„Poskytli jsme MTZ účelovou dotaci 538 tisíc korun na úhradu ztráty z běžného provozu ekovláčku v loňském roce," vysvětlil místostarosta Benešova Roman Tichovský.

Právě MTZ totiž ekovláček, kvůli získání dotací na jeho pořízení, papírově vlastnily a také provozovaly.

Jaké byly skutečné celkové náklady provozování ekovláčku, který měl v Benešově loni premiéru, radnice zatím neuveřejnila.

„Uzávěrka k tomu je naplánována na posledního ledna. Potom vydáme výroční zprávu, kde bude vše podrobně vysvětlené," přislíbil místostarosta Benešova Tomáš Podhola.

Do nové turistické sezony vstoupí ekovláček pravděpodobně s novým provozovatelem. Tím ještě na konci loňska mělo být, podobně jako u městské hromadné dopravy (MHD), ČSAD Benešov.

„Provozovatele musíme změnit. Městská tepelná zařízení to určitě nebudou. Jim už nejsme schopni poskytnout více peněz," přiznal místostarosta a připomněl ještě, že by ekovláček měl v případě dohody fungovat stejně, jako prostředek MHD.

Město by pak doplatilo ztráty provozování ekovláčku ČSAD tak, jako to dělá u svých dvou linek MHD. Ty ročně Benešov přicházely na 1,2 milionu korun, i když náklady to byly trochu zkreslené. Město totiž ČSAD Benešov pomohlo finančně s nákupem dvou autobusů MHD a dopravce mu pak ztráty kompenzoval.

Nově by se náklady na pokrytí ztrát zvýšily o zhruba 1,3 milionu korun. Celkově by tak podle Tichovského dosáhly ke třem milionům.
Město Benešov zatím smlouvu s ČSAD nepodepsalo, protože se k jejím návrhům dopravce ještě nevyjádřil. Podle všeho to vypadá, že dohodu nakonec ani nepodepíše. Starosta Jaroslav Hlavnička totiž už pověřil místostarostu Romana Tichovského přípravou smlouvy s jiným provozovatelem ekovláčku – Technickými službami (TS) Benešov, další benešovskou s.r.o.

„Technické služby mají ve svém areálu čerpací stanici na plyn, který ekovláček pohání. Ekovláček by mohly provozovat v rámci naší obstaravatelské smlouvy," naznačil Tichovský.

Díky této smlouvě TS nehrozí, že by jim radnice nebyla schopna doplatit předpokládané ztráty z provozu ekovláčku. Pokud se ČSAD Benešov přece jen k návrhům Benešova vyjádří kladně, bude mít radnice na výběr ze dvou možností. Přednost by pak mohla dát variantě ekonomicky příznivější.

Na pořízení ekovláčku Benešov ze svého vydal pět milionů korun. Další 2,5 milionu korun dodala EU jako dotaci. Celou turistickou sezonu, od dubna, a v Benešově až do konce října, ale ekovláček nejezdil. Na vině byli dodavatelé, kteří nesplnili termíny a také technické problémy, kvůli kterým ekovláček v červenci více stál, než jezdil.

Za jízdné platili cestující díky dotaci radnice jen dvacetikorunu. A příspěvek města by měl prý zůstat. Kolik bude jízdenka mezi Benešovem a Konopištěm, kde ekovláček jezdí stát, ale zatím jasné není.