VYBERTE SI REGION

Při nehodě zůstaňte v klidu a pomožte, záchranka vás navede

Někteří z vás se možná děsí chvíle, kdy se ocitnou v situaci, která bude vyžadovat rychlé jednání a chladnou hlavu. Podle záchranářů je nejhorší vyvolat paniku.

8.8.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

„Lidé by se neměli ostýchat,“ zdůrazňuje Ondřej Franěk, vedoucí lékař zdravotnického operačního střediska Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy. Problém vidí v tom, že většina lidí se bojí zavolat na tísňovou linku 155, nebo tuto možnost bere jako krajní řešení neobvyklé situace. Bohužel, tyto neopodstatněné obavy mohou člověka, který potřebuje urychleně odborně pomoci, stát nevratné poškození zdraví, nebo i život. Pokud máte podezření, že s někým není něco v pořádku, zavolejte ihned, pozdní přivolání pomoci, které je nejčastější chybou volajících, může mít, a s největší pravděpodobností bude mít, závažné důsledky pro postižené.

„Typickým příkladem jsou pacienti s bolestmi na hrudi. Než se odhodlají zavolat záchrannou službu, uběhne několik hodin, infarkt se za tuto dobu dokončí a tito pacienti jsou pak zbytečně nemocní, nebo zemřou,“ říká Ondřej Franěk.

Rozhodují vteřiny

Dispečeři, kteří odpovídají na vaše telefonáty, jsou tu pro vás a minimálně vám mohou poradit. V některých případech není potřeba vyslat sanitní auto
– a také není žádným problémem vyslanou sanitku stáhnout zpět. Poté, co vytočíte číslo tísňové linky, nezapomeňte na to, že každá vteřina může být rozhodující. Nemarněte proto čas sdělováním zbytečných informací, které nevedou k žádnému řešení.

„Nemá cenu křičet proboha přijeďte, proboha přijeďte,“ popisuje záchranář. V momentě, kdy dispečer zvedne telefonní sluchátko, stává se vaším rádcem a partnerem, kterým je třeba nechat se vést. Lidé, kteří přijímají tísňová volání jsou tu od toho, aby kontrolovali situaci, a aby získali užitečné informace. Existuje totiž více druhů sanitek, které se liší svou specializací. Poskytnutím přesných informací tak můžete zajistit vyslání co nejlépe připraveného vozu.

První, co byste měli sdělit, je, co se stalo, druhou důležitou informací je nahlášení přesné adresy místa, kde se to stalo, pokud si nejste jisti adresou, pomáhají i orientační místa jako jsou nejrůznější supermarkety, benzínové pumpy a další.

Ve chvíli, kdy do telefonu sdělíte tato fakta, vyráží sanitní vůz. Ovšem dispečer je samozřejmě stále na telefonu, aby zjistil přesnější informace. Rozhodně se ptá na stav zraněného, může tak neustále zpravovat lékaře v sanitce a také vám dá instrukce, kterými byste se měli řídit do doby, než dorazí pomoc.

Nepříjemností pro operační středisko jsou lidé, kteří křičí a agresivním způsobem se dožadují příjezdu záchranné služby. Takovým lidem se dá hůře, ale hlavně pomaleji pomoci, protože nespolupracují s dispečery a celý proces tak značně zdržují. Jejich volání o pomoc se pak dobou trvání nemusí shodovat se standardní jednou minutou. V případech, kdy se volající plně spolehne na dispečink a odpovídá na pokládané otázky, trvá celý telefonát i kratší dobu.

Mezi další potíže, se kterými se musí záchranná služba vypořádat, patří alkoholici. Během noční směny souvisí s opilými osobami až 50 procent telefonátů.

Nežádoucí hovory

„Nežádoucí hovory se naštěstí vyskytují v kusech za měsíc,“ říká lékař. Za nežádoucí hovory se označují takové hovory, které nevyžadují ani vyslání záchranných vozů ani pomoc radou. V zásadě se jedná o dva typy. Prvním jsou omyly, jako je například náhodné vytočení čísla z mobilu, který je uložen
v kapse. Druhým jsou většinou telefonáty dětí, které zkoušejí, zda dorazí záchranná služba, když si vymyslí nehodu či zranění člověka. Drtivou většinu takovýchto případů jsou dispečeři schopní rozpoznat.

„Nejhorší jsou pro nás volání, které obsahují informace z třetí ruky,“ vysvětluje Ondřej Franěk. Jinými slovy, na tísňovou linku zavolá starostlivý občan, kterému se jeho přítel svěřil, že před několika minutami zahlédl někoho kdesi v parku, a dotyčný se mu nezdál v pořádku. Chybou je, že volající není přítomný u člověka, u kterého má podezření, že potřebuje pomoc. Dispečeři tak nemohou zjišťovat situaci a na místo vyráží záchranáři, kteří neví, na co se mají připravit.

„Většina občanů ví, jak by měla vypadat první pomoc, bohužel, vyučování v mnoha případech probíhá tak nešťastně, že lidé, kteří mají své znalosti zúročit, nepoznají, kdy je ten správný okamžik, aby zasáhli. Dispečeři volajícím poskytují rady, které vedou ke správnému vykonání pomoci. Například šance na přežití člověka, který potřebuje okamžitou resuscitaci, se při jejím správném provedení, které mohou zaručit systematické rady dispečera, zvyšuje o 50 procent,“ shrnuje lékař.

A dodává: „Proto je důležité, aby lidé volali přímo z místa, kamje potřeba přivolat pomoc. Mohou tak postiženého či postižené neustále kontrolovat.“ „Hlavně se nebojte zavolat, záchranka je tu od toho, aby pomohla a poradila,“ uzavírá záchranář.

8.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies