VYBERTE SI REGION

Základní typy kol

Kol je dnes tolik druhů, že laik se mezi nimi nevyzná. Pro každého se přitom hodí jiný typ kola. Nabízíme vám proto přehled nejrozšířenějších typů kol a módních cyklistických novinek.

19.5.2007
SDÍLEJ:

Na kole bez pedálůFoto: Deník/Zdeněk Šmýd

Horské kolo

Dnes už ho nenajdete bez odpružené přední vidlice. Mnohdy mají odpruženou i zadní stavbu. Jsou poměrně robustní a na první pohled je poznáte podle menších, 26palcových kol se širokými plášti. Jsou určena speciálně pro pohyb v těžkém terénu – po lesních i polních cestách, ale i po kamenitých horských stezkách. Samozřejmě s nimi můžete vyjet i na asfalt, ale budete se zbytečně vysilovat, neboť široké pláště kladou větší odpor. Přestože lze nové MTB koupit i za méně než pět tisíc korun, rozhodně nelze takovou koupi doporučit. Takové kolo musí nutně být někde ošizené a jízda v náročném terénu by na něm mohla být velmi nebezpečná. Pro občasné krátké vyjížďky jistě není třeba za kolo vydávat desetitisíce.

Trekingové kolo

Trekkingové či krosová kola jsou ideální pro většinu cyklistů. Z horských kol převzala zejména řidítka, brzdy a převody, takže mají vpředu tři převodníky a vzadu zpravidla osmi – či devítikolečko. Teoreticky tedy nabízejí až 27 různých kombinací převodů, ale to by se nelíbilo řetězu ani převodovému ústrojí, které by se tak ničilo. Zkušení cyklisté tak vědí, že pokud máte řetěz vpředu na největším kolečku, tak byste vzadu neměli používat dvě největší kolečka a podobně je tomu i naopak. Kola mají zpravidla průměr 28 palců a na první pohled je patrné, že se s plášti pojede lépe po silnici. Nicméně vyrazit můžete i do terénu, polní a lesní cesty jsou přímo ideální. Dnes už je standardem také přední odpružená vidlice.

Silniční kolo

Poznáte je podle typických beranů (byť jsou i speciály s jinými typy řidítek), uzoučkých plášťů a útlého rámu. Je jasné, že takové kolo po asfaltu pofrčí jako namydlené. Dnes už si je kupuje minimum lidí – v podstatě pouze sportovci, kteří na nich trénují i závodí.Tomu pak odpovídá i vybavení kvalitními komponentami, a tím je daná i jejich vyšší cena, která začíná kolem 15 tisíc korun, ale běžně se pohybuje mezi 25 a 50 tisíci.

Speciální kola

Možná už jste někdy na silnici zahlédli zvláštní samohyb připomínající kolo, až na to, že cyklista na něm ležel a šlapal nohama vpředu. Jde o lehokola, která jsou údajně velmi pohodlná. Bohužel je jejich konstrukce poměrně složitá, takže ta nejlevnější přijdou zhruba na 15 tisíc korun. Dalším typem jsouBMX. Speciální malá kola pro závody na speciálních tratích plných skoků a terénních vln. Skládací kolo Tzv. skládačka byl pojem. Bicykl s malými koly sloužil jen pro opravdu krátké projížďky. Dnes lze ale pořídit speciál, který snadno ukryjete do tašky, a přitom se s ním můžete vydat i na delší cestu. Počítejte ale s tím, že za něj zaplatíte deset i více tisíc.

Tříkolky

Zejména starší lidé ocení velkou tříkolku, která jim umožní pohyb podobně jako kolo, ale bez obav z možného pádu. Bohužel je cena těchto speciálů poměrně vysoká a těžko seženete levnější než za devět tisíc korun. Nadruhou stranu existuje i tříkolka atestovaná jako zdravotnická potřeba, na kterou VZP přispívá částkou pěti tisíc korun (na předpis).

19.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies