VYBERTE SI REGION

Bodový systém: o třetinu více mrtvých

Bezpečnost na českých silnicích podle statistik změna pravidel nepřinesla. Rok je v platnosti bodový systém, před jehož zavedením se řidiči téměř třásli strachy. Po roce a prvním bilancování je jasné, že účinky nových předpisů a systému přísných postihů se nedostavily.

10.7.2007
SDÍLEJ:

PO ROCE A PRVNÍM BILANCOVÁNÍ je jasné, že účinky nových předpisů a systému přísných postihů se nedostavily.Foto: Deník/archiv

A počty nehod, zraněných i mrtvých rostou. Roste zároveň i nespokojenost řidičů. Bude se bodový systém měnit nebo dojde k jeho potupnému zrušení?„O třetinu víc mrtvých na silnicích je jasným důkazem, že nová pravidla změnu nepřinesla, téměř snad dokonce naopak,“ konstatuje někdejší ředitel středočeské dopravní policie a dnes dopravní expert Stanislav Huml.

Podle jeho slov jsou radikální úvahy o zrušení bodového systému předčasné a ukvapené. Předpis se prý dá kultivovat tak, aby dostal smysl a začal účinkovat.

Drobné úpravy

V samotné policii sílí představa, že už jen drobná úprava by dokázala nahlížení veřejnosti na bodový systém zásadně změnit. Zrušení „vyvinění“ se s odkazem na „osobu blízkou“ při projednávání přestupku, braní k zodpovědnosti za přestupek majitele vozidla a zároveň zrušení bodového postihování u drobnějších rychlostních či parkovacích přestupků. „Zrušit možnost vymlouvání se na osobu blízkou znovu přivede lidi k respektu před zákonema sankce a policie si opět na tomto poli zjedná respekt, který v tuto chvílinemá prakticky žádný,“ souhlasí s tímto směrem změn Stanislav Huml.

Ministerstvo vnitra si už „samo na sebe“ nechalo vypravovat první analýzy účinnosti bodového systému a došlo k prakticky stejnému závěru jako veřejnost. Bodový systém nepřinesl kýžený účinek. Za rok nových pravidel má na svém kontě alespoň jeden trestný bod téměř půl milionu českých řidičů. Podle statistiky byli nejčastěji postiženi řidiči mezi 20 až 43 roky. Analýza navíc odhaluje, že o řidičský průkaz díky bodové nadílce přicházeli například šoféři ve věku 20 až 24 let dvakrát častěji než řidiči kolem 35 let.

Paradoxně negativní dopad mělo podle všeho zpravomocnění obecních strážníků měřit rychlost a pokutovat na místě i dodatečně. „Ty radary městských policií generují úžasné kvantum přestupků a často se stane, že tyto nejsou dostatečně rychle vyřizovány.Atam, kde nenásleduje ihned nebo krátce po přestupku postih, vytrácí se účinnost takového systému,“ hodnotí současný stav dopravní expert Huml. Naráží tak evidentněmimo jiné i na stav, kdy díky pomalosti úřadů pověřených vyřizováním přestupků mnozí řidiči vůbec ani neví, že jim trestné body byly přiděleny.

Co bude dál?

V části vládní politické reprezentace údajně bují názor, že by se bodový systém měl úplně zrušit. Umírněná část oponuje, že by to bylo extrémní řešení extrémní situace. Avzhledem k rozložení politických sil není ani možné odhadnout ani budoucnost samotného bodového systému. Novela, která byla před nedávnem předložena prezidentu k podpisu, řešila nesmyslná ustanovení ohledně cyklistů, ne motoristů.

10.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies