VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolo, které nikam nejede

Spinning nebo indoore cycling, česky pak jízda na stacionárním kole. Rozdíl není žádný. Jaké jsou mýty moderního způsobu hubnutí a cvičení.

20.5.2007
SDÍLEJ:

SpinningFoto: DENÍK/Archiv

Šlapete do pedálů, držíte se řídítek a lije se z vás pot. Ale nefouká vítr ani neprší. O příjemně čerstvý vzduch se v lepším případě stará klimatizace, o správné tempo instruktor, šlapání do pedálů vám zpříjemňuje hudba, jejíž rytmus odpovídá tempu jízdy.

Jen to kolo, na kterém šlapete, se nikam nehýbe. Tak vypadá spinning, či indoor cycling, tedy jízda na stacionárním kole, moderní obdobě rotopedu.

Není to rotoped

Kdybyste ovšem před některým z instruktorů řekli, že jdete jezdit na rotopedu, vysloužíte si od něj určitě pobouřeně zdvižené obočí. Moderní kola pro indoore cycling mají totiž, na rozdíl od rotopedů setrvačník. Ten umožňuje velmi věrně napodobovat jízdu na normálním bicyklu, včetně proměnlivé namáhavosti. Jízdu v místnosti může vyzkoušet každý, komu to lékař nezakázal. Tímto způsobem se dá shazovat kila, udržovat kondice, nebo trénovat.

Ten, kdo si to chce teprve vyzkoušet, měl by určitě před první hodinou zajít za instruktorem, který ji povede. Ten mu poradí jak si nastavit kolo (výšku sedla a řídítek a jejich vzájemnou vzdálenost), jak regulovat zátěž (odpor, který simulujezměnu terénu) a poradí kdy a jak si odpočinout. Pokud se vám instruktor nechce věnovat, běžte hledat jiné fitness. Poradit, který instruktor je pro nováčky vhodný může i obsluha v recepci studia. Hodně lidí se obává, že „to neujedou“. Pro ty, kteří si v průběhu jízdy potřebují oddychnout se nabízejí dva způsoby. Oba by měl nováčkům dobrý instruktor poradit. Při výběru instruktora je také důležité jakou hudbu hraje. Pokud jste vyznavači tvrdého rocku, těžko sev ám dobře pojede u Helenky Vondráčkové.

Vyzkoušejte pro začátek více instruktorů a vyberte si styl, kterývám vyhovuje. Strašákem pro nováčky jsou fámy, které se o indoore-cyclingu šíří. Jednou z nich je ta, že instruktoři chodí mezi návštěvníky a kontrolují či utahují jim zátěž. Nic takového by se vám u certifikovaného instruktora stát nemělo. Právě možnost individuálního nastavení je základem každé dobře koncipované hodiny. S nadsázkou se dá říct, že vedle sebe může jet účastník Tour de France a úplný začátečník. (Profesionálové používají indoor- cycling jako přípravu.) Výhodou tohoto sportu je, že pokud nezvládáte tempo, jedete si podle sebe, pokud si chcete odpočinout, prostě si snížíte zátěž. Nikoho tím nezdržujete, nikomu nepřekážíte. Dopředu byste si měli ujasnit jaký je váš cíl.

Pořiďte si měřič tepu, takzvaný sport-tester, nebo také pulzmetr. S instruktorem se poraďte jakou tepovou frekvenci byste měli pro svůj záměr dodržovat, tak za svým cílem půjdete nejefektivněji. V případě, že zpočátku nechcete do sport-testeru investovat zhruba 1000 korun, vyberte si fittnes, kde je půjčují. Půjčovné se pohybuje v řádů desetikorun, někde je nabízejí zdarma, proti vratné záloze. Instruktor, nebo obsluha vám s nastavením poradí. Pokud se snažíte hubnout, vyberte si instruktora jehož hodiny jsou svižné s menšími zátěžemi – to jsou hodiny, které jsou vhodné především pro ženy. Jestliže je vaší metou svalová hmota, vyberte si hodiny, kde se jezdí pomaleji, ale s většími zátěžemi. Většina instruktorů však ve svých hodinách zařazuje prvky z obou oblastí. Někteří muži se občas bojí toho, že budou sami mezi ženami. To je jen další mýtus. Na rozdíl od aerobiku totiž indoore- cycling není doménou žen.

Poměr mužů a žen v hodinách je zhruba 30 ku 70 procentům. V zimních měsících však mužů přibývá, protože počasí příliš nepřeje jízdě venku. Na hodinu si vezměte určitě alespoň tři čtrtě litru vody, tak jako u ostatních sportů je lepší neperlivé. Další variantou je iontový nápoj, který vám pomůže rychle doplnit ztracené minerály a další potřebné živiny. Dále stačí tričko a kalhoty, nejlépe takové, které budou končit maximálně pod koleny, aby se vám nepletly do pedálů. Cyklistické kalhoty nejsou vůbec nutné, pokud ovšem i na běžném kole trpí vaše zadnice, pak takové kalhoty za minimálně 500 korun jistě uvítáte. Lacinější variantu představuje univerzální gelový návlek na sedlo za zhruba 300 korun.

Pro těhotné

Velmi často se setkáváme s dotazy jak je to s cvičením těhotných. Výhodou indoor-cyclingu je to, že nehopsáte, proto pokud to ženě lékař dovolí, není důvod proč nejezdit i v těhotenství. Podmínkou by však mělo být ježdění se sport-testerem a konzultace svých pohybových aktivit s lékařem.

20.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Smrtelná dopravní nehoda motorkáře na Jablonecku. Stala se 29. května v Kokoníně¨.
3

V Kokoníně zemřel motorkář, nezvládl předjíždějí osobního auta

Několik policejních zásahových jednotech zasahovalo v pondělí v podvečer v českolipském hypermarketu Albert na sídlišti Lada.
AKTUALIZOVÁNO
10

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies