Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Farmáři si mnou ruce. O jejich mléko je zájem

Střední Čechy - Možnost koupit si čerstvé mléko přímo od zemědělce je pro lidi stále lákavější. Přibývá farem, které prodávají mléko přímo ze dvora a zvyšuje se také poptávka po mlékomatech ve středočeských městech. Nyní lze čerstvé mléko koupit například v Kladně nebo v Kralupech nad Vltavou.

26.4.2014
SDÍLEJ:

Někteří farmáři vozí lidem mléko až pod nos.Foto: DENÍK/Tomáš Lánský

Ve Středočeském kraji je registrováno v současnosti osm mléčných automatů, jejich počet se od roku 2012 nezměnil. „Kontrolu mlékomatu provádíme dvakrát ročně, zatím nebyly zjištěny žádné nedostatky" uvedl ředitel krajské veterinární správy Zdeněk Císař.

Farmáři si mnou ruce, obliba jejich produktů u lidí totiž stále roste. Podle Císaře patří k nejčastějším zákazníkům lidé, kteří u farmářů nakupují pravidelně.

Nárůst tržeb zaznamenala například Ivana Poláčková z Farmy Hole u Prahy, která ve středních Čechách a Praze provozuje pět mlékomatů. Prodají v průměru 80 až 100 litrů mléka denně. S mlékomaty má však i nepříjemnou zkušenost, už několikrát totiž přilákaly zloděje. Kvůli mincím v hodnotě zhruba 2000 korun způsobují na přístroji škodu přesahující deset tisíc. „Takový případ se nám stal už třikrát," postěžovala si Poláčková.

Firma Agro Jesenice u Prahy provozuje automaty na mléko v Hodkovicích u Prahy. Na jednom místě se tam nachází v současnosti dva mlékomaty. „Od minulého roku narostl zájem o 20 procent. Museli jsme jeden automat přidat," pochvaluje si majitel firmy Jiří Tesař. Denně prodají automaty v Hodkovicích v průměru 440 litrů za den.

Zájem potvrzuje také zástupce firmy T-mleko Josef Hátle. „Nejen že, se zvyšuje spotřeba mléka, ale také roste poptávka lidí po mlékomatech," uvedl. Firma T-mleko provozuje mlékomaty po celé České republice, ve Středočeském kraji působí například v Kladně, Kralupech nad Vltavou nebo v Roztokách u Prahy.

Zákazníci jsou 
stále náročnější

Oproti roku 2012 přibylo také farem, které mají povolení prodávat mléko přímo ze dvora. Ve středních Čechách je jich nyní dvacet. Farmář Vojtěch Sýkora z Máslovic Prahy tento typ prodeje provozuje už tři roky.

„Zájem o mléko stoupá. Prodáváme několik dnů v týdnu přímo ze dvora, přicházejí pravidelní i noví zákazníci. Za jeden den je tak možné prodat okolo šedesáti litrů mléka," řekl farmář. O rozšíření počtu dnů neuvažuje, spíše se chce zaměřit na rozšiřování sortimentu mléčných výrobků.

Zákazníci jsou však čím dál náročnější. Už jim nestačí jen čerstvost a kvalita, ale vyžadují také určitou péči. To si uvědomují v Němcově selské mlékárně v Radonicích. Své výrobky rozváží po českých městech a obcích v rámci projektu Mléko z farmy. „Lidé si na to zvykli a vrací se," říká majitel farmy v Radonicích u Prahy. Podle něj zájem lidí roste, ale nelze jednoznačně říct o kolik. „Závisí to na různých faktorech, třeba na počasí. Snažíme se ale s lidmi komunikovat a reagovat na jejich požadavky. Mléko v oblíbenosti ale jasně vede" dodává.

„V posledních letech zájem o prodej ze dvora významně roste," potvrzuje tajemník Asociace soukromého zemědělství Jaroslav Šebek. Podle něj se o to přičinily jak skandálys nekvalitními potravinami v posledních letech, tak zejména uvolnění legislativy. Ještě nedávno totiž podle zákona nebylo možné, aby farmáři prodávali výrobky přímo zákazníkovi.

Za kvalitu si člověk připlatí

„Výroba na rodinných farmách je jedna z největších záruk kvality," míní tajemník Asociace soukromého zemědělství Jaroslav Šebek. Farmáři si totiž podle něj nedovolí prodat zákazníkovi nekvalitní výrobek. „Člověk by se po špatné zkušenosti znova už nevrátil," vysvětluje Šebek.

Člověk, který kupuje mléčné výrobky přímo od zemědělce, musí počítat s tím, že zaplatí vyšší cenu, než kdyby je kupoval v běžném obchodě. Produkty jsou většinou asi o 10 až 20 procent dražší

„Pro farmáře je prodej ze dvora výhodnější, než kdyby ho vozil do výkupu. Na druhou stranu si tento způsob prodeje žádá mnohem více péče, většinou takový člověk musí zaměstnat nějakého pomocníka, musí si vést účetnictví a podobně. Není to pro něj snadné," komentuje situaci farmářů Šebek. On sám považuje prodej ze dvora ze nejlepší způsob prodeje zemědělských výrobků.

Čtěte také: Krávy přijely, jde se honem nakupovat, říkají zákazníci

Autor: Andrea Karlíková

26.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Volkswagen v roce 2016 i přes problémy a pokuty vydělal.
1 6

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Stav Češky pobodané na pláži v Hurghadě se prudce zhoršil

Šestatřicetiletá Lenka C. z Nového Strašecí přežila útok nožem, ke kterému došlo před dvěma týdny v Hurghadě, jako zázrakem. Ještě dnes ráno byla zdravotně v pořádku a diskutovalo se o jejím převozu z nemocnice v Káhiře do Česka. Jak ale uvedlo Ministerstvo zahraničních věcí České republiky (MZV ČR), dopoledne se však její stav prudce zhoršil.  

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Fanoušci na britských ostrovech jsou zvyklí na ledacos. Už dávno se tam smířili s tím, že vstupenka na fotbalový šlágr je dražší než letenka do Ameriky. Mnozí si (chtě nechtě) také zvykli, že klub jejich srdce vlastní boháči ze zahraničí. A nevadí jim ani to, že po hřišti neběhá žádný Angličan. Pravda, je to výjimečné, nicméně třeba Chelsea má ve svém kádru jediného domácího hráče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení