VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Billboardy ve městech? Starostové s nimi problém nemají

Střední Čechy - S billboardy se denně setkávají obyvatelé všech českých měst. Reklamní poutače představují problém bezpečnostní i estetický. Nebojí se ostrých barev, nevhodného umístění, ale i obsahu, což ve výsledku vytváří chaotickou změť. Často se jich navíc na docela malém území setkává hned několik.

17.5.2014 2
SDÍLEJ:

Billboard u silnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Jaroš Milan

Na rizika a nevhodné umísťování billboardů už začínají upozorňovat některá hnutí a občanská sdružení. Mezi nejčinnější v boji proti billboardům patří obecně prospěšná organizace Acta non verba nebo uskupení vzniklé speciálně za účelem vyvolání diskuze o problému billboardů Nechceme - billboardy.cz, které působí v současné době především na sociálních sítích. Zakladatele občanského sdružení Nechceme - Billboardy Štěpána Fialu však sužuje vlažný zájem společnosti.

„Lidi problematika billboardů příliš nezajímá. Nedokážu odpovědět proč, snad si na ně zvykli," stěžuje si. Podle něj se člověk začne o problém billboardů zajímat, až když se ho začne osobně dotýkat, například když se objeví v jeho blízkém okolí. Fiala přitom vidí v billboardech podobné riziko jako v hernách, na které je naopak v posledních letech vyvíjen obrovský tlak.

Radní středočeských měst si s billboardy a reklamami poutači zatím příliš hlavu nelámou. Většina starostů tvrdí, že počet billboardů je v jejich městech vyvážený a větší regulace není potřeba. „Neuvažujeme o snížení počtu, ale ani ne o jeho omezování," reaguje starosta Nymburka Miloš Petera. Podle něj jsou u nich reklamní poutače na místech, kde až tak dopravě neškodí, navíc nemusí dosud řešit problém s nebezpečnějšími světelnými reklamami, protože takové v Nymburce nemají.

Ani v Kolíně zatím na závažnější problém s reklamními poutači nenarazili. „Obecně si myslím, že billboardy nepatří vedle komunikací, kde řidiče rozptylují," míní starosta Kolína Vít Rakušan. To se podle něj však týká všech měst, nejen Kolína. Rakušan otevírá i téma estetického dopadu na město. „V několika případech jsme oslovovali vlastníka, aby s danou plochou něco udělal, protože dlouhodobě to tam bylo sloupané a neupravené," uvádí. Nicméně množství reklamních poutačů v Kolíně je podle něj v míře.

V Mělníku platí zákaz umisťování billboardů a reklamních letáků v historickém jádru města. To je však zároveň téměř jediná regulace, která v tomto středočeském městě funguje. Podle starosty Mělníka Ctirada Mikeše ani není třeba víc zasahovat. „Nemáme s tím problém," reaguje na náš dotaz týkající se množství reklamních poutačů.

Bez reklamy to 
v podnikání nejde

„To víte, že je to u nás problém," odporuje starostovi obyvatel Mělníka, osmatřicetiletý Petr, který se zajímá o to, jak to jeho v okolí vypadá. „Billboardy tu máme všude, včetně hlavních silnic. Nejsou v historickém centru, to je ale tak malé, že to neřeší problém vysokého množství reklam," vysvětluje.

Zároveň však přiznává, že služeb firem, které billboardy pronajímají, už několikrát coby podnikatel, využil. „Bez toho to nejde. Je to důležitý kanál komunikace s potenciálním zákazníkem," objasňuje Petr, který na Mělnicku pořádá různé společenské akce. „Kolikrát je už součástí smlouvy se sponzory, kolik billboardů musíme k akci zajistit. Nelze se tomu tedy vyhnout," vysvětluje.

S podobným argumentem se odpůrci billboardů setkají například v Dobřichovicích u Prahy. „Kdo podniká, tak ví, že je nutné na svou činnost upozornit. Proto také nebráníme firmám, které v Dobřichovicích chtějí umístit billboard nebo jinou reklamu," vysvětluje starosta města Michael Pánek, kterému osobně billboardy nevadí. A i kdyby vadily, nemůže proti nim jako starosta prý podniknout prakticky nic. „Je velmi obtížné je zakázat, protože na to nemáme žádný zákon," namítá.

Částečně má Pánek pravdu. V současnosti v právním řádu nemáme výslovné zmocnění, které by obec opravňovalo vydat vyhlášku konkrétně k billboardům, přesto tu moc, zasáhnout proti billboardům, radní mají. Například by mohli vydat takovou vyhlášku, která by omezovala provozování billboardů na konkrétních místech, a to z důvodů jednak bezpečnostního, ale také za účelem zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti.

Boj v centrech měst je složitější, než u silnic

Štěpán Fiala ze sdružení Nechceme - Billboardy tvrdí, že bojovat s billboardy v centrech měst je složitější, než u silnic. „U estetiky je to spíš o subjektivním názoru a hůře se to zdůvodňuje než, když upozorníme na bezpečnost," vysvětluje Fiala, který právě z tohoto důvodu na své stránky umisťuje hlavně případy nehod a neštěstí, které zavinily billboardy u silnic.

A jaký je podle něj důvod, že starostové měst reklamní poutače přehlíží? „Billboardy totiž profitují z volebních kampaní. Lidé, kteří je povolují, je po určitou dobu sami potřebují. Proto je ta politická vůle tak malá," objasňuje aktivista, který i přes to nehodlá své úsilí snížit počet billboardů v českých městech vzdát.

Rád by počet reklamní poutačů snížil alespoň na takovou úroveň, která funguje v zemích na západě.„Džungle reklamních nosičů vypadá směšně zejména ve srovnání s elegantními, reklamou nedotčenými rychlostními silnicemi jinde v Evropě. Možná právě kvůli billboardům si člověk při návratu z Německa či Rakouska záhy po překročení hranice uvědomí, že je zpět na Divokém východě," dodává.

Autor: Andrea Karlíková

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rada České televize volila ve druhém kole 26. dubna nového ředitele České televize. Na snímku Petr Dvořák.
3 9

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Biskup František Radkovský.
VÍME PRVNÍ
19

Prazdroji loni rostly prodeje, pomohl zájem o prémiová piva

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Mexiko odmítá Trumpovu zeď. Je to nepřátelský akt, tvrdí

Mexický ministr zahraničí Luis Videgaray nazval plány na stavbu zdi oddělující Mexiko a Spojené státy nepřátelským činem a absolutním plýtváním penězi.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies