VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Farmáři si mnou ruce. O jejich mléko je zájem

Střední Čechy - Možnost koupit si čerstvé mléko přímo od zemědělce je pro lidi stále lákavější. Přibývá farem, které prodávají mléko přímo ze dvora a zvyšuje se také poptávka po mlékomatech ve středočeských městech. Nyní lze čerstvé mléko koupit například v Kladně nebo v Kralupech nad Vltavou.

26.4.2014
SDÍLEJ:

Někteří farmáři vozí lidem mléko až pod nos.Foto: DENÍK/Tomáš Lánský

Ve Středočeském kraji je registrováno v současnosti osm mléčných automatů, jejich počet se od roku 2012 nezměnil. „Kontrolu mlékomatu provádíme dvakrát ročně, zatím nebyly zjištěny žádné nedostatky" uvedl ředitel krajské veterinární správy Zdeněk Císař.

Farmáři si mnou ruce, obliba jejich produktů u lidí totiž stále roste. Podle Císaře patří k nejčastějším zákazníkům lidé, kteří u farmářů nakupují pravidelně.

Nárůst tržeb zaznamenala například Ivana Poláčková z Farmy Hole u Prahy, která ve středních Čechách a Praze provozuje pět mlékomatů. Prodají v průměru 80 až 100 litrů mléka denně. S mlékomaty má však i nepříjemnou zkušenost, už několikrát totiž přilákaly zloděje. Kvůli mincím v hodnotě zhruba 2000 korun způsobují na přístroji škodu přesahující deset tisíc. „Takový případ se nám stal už třikrát," postěžovala si Poláčková.

Firma Agro Jesenice u Prahy provozuje automaty na mléko v Hodkovicích u Prahy. Na jednom místě se tam nachází v současnosti dva mlékomaty. „Od minulého roku narostl zájem o 20 procent. Museli jsme jeden automat přidat," pochvaluje si majitel firmy Jiří Tesař. Denně prodají automaty v Hodkovicích v průměru 440 litrů za den.

Zájem potvrzuje také zástupce firmy T-mleko Josef Hátle. „Nejen že, se zvyšuje spotřeba mléka, ale také roste poptávka lidí po mlékomatech," uvedl. Firma T-mleko provozuje mlékomaty po celé České republice, ve Středočeském kraji působí například v Kladně, Kralupech nad Vltavou nebo v Roztokách u Prahy.

Zákazníci jsou 
stále náročnější

Oproti roku 2012 přibylo také farem, které mají povolení prodávat mléko přímo ze dvora. Ve středních Čechách je jich nyní dvacet. Farmář Vojtěch Sýkora z Máslovic Prahy tento typ prodeje provozuje už tři roky.

„Zájem o mléko stoupá. Prodáváme několik dnů v týdnu přímo ze dvora, přicházejí pravidelní i noví zákazníci. Za jeden den je tak možné prodat okolo šedesáti litrů mléka," řekl farmář. O rozšíření počtu dnů neuvažuje, spíše se chce zaměřit na rozšiřování sortimentu mléčných výrobků.

Zákazníci jsou však čím dál náročnější. Už jim nestačí jen čerstvost a kvalita, ale vyžadují také určitou péči. To si uvědomují v Němcově selské mlékárně v Radonicích. Své výrobky rozváží po českých městech a obcích v rámci projektu Mléko z farmy. „Lidé si na to zvykli a vrací se," říká majitel farmy v Radonicích u Prahy. Podle něj zájem lidí roste, ale nelze jednoznačně říct o kolik. „Závisí to na různých faktorech, třeba na počasí. Snažíme se ale s lidmi komunikovat a reagovat na jejich požadavky. Mléko v oblíbenosti ale jasně vede" dodává.

„V posledních letech zájem o prodej ze dvora významně roste," potvrzuje tajemník Asociace soukromého zemědělství Jaroslav Šebek. Podle něj se o to přičinily jak skandálys nekvalitními potravinami v posledních letech, tak zejména uvolnění legislativy. Ještě nedávno totiž podle zákona nebylo možné, aby farmáři prodávali výrobky přímo zákazníkovi.

Za kvalitu si člověk připlatí

„Výroba na rodinných farmách je jedna z největších záruk kvality," míní tajemník Asociace soukromého zemědělství Jaroslav Šebek. Farmáři si totiž podle něj nedovolí prodat zákazníkovi nekvalitní výrobek. „Člověk by se po špatné zkušenosti znova už nevrátil," vysvětluje Šebek.

Člověk, který kupuje mléčné výrobky přímo od zemědělce, musí počítat s tím, že zaplatí vyšší cenu, než kdyby je kupoval v běžném obchodě. Produkty jsou většinou asi o 10 až 20 procent dražší

„Pro farmáře je prodej ze dvora výhodnější, než kdyby ho vozil do výkupu. Na druhou stranu si tento způsob prodeje žádá mnohem více péče, většinou takový člověk musí zaměstnat nějakého pomocníka, musí si vést účetnictví a podobně. Není to pro něj snadné," komentuje situaci farmářů Šebek. On sám považuje prodej ze dvora ze nejlepší způsob prodeje zemědělských výrobků.

Čtěte také: Krávy přijely, jde se honem nakupovat, říkají zákazníci

Autor: Andrea Karlíková

26.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies