VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Billboardy ve městech? Starostové s nimi problém nemají

Střední Čechy - S billboardy se denně setkávají obyvatelé všech českých měst. Reklamní poutače představují problém bezpečnostní i estetický. Nebojí se ostrých barev, nevhodného umístění, ale i obsahu, což ve výsledku vytváří chaotickou změť. Často se jich navíc na docela malém území setkává hned několik.

17.5.2014 2
SDÍLEJ:

Billboard u silnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Jaroš Milan

Na rizika a nevhodné umísťování billboardů už začínají upozorňovat některá hnutí a občanská sdružení. Mezi nejčinnější v boji proti billboardům patří obecně prospěšná organizace Acta non verba nebo uskupení vzniklé speciálně za účelem vyvolání diskuze o problému billboardů Nechceme - billboardy.cz, které působí v současné době především na sociálních sítích. Zakladatele občanského sdružení Nechceme - Billboardy Štěpána Fialu však sužuje vlažný zájem společnosti.

„Lidi problematika billboardů příliš nezajímá. Nedokážu odpovědět proč, snad si na ně zvykli," stěžuje si. Podle něj se člověk začne o problém billboardů zajímat, až když se ho začne osobně dotýkat, například když se objeví v jeho blízkém okolí. Fiala přitom vidí v billboardech podobné riziko jako v hernách, na které je naopak v posledních letech vyvíjen obrovský tlak.

Radní středočeských měst si s billboardy a reklamami poutači zatím příliš hlavu nelámou. Většina starostů tvrdí, že počet billboardů je v jejich městech vyvážený a větší regulace není potřeba. „Neuvažujeme o snížení počtu, ale ani ne o jeho omezování," reaguje starosta Nymburka Miloš Petera. Podle něj jsou u nich reklamní poutače na místech, kde až tak dopravě neškodí, navíc nemusí dosud řešit problém s nebezpečnějšími světelnými reklamami, protože takové v Nymburce nemají.

Ani v Kolíně zatím na závažnější problém s reklamními poutači nenarazili. „Obecně si myslím, že billboardy nepatří vedle komunikací, kde řidiče rozptylují," míní starosta Kolína Vít Rakušan. To se podle něj však týká všech měst, nejen Kolína. Rakušan otevírá i téma estetického dopadu na město. „V několika případech jsme oslovovali vlastníka, aby s danou plochou něco udělal, protože dlouhodobě to tam bylo sloupané a neupravené," uvádí. Nicméně množství reklamních poutačů v Kolíně je podle něj v míře.

V Mělníku platí zákaz umisťování billboardů a reklamních letáků v historickém jádru města. To je však zároveň téměř jediná regulace, která v tomto středočeském městě funguje. Podle starosty Mělníka Ctirada Mikeše ani není třeba víc zasahovat. „Nemáme s tím problém," reaguje na náš dotaz týkající se množství reklamních poutačů.

Bez reklamy to 
v podnikání nejde

„To víte, že je to u nás problém," odporuje starostovi obyvatel Mělníka, osmatřicetiletý Petr, který se zajímá o to, jak to jeho v okolí vypadá. „Billboardy tu máme všude, včetně hlavních silnic. Nejsou v historickém centru, to je ale tak malé, že to neřeší problém vysokého množství reklam," vysvětluje.

Zároveň však přiznává, že služeb firem, které billboardy pronajímají, už několikrát coby podnikatel, využil. „Bez toho to nejde. Je to důležitý kanál komunikace s potenciálním zákazníkem," objasňuje Petr, který na Mělnicku pořádá různé společenské akce. „Kolikrát je už součástí smlouvy se sponzory, kolik billboardů musíme k akci zajistit. Nelze se tomu tedy vyhnout," vysvětluje.

S podobným argumentem se odpůrci billboardů setkají například v Dobřichovicích u Prahy. „Kdo podniká, tak ví, že je nutné na svou činnost upozornit. Proto také nebráníme firmám, které v Dobřichovicích chtějí umístit billboard nebo jinou reklamu," vysvětluje starosta města Michael Pánek, kterému osobně billboardy nevadí. A i kdyby vadily, nemůže proti nim jako starosta prý podniknout prakticky nic. „Je velmi obtížné je zakázat, protože na to nemáme žádný zákon," namítá.

Částečně má Pánek pravdu. V současnosti v právním řádu nemáme výslovné zmocnění, které by obec opravňovalo vydat vyhlášku konkrétně k billboardům, přesto tu moc, zasáhnout proti billboardům, radní mají. Například by mohli vydat takovou vyhlášku, která by omezovala provozování billboardů na konkrétních místech, a to z důvodů jednak bezpečnostního, ale také za účelem zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti.

Boj v centrech měst je složitější, než u silnic

Štěpán Fiala ze sdružení Nechceme - Billboardy tvrdí, že bojovat s billboardy v centrech měst je složitější, než u silnic. „U estetiky je to spíš o subjektivním názoru a hůře se to zdůvodňuje než, když upozorníme na bezpečnost," vysvětluje Fiala, který právě z tohoto důvodu na své stránky umisťuje hlavně případy nehod a neštěstí, které zavinily billboardy u silnic.

A jaký je podle něj důvod, že starostové měst reklamní poutače přehlíží? „Billboardy totiž profitují z volebních kampaní. Lidé, kteří je povolují, je po určitou dobu sami potřebují. Proto je ta politická vůle tak malá," objasňuje aktivista, který i přes to nehodlá své úsilí snížit počet billboardů v českých městech vzdát.

Rád by počet reklamní poutačů snížil alespoň na takovou úroveň, která funguje v zemích na západě.„Džungle reklamních nosičů vypadá směšně zejména ve srovnání s elegantními, reklamou nedotčenými rychlostními silnicemi jinde v Evropě. Možná právě kvůli billboardům si člověk při návratu z Německa či Rakouska záhy po překročení hranice uvědomí, že je zpět na Divokém východě," dodává.

Autor: Andrea Karlíková

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
9 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies