VYBERTE SI REGION

Billboardy ve městech? Starostové s nimi problém nemají

Střední Čechy - S billboardy se denně setkávají obyvatelé všech českých měst. Reklamní poutače představují problém bezpečnostní i estetický. Nebojí se ostrých barev, nevhodného umístění, ale i obsahu, což ve výsledku vytváří chaotickou změť. Často se jich navíc na docela malém území setkává hned několik.

17.5.2014 2
SDÍLEJ:

Billboard u silnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Jaroš Milan

Na rizika a nevhodné umísťování billboardů už začínají upozorňovat některá hnutí a občanská sdružení. Mezi nejčinnější v boji proti billboardům patří obecně prospěšná organizace Acta non verba nebo uskupení vzniklé speciálně za účelem vyvolání diskuze o problému billboardů Nechceme - billboardy.cz, které působí v současné době především na sociálních sítích. Zakladatele občanského sdružení Nechceme - Billboardy Štěpána Fialu však sužuje vlažný zájem společnosti.

„Lidi problematika billboardů příliš nezajímá. Nedokážu odpovědět proč, snad si na ně zvykli," stěžuje si. Podle něj se člověk začne o problém billboardů zajímat, až když se ho začne osobně dotýkat, například když se objeví v jeho blízkém okolí. Fiala přitom vidí v billboardech podobné riziko jako v hernách, na které je naopak v posledních letech vyvíjen obrovský tlak.

Radní středočeských měst si s billboardy a reklamami poutači zatím příliš hlavu nelámou. Většina starostů tvrdí, že počet billboardů je v jejich městech vyvážený a větší regulace není potřeba. „Neuvažujeme o snížení počtu, ale ani ne o jeho omezování," reaguje starosta Nymburka Miloš Petera. Podle něj jsou u nich reklamní poutače na místech, kde až tak dopravě neškodí, navíc nemusí dosud řešit problém s nebezpečnějšími světelnými reklamami, protože takové v Nymburce nemají.

Ani v Kolíně zatím na závažnější problém s reklamními poutači nenarazili. „Obecně si myslím, že billboardy nepatří vedle komunikací, kde řidiče rozptylují," míní starosta Kolína Vít Rakušan. To se podle něj však týká všech měst, nejen Kolína. Rakušan otevírá i téma estetického dopadu na město. „V několika případech jsme oslovovali vlastníka, aby s danou plochou něco udělal, protože dlouhodobě to tam bylo sloupané a neupravené," uvádí. Nicméně množství reklamních poutačů v Kolíně je podle něj v míře.

V Mělníku platí zákaz umisťování billboardů a reklamních letáků v historickém jádru města. To je však zároveň téměř jediná regulace, která v tomto středočeském městě funguje. Podle starosty Mělníka Ctirada Mikeše ani není třeba víc zasahovat. „Nemáme s tím problém," reaguje na náš dotaz týkající se množství reklamních poutačů.

Bez reklamy to 
v podnikání nejde

„To víte, že je to u nás problém," odporuje starostovi obyvatel Mělníka, osmatřicetiletý Petr, který se zajímá o to, jak to jeho v okolí vypadá. „Billboardy tu máme všude, včetně hlavních silnic. Nejsou v historickém centru, to je ale tak malé, že to neřeší problém vysokého množství reklam," vysvětluje.

Zároveň však přiznává, že služeb firem, které billboardy pronajímají, už několikrát coby podnikatel, využil. „Bez toho to nejde. Je to důležitý kanál komunikace s potenciálním zákazníkem," objasňuje Petr, který na Mělnicku pořádá různé společenské akce. „Kolikrát je už součástí smlouvy se sponzory, kolik billboardů musíme k akci zajistit. Nelze se tomu tedy vyhnout," vysvětluje.

S podobným argumentem se odpůrci billboardů setkají například v Dobřichovicích u Prahy. „Kdo podniká, tak ví, že je nutné na svou činnost upozornit. Proto také nebráníme firmám, které v Dobřichovicích chtějí umístit billboard nebo jinou reklamu," vysvětluje starosta města Michael Pánek, kterému osobně billboardy nevadí. A i kdyby vadily, nemůže proti nim jako starosta prý podniknout prakticky nic. „Je velmi obtížné je zakázat, protože na to nemáme žádný zákon," namítá.

Částečně má Pánek pravdu. V současnosti v právním řádu nemáme výslovné zmocnění, které by obec opravňovalo vydat vyhlášku konkrétně k billboardům, přesto tu moc, zasáhnout proti billboardům, radní mají. Například by mohli vydat takovou vyhlášku, která by omezovala provozování billboardů na konkrétních místech, a to z důvodů jednak bezpečnostního, ale také za účelem zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti.

Boj v centrech měst je složitější, než u silnic

Štěpán Fiala ze sdružení Nechceme - Billboardy tvrdí, že bojovat s billboardy v centrech měst je složitější, než u silnic. „U estetiky je to spíš o subjektivním názoru a hůře se to zdůvodňuje než, když upozorníme na bezpečnost," vysvětluje Fiala, který právě z tohoto důvodu na své stránky umisťuje hlavně případy nehod a neštěstí, které zavinily billboardy u silnic.

A jaký je podle něj důvod, že starostové měst reklamní poutače přehlíží? „Billboardy totiž profitují z volebních kampaní. Lidé, kteří je povolují, je po určitou dobu sami potřebují. Proto je ta politická vůle tak malá," objasňuje aktivista, který i přes to nehodlá své úsilí snížit počet billboardů v českých městech vzdát.

Rád by počet reklamní poutačů snížil alespoň na takovou úroveň, která funguje v zemích na západě.„Džungle reklamních nosičů vypadá směšně zejména ve srovnání s elegantními, reklamou nedotčenými rychlostními silnicemi jinde v Evropě. Možná právě kvůli billboardům si člověk při návratu z Německa či Rakouska záhy po překročení hranice uvědomí, že je zpět na Divokém východě," dodává.

Autor: Andrea Karlíková

17.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
3

Senát schválil zákaz kouření v restauracích. Zbývá podpis prezidenta

Prezident Miloš Zeman s předsedy obou komor Parlamentu.
1

Zeman se šéfy Parlamentu obědvá na Pražském hradě

AKTUALIZOVÁNO

Lavina v Itálii zasypala hotel, je v něm „mnoho mrtvých“

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit tělo první oběti. Informovala o tom italská agentura ANSA. Záchranáři, kteří se na místo dostali brzo ráno, počítají s tím, že je na místě mnoho mrtvých. Dosud se uvádělo, že si zemětřesení, jež mělo sílu kolem pěti stupňů, vyžádalo v celém regionu život jedné osoby a další člověk byl pohřešován.

Spláchnou, zvednou prkénko, těžko se v nich orientuje - to jsou japonské toalety

Nejvyspělejší toalety najdete v japonském Tokiu. Prkénko se samo zvedne, je vyhřívané a můžete si tady pustit zvuky tekoucí vody. Výrobci nyní zjednodušují jejich obsluhu.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies