VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Servis není jen výměna kapaliny v ostřikovačích

Pravidlem a samozřejmostí každého dobrého majitele automobilu by měla být důkladná servisní revize vozu před nadcházející letní sezonou. Není drahá. Do peněz naopak půjde, pokud se ukáže, že jsme v minulých letech něco vysloveně zanedbali…

10.4.2007
SDÍLEJ:

Pravidlem a samozřejmostí každého dobrého majitele automobilu by měla být důkladná servisní revize vozu před nadcházející letní sezonou.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

S pneumatikami i „spodní“ prohlídka

Čím dál méně řidičů se před jarem „morduje“ s pneumatikami vlastnoručně v garážích, dnešní trend se jednoznačně jmenuje pneuservis. Stejně dobrou službu jako specialista na gumy dokáže ale odvést i běžný značkový servis, který má v dílnách k dispozici prakticky tytéž demontážní a montážní stroje. A neomezí se jen na výměnu pneumatik.

„Když už máme vůz na he veru, tak samozřejmě pečlivě zkontrolujeme,“ slibuje vedoucí servisu BMW Auto Base Pavel Trnka. Do „pozimní“ kontroly podle jeho slov patří především revize podvozku zaměřená hlavně na vzniklé vůle ve spojích. „Projdeme kompletní zavěšení nápravy a zjistíme stav brzdových kotoučů a těsnost hadic brzdové kapaliny,“ říká Trnka. Poté prý ještě prohlédnou celý spodek auta kvůli vzniku koroze.

Jaro bývá deštivé – stěrače!

Samostatnou kapitolou jarního servisu je prohlédnutí a nejspíše i výměna gumiček ve stěračích. „Jarní období je obvykle hodně často deštivé a dobrý výhled je přímou podmínkou bezpečné jízdy,“ argumentuje vedoucí servisu Pavel Trnka. Gumičky do stěračů jsou „pakatelový“ náklad, horší už to je s výměnou kapaliny do ostřikovačů. Ta letní, která má schopnost dostatečně rychle a agresivně rozpouštět stopy po hmyzu na čelním okně, je totiž o poznání dražší než nemrznoucí kapalina zimní.

Bude léto, bude se používat klima

Dnes už se jen minimum automobilů prodává bez klimatizace. Ovšem málokterý majitel nechává právě tuhle pro letní provoz veledůležitou součást vozu projít odpovídajícím servisem. Stačí totiž jen malý únik chladicího média a účinnost celé klimatizační jednotky radikálně klesá. „Hodně důležitá je pravidelná výměna pylových fi ltrů vzduchotechniky. Nejenom že často velmi dobře uleví alergikům, kteří právě na jaře velmi trpí, ale právě v této části vozu bývá semeniště vysloveně škodlivých mikroorganismů. A řidič si je pak ventilací žene přímo k sobě a posádce,“ varuje Pavel Trnka.

Jaro vítejme pěkným lakem

Běžný program předsezonní prohlídky, která by obvykle neměla přijít na více než dva až tři tisíce korun, většinou doplní individuální přání klientů: zapravení laku na místech poškozených štěrkem či rovnou rozleštění celé karoserie nebo opravení designu ráfků kol.

Předjarní servis v heslech

1. Přezout kola do letních pneumatik
Zimní gumy se při teplotě nad sedm stupňů sjíždějí nepoměrně rychleji.

2. Kontrola podvozku
Pořádně zkontrolovat podvozek znamená zvednout celý vůz na hever a prověřit vůle v řízení a kulové čepy. Při provozu v mrazech jsou díky smršťování kovů všechny vůle podstatně větší a spoje se vytloukají.

3. Kontrola geometrie
Zimní ježdění po zmrazcích nebo v ledových kolejích mohou snadno pochroumat geometrii kol. Ta se dokáže projevit v nepřesném řízení i v rychlejším sjíždění pneumatik.

4. Kontrola světel
Zkontrolovat úplně všechny žárovky vně vozu je základ pro bezpečnou jízdu v jarních plískanicích. Po zimě stojí za to doporučit i seřízení světlometů.

5. Akumulátor
Zimní starty a teploty pod nulou autobaterii velmi vysilují. V servisech by jako samozřejmost měli překontrolovat účinnost dobíjení za provozu motoru.

6. Kontrola a doplnění náplní
Přinejmenším chladič a ostřikovače zaslouží pozornost. Když jsme v tom, pak preventivně můžeme vytáhnout i ponornou měrku motorového oleje.

7. Test tlumičů
Zimní provoz je pro tlumiče extrémně náročný. Pravý stav ukáže test na válcích.

8. Test brzd
Zda má nízkou účinnost brzdového systému na svědomí unikající kapalina, unavený posilovač, nebo sjeté destičky a kotouč, určí nejlépe mechanik.

9. Klimatizace
Před prvními teplejšími dny stojí za to nechat prohlédnout klimatizační jednotku. Nejlacinější je přitom vyčištění protipylových fi ltrů. Naopak nejdražší je doplnění chladicího média.

10. Odmaštění oken a kontrola stěračů
Časté mlžení oken v zimních měsících má za následek usazení vždy nové a nové tenounké vrstvičky mastnoty a prachu na skle. Ve dne není skoro nic poznat, ale při noční jízdě se světla každého protijedoucího auta nepříjemně rozpijí. Od krystalků ledu potrhané gumičky stěračů jsou při dešti k ničemu!

10.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka oznámil 2. května v Praze rozhodnutí podat demisi své vlády.
4 9

Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Prezident Milos Zeman jmenoval 24. května na Pražském hradě Ivana Pilného ministrem financí.
AKTUALIZOVÁNO
16 12

Ve vládě skončil Andrej Babiš, Pilný dokončí jeho misi

Britové vypustili největší vzducholoď světa. Je delší než Airbus A380

/FOTOGALERIE/- Britský Airlander 10 je se svými 92 metry delší než největší Airbus A380. A samozřejmě je také největší vzducholodí dneška. Nyní je po loňské havárii opět zpátky ve hře o komerční nasazení. Absolvoval totiž bez potíží svůj v pořadí třetí zkušební let.

Policie z Manchesteru: útočník nejednal sám, jde o síť, kterou rozplétáme

Britští vyšetřovatelé se snaží zmapovat poslední pohyb sebevražedného atentátníka Salmana Abediho. Podle nich byl součástí širší teroristické sítě.

Dva sebevražední atentátníci zabili tři policisty v Jakartě

Ve východní části hlavního města Indonésie Jakarta se ve středu večer odpálili v blízkosti autobusové zastávky dva sebevražední atentátníci. Výbuchy zabily tři indonéské policisty a zranily dalších deset lidí. Uvedla to agentura Reuters.

Trump chce snížit příspěvek OSN, ta varuje, že nedokáže pokračovat v práci

Pokud americký prezident Donald Trump skutečně sníží finanční prostředky, které Spojené státy poskytují Organizaci spojených národů, nebude tato organizace schopna pokračovat v práci. Uvedl to její mluvčí. OSN chce s Washingtonem jednat o možné finanční reformě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies