„Když jsem se pídil po dokumentech, kdy se poprvé diskutovalo o stavbě kolínského obchvatu, našel jsem zápisy z rady městského národního výboru z roku 1971," předeslal starosta města Vít Rakušan. Jak dodal, sám ročník 1978.

„Je to stavba, která může být označena za stavbu století. Je to stavba, kterou Kolín záviděl okolním městům," řekl. „Už dnes, zítra, pozítří pocítíme, že obchvat je v provozu. Doufám, vy, co nejste kolínští a nebudete mířit přímo k nám do města, že už nikdy naším městem projíždět nebudete," doplnil.

Ještě před slavnostním přestřižením pásky Marek Pastucha, ředitel odboru evropských fondů ministerstva dopravy, poděkoval občanům za trpělivost při dlouho připravované i realizované stavbě i třeba při archeologickém průzkumu. Ředitel státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček označil obchvat Kolína za ukázkový projekt toho, jak má vypadat čerpání evropských zdrojů.

Jiří Majer, ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, vzpomněl na fakt, že obchvat Kolína je za poslední dva roky už třetí ve Středočeském kraji (po Nymburku a Líbeznici). „Z hodiny na hodinu se změní prostředí ve městě, spoustě obyvatel i řidičů se uleví," uvedl a připomněl komplikovanost takovýchto staveb například co do pozemků, překonávání silnic nebo třeba v případě Kolína potíží se spodní vodou.

„Pan starosta říkal, že je velmi rád, že obchvat jde do provozu. My, dodavatelé, kteří stavíme dopravní infrastrukturu, jsme smutní," komentoval Jaroslav Kacer, předseda představenstva zhotovitelské firmy.
„Končí nám další z velkých staveb a za poslední tři roky v České republice žádná obdobná vypsána nebyla. Máme špatné období," shrnul situaci a připomněl perličku, že po dobu stavby kolínského obchvatu jej vlastně stavělo pět ministrů dopravy. „Kdyby to stihli, mohl být šestý," dodal.

Mezi ty, kteří zprovoznění obchvatu vítají, rozhodně patří členové občanského sdružení Kolín - náš domov, kteří několik let o obchvat usilovali. Sami znají, jaký je, či vlastně dnes už byl, život Kolíňáků v okolí průtahu. Stručně řečeno - hluk, vibrace, výfukové plyny.

Sdružení Kolín - náš domov vzniklo v roce 2004. Dvakrát například jako protestní akci blokovalo dopravu na průtahu městem. „I v době pasivity, kdy se občané do ničeho příliš nehrnou, jsme dokázali sehnat až 116 lidí a po dohodě s dopravní policií průtah patnáct minut blokovat," vzpomíná člen sdružení Václav Pech.

„Nyní už jen potřebujeme, aby se dotáhlo všechno dopravní značení, značky zakazující vjezd kamionů nad určitou tonáž a podobně, nicméně trasa obchvatu čítá pět minut jízdy autem. V době, kdy všichni spěchají a šetří náklady, určitě nebudou půl hodiny projíždět Kolínem. Městu obchvat přinese velmi mnoho," těší se člen sdružení.

„Zlepší se život lidem bydlícím okolo průtahu. Ten byl vlastně proti všemu. Proti zdraví, proti normálnímu životu. Očekáváme, že obchvat přinese největší plus v moderní historii Kolína," říká Václav Pech.

„Povedla se věc, která se jiným městům nepovede hned tak," pochvaluje si šťastně Václav Pech, který se včera před slavnostním otevřením i v mrazivém počasí a ve svých 65 letech vydal projet trasu nového obchvatu na kole. „Stopnul jsem si to - necelých dvanáct minut," uzavřel.