škoda: Neuvěřitelně se těším na znělku Ligy mistrů

Hrál přes zdravotní potíže, nedal gól. Ale na všechno rychle zapomněl. Aby ne: Slavia v sobotu porazila Brno 4:0 a mohla slavit titul. Milana Škodu, střelce patnácti branek v této sezoně, zaplavily pocity štěstí. „Cítím ohromnou úlevu,"

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobil, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestala dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies