Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Černé pasažéry se snaží v některých městech zastavit vyššími pokutami

Mladoboleslavsko /ROZHOVOR/ - Jízda načerno je u některých pasažérů autobusů stále oblíbená. Nezastaví je ani hrozba pokuty, která jim ze zákona může být uložena. V řadě měst dokonce uvažují o navýšení pokut a doufají, že si někteří černých pasažérů jízdu bez platného lístku rozmyslí.

23.11.2013 1
SDÍLEJ:

Kontroloři v autobudech musejí být důsledníFoto: Foto: Jan Holub

Jaká je situace na Mladoboleslavsku? Ptali jsme se manažera dopravy Transcentrum bus Jana Holuba.

Kolik zaplatí černý pasažér, chycený revizorem v autobuse?

Cestující bez platné jízdenky zaplatí tisíc korun. Pokutu může zaplatit také za jízdu bez zaplaceného dovozného za zavazadlo, zde je postih padesát korun, nebo například za znečištění autobusu. V takovém případě je sankce ve výši tři sta korun.

Podle čeho se výše pokuty posuzuje?

Výše pokuty za jízdu bez platné jízdenky je pouze jedna jediná, a tou je zmíněných tisíc korun. V tom jsou zahrnuty veškeré jízdy bez cestovního dokladu. Může to být cestující bez jízdenky nebo například bez platné průkazky, která ho opravňuje cestovat se zvýhodněným tarifem.

V některých městech chtějí od 1. ledna 2014 pokuty zvednout. Uvažujete o navýšení také, případně v jakých případech?

O navýšení sankcí v tuto chvíli neuvažujeme, změnou prošly naše podmínky v srpnu letošního roku. Jednak jsme zvýšili sazbu postihu z tři sta korun na tisíc, zároveň jsme ale zrušili všechny kategorie možných pokut - pokuta podle ujeté vzdálenosti do a nad sto kilometrů. V současné době rozeznáváme pro lepší orientaci pro cestu bez jízdenky pouze jednu jedinou pokutu.

Kolik „čerňáků" se podaří chytit a pokutovat?

Počet cestujících bez platné jízdenky, které odhalí naše přepravní kontrola, je velmi nízký. Za kalendářní rok se pohybuje maximálně do deseti takových případů. Důvodem je jistě i to, že cestující platí jízdné přímo u řidiče a v námi provozované regionální dopravě na Mladoboleslavsku je umožněn nástup do autobusu pouze předními dveřmi, což je na většině regionálních linek v republice pravidlem.

Platí většinou hned, nebo si vyžádají složenku?

„Černý" pasažér zachycený přepravní kontrolou si může zvolit platbu buď přímo na místě, nebo dalšími způsoby, mezi které patří i složenka. V takovém případě platí cestující uvedenou pokutu a ještě musí uhradit jízdné, které nezaplatil.

Je s cestujícími i nějaký jiný problém?

Zatím jsme se s žádným zásadním problémem u přepravní kontroly nesetkali. Cestující bez platné jízdenky se brání platbě sankce a není to příjemná záležitost. Obecně je ale možné říci, že se chování cestujících i celé společnosti mění, více hrubne, lidé mají  sklony k vulgaritám.

Jak často revizoři v autobusech jezdí?

Revizoři jsou v našich autobusech často a na jednotlivých trasách jsou nepravidelně tak, aby nebylo možné ani zaměstnanci dopravce vysledovat, kde a v jakém rozsahu budou nasazeni. Díky odbavení u řidiče a nástupu předními dveřmi je ale téměř nemožné cestovat bez jízdenky.

Jaké problémy také řešíte?

Spíše se stává, že  zkraje září nemají školáci platné průkazky na zvýhodněné jízdné, v tom jim ale dáváme dobu „hájení", aby si vše zařídili. Povolání revizora je velmi nevděčné, musí být diplomat, umět s cestujícími jednat a najít kompromis mezi jeho prohřeškem a případnou nápravou, která se neobejde bez finanční sankce.

Autor: Petra Kuldová

23.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Andrej Babiš a Bohuslav Sobotka
3 13

Dovolená. Babiš v Itálii, levice míří do Řecka

Ve velkém rodinném domě Na Kozině chová Václav Hrbáček několik desítek psů. Ti tu žijí v naprosto otřesných podmínkách a za necelých čtrnáct dní mu budou odebráni. Hrbáček ale říká, že si pořídí další.
25

Smečka psů z domu hrůzy skončí v útulku. Pomoc potřebuje i sám majitel

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

/INFOGRAFIKA/ Rychlovlak si na sebe nevydělá, hyperloop to ale zvládne. Takový je závěr bakalářské práce Petra Šlapala, kterou úspěšně obhájil na Mendelově univerzitě v Brně.

Dopravní podnik ročně chytne téměř 300 tisíc černých pasažérů

/INFOGRAFIKA/ Počet cestujících nedodržujících přepravní podmínky poslední roky mírně stoupá. Typická je pro ně kamenná tvář.

Duel Deníku: Má stát podporovat klasický televizní signál?

/ANKETA/ Česko přejde do roku 2021 nové televizní vysílání. Deník oslovil několik odborníků s otázkou, zda má cenu v době internetu podporovat pozemní vysílání?

I přes zákaz lidé dál v pražské zoo kouří. Policejní kontroly se nechystají

Areál zoologické zahrady v Praze je jedním z míst, kde nově platí přísný zákaz kouření. Lidé si ale stěžují, že se uvnitř kouří dál a nikdo s tím nic nedělá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení