VYBERTE SI REGION

V2V auta se mezi sebou baví o bezpečnosti

Koncern GM usiluje o celosvětové spojení automobilek v jednom gigantickém bezpečnostním projektu nazvanémV2V– Vehicle to Vehicle Communication. Principem je schopnost vozů rozeznávat potenciální nebezpečí a informovat o něm vozy v blízkém okolí.

15.6.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Upozornit na zezadu se blížící záchranku, prudce vpředu brzdící automobil či za nepřehlednou zatáčkou nevhodně odstavené auto dokáže systém V2V.

Informaci předá řidiči buď na displaji audia, či navigace umístěné nejčastěji v horní části středové konzole, nebo přímo v horní části volantu. „Na světě je v tomto duchu vyvíjeno několik podobných systémů, důležitá je jejich standardizace.

Přimět systémy, aby si navzájem rozuměly,“ říká Andrew Marshal, který v GM na projektu pracuje. Myšlenka „meziautomobilové“ komunikace má sice těžiště v bezpečnosti, ale podle ideových autorů dokáže například stejně snadno i optimalizovat dopravní toky ve městech jednoduše tím, že místní semaforová infrastruktura bude „vědět“, kolik před kterým světlem čeká aut.

Na dálnicích zase řidiči nebudou muset čekat na hlášení v rádiu či informaci zobrazenou na stacionární rampě. Právě na dálnicích vědět včas o problému nejčastěji znamená dobrou šanci předejít velké kolizi, protože z bezpečnostních analýz vyplývá, že nejvážnějším faktorem vedoucím k nehodám není ani tak nebezpečná rychlost, jako především nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozy. A i na to systém V2V dokáže upozornit.

15.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies