VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Den D pro Kolín: obchvat byl po desítkách let konečně otevřen

Kolín - A je to tu. To, co se desítky let zdálo být pro Kolín jen snem, se v pátek stalo skutečností. První auta se rozjela po slavnostně otevřeném obchvatu města.

7.12.2012 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
28 fotografií

Otevření kolínského obchvatuFoto: Deník/ Jakub Šťástka

„Když jsem se pídil po dokumentech, kdy se poprvé diskutovalo o stavbě kolínského obchvatu, našel jsem zápisy z rady městského národního výboru z roku 1971," předeslal starosta města Vít Rakušan. Jak dodal, sám ročník 1978.

„Je to stavba, která může být označena za stavbu století. Je to stavba, kterou Kolín záviděl okolním městům," řekl. „Už dnes, zítra, pozítří pocítíme, že obchvat je v provozu. Doufám, vy, co nejste kolínští a nebudete mířit přímo k nám do města, že už nikdy naším městem projíždět nebudete," doplnil.

Ještě před slavnostním přestřižením pásky Marek Pastucha, ředitel odboru evropských fondů ministerstva dopravy, poděkoval občanům za trpělivost při dlouho připravované i realizované stavbě i třeba při archeologickém průzkumu. Ředitel státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček označil obchvat Kolína za ukázkový projekt toho, jak má vypadat čerpání evropských zdrojů.

Jiří Majer, ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, vzpomněl na fakt, že obchvat Kolína je za poslední dva roky už třetí ve Středočeském kraji (po Nymburku a Líbeznici). „Z hodiny na hodinu se změní prostředí ve městě, spoustě obyvatel i řidičů se uleví," uvedl a připomněl komplikovanost takovýchto staveb například co do pozemků, překonávání silnic nebo třeba v případě Kolína potíží se spodní vodou.

„Pan starosta říkal, že je velmi rád, že obchvat jde do provozu. My, dodavatelé, kteří stavíme dopravní infrastrukturu, jsme smutní," komentoval Jaroslav Kacer, předseda představenstva zhotovitelské firmy.
„Končí nám další z velkých staveb a za poslední tři roky v České republice žádná obdobná vypsána nebyla. Máme špatné období," shrnul situaci a připomněl perličku, že po dobu stavby kolínského obchvatu jej vlastně stavělo pět ministrů dopravy. „Kdyby to stihli, mohl být šestý," dodal.

Mezi ty, kteří zprovoznění obchvatu vítají, rozhodně patří členové občanského sdružení Kolín - náš domov, kteří několik let o obchvat usilovali. Sami znají, jaký je, či vlastně dnes už byl, život Kolíňáků v okolí průtahu. Stručně řečeno - hluk, vibrace, výfukové plyny.

Sdružení Kolín - náš domov vzniklo v roce 2004. Dvakrát například jako protestní akci blokovalo dopravu na průtahu městem. „I v době pasivity, kdy se občané do ničeho příliš nehrnou, jsme dokázali sehnat až 116 lidí a po dohodě s dopravní policií průtah patnáct minut blokovat," vzpomíná člen sdružení Václav Pech.

„Nyní už jen potřebujeme, aby se dotáhlo všechno dopravní značení, značky zakazující vjezd kamionů nad určitou tonáž a podobně, nicméně trasa obchvatu čítá pět minut jízdy autem. V době, kdy všichni spěchají a šetří náklady, určitě nebudou půl hodiny projíždět Kolínem. Městu obchvat přinese velmi mnoho," těší se člen sdružení.

„Zlepší se život lidem bydlícím okolo průtahu. Ten byl vlastně proti všemu. Proti zdraví, proti normálnímu životu. Očekáváme, že obchvat přinese největší plus v moderní historii Kolína," říká Václav Pech.

„Povedla se věc, která se jiným městům nepovede hned tak," pochvaluje si šťastně Václav Pech, který se včera před slavnostním otevřením i v mrazivém počasí a ve svých 65 letech vydal projet trasu nového obchvatu na kole. „Stopnul jsem si to - necelých dvanáct minut," uzavřel.

Autor: Jana Martinková

7.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Plavecký areál Klíše.
33

Dotační úřad chce po Ústí vrátit čtvrt milionu za halu na Klíši

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
1 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Řidiči autobusů se strachují: Budeme mít co jíst?

Řidiči autobusů zvažují stávku. Přestože měli dostat přidáno, na výplatních páskách se to moc neprojevilo. Většina řidičů si naopak stěžuje, že se jim plat ještě snížil.

Ve skanzenu nahlížejí babičkám pod sukně

/FOTO/ – Jaké spodní prádlo se nosilo před sto lety? V chalupě ve Staré Vsi budete koukat!

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies