VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrokolo je pro pohyb ve městě lepší než auto

Benešovsko - Pryč jsou doby, kdy bylo možné potkat na silnicích či v ulicích měst pouze bicykly takzvaně na lidský pohon. V současné době především ve městech nabírají na popularitě coby dopravní prostředek elektrokola. A to nejen v Praze, která je díky kopcům mezi evropskými metropolemi pro cyklisty náročná, ale i v těch menších. Výjimkou není ani Benešovsko.

4.10.2015
SDÍLEJ:

Elektrokolo je skvělým dopravním prostředkem zejména do měst.Foto: archiv Ladislava Lojky

Důvody jsou zřejmé. Nečekáte v kolonách aut a neřešíte problémy s parkováním. Nestojíte v přeplněném autobuse, hýbete se, a přitom se nezapotíte. Je to zábava, fajn životní styl, a v neposlední řádě jste šetrní k přírodě.

„Už kdy jsem si říkal, že bych měl přestat jezdit do práce autem, ale třeba na kole. Nejenže bych ušetřil za benzín, ale hlavně bych udělal něco pro sebe. Ale cesta do práce je jeden velký kopec. Takže jsem to vyřešil elektrokolem, a je to úplně úžasné. Hýbu se a přitom nejsem na kopci úplně vyřízený," pochvaloval si starosta Vranova Josef Vašák.

Podobnou zkušenost má i známý ekonom Tomáš Sedláček, který střídá hned dvě elektrokola. Jedním z nich je monokolo, takže na něj děti trefně pokřikují: Večerníčku! „Když jsem v Praze dlouho bez elektrokola, tak tloustnu. Zní to jako blbý reklamní slogan, ale je to tak. Člověk se na elektrokole nenadře, ale celý den se hýbe," uvedl Tomáš Sedláček.

Podoba skládačky

Klasické elektrokolo do měst má často podobu skládačky, kterou můžete použít i na výlet na cyklostezku. Kolo snadno složíte do malého rozměru a převézt ho tak můžete pohodlně v kufru auta, ve vlaku či městské hromadné dopravě. Klasická městská kola jsou charakteristická vzpřímeným posezem a pohodlnou ergonomií, což ocení i lidé s problémy s páteří. Pro dámy je pak ideální rám s nízkým nástupem.

„Já jsem na kole jezdil celý život. Nejen rekreačně, ale i závodně. Ale s přibývajícími roky mi začali ubývat síly a já si nedovedl představit, že se svým celoživotním koníčkem skončím. Tak jsem si koupil elektrokolo," přiznal Josef Příbrský z Chrástu nad Sázavou.

Šest haléřů na kilometr

Kolo s pohonem je ekologické a má nesrovnatelně menší náklady na provoz než skútr či automobil. Průměrná cena energie spotřebované na kilometr je zhruba šest haléřů. Navíc má více podob. Vedle modelů městských a skládacích jsou zde horská do náročnějších terénů a nejuniverzálnější jsou pak elektrokola krosová, která lze použít jak ve městech, na silnicích nižších tříd a uplatní se i v lehčím terénu nebo na nezpevněných cestách.

Výběr elektrokol je veliký. Více či méně modelů nabízejí snad všichni výrobci jízdních kol a na českém trhu působí také několik značek, které se na elektrokola specializují. A kdo si nechce elektrokolo hned koupit, může využít nabídky některé z půjčoven, které zákazníkovi poradí, kde je možné si kolo po cestě i dobít. Dobíjecí stojany jsou totiž nainstalovány na řadě turisticky atraktivních míst.

Autor: Martina Křečková

4.10.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zavalené muže vyprošťují pomocí sbíječek

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Slovenský parlament dnes schválil novelu ústavy, která otevírá cestu ke zrušení sporných amnestií, jež brání potrestání pachatelů únosu syna bývalého prezidenta Michala Kováče v roce 1995 do ciziny. Vládní předlohu novely podpořila velká většina poslanců koalice, opozice i nezařazených zákonodárců, byť největší opoziční strany neprosadily všechny vlastní pozměňovací návrhy.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies