Jak jinak - na odvolání firmy, která se zúčastnila výběrového řízení na instalaci technologie, ale neuspěla.

„Jeden z uchazečů nesouhlasil s výsledkem výběrového řízení, proto se obrátil s podnětem na prošetření na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS),“ uvedl místostarosta Benešova Roman Tichovský s tím, že brněnskému ústřednímu úřadu Benešov předal podklady už v úterý 20. března.

Brněnští úředníci nyní mají na prověření případu a vydání svého rozhodnutí třicet dnů. Jestliže ale vznesou na zadavatele výběrového řízení nějaký další  dotaz, lhůta se od toho dne znovu začne počítat od začátku. Teoreticky tak na konci třicetidenní lhůty může odstartovat další třicetidenní zjišťování. A tak dále…

Benešov si ale takovou možnost příliš nepřipouští. Pro instalaci nové digitální technologie si vybral firmu, která po městu žádá nejnižší náklady ze všech zúčastněných firem. „Nebyla to složitá soutěž, věřím, že ÚOHS rozhodne poměrně rychle,“ přeje si Tichovský a vysvětluje, co může následovat.

„Pokud ÚOHS zjistí, že naše soutěž nebyla taková, jak měla podle zákona být, nařídí její opakování. To by mělo jediný efekt. Upravili bychom zadání a vypsali soutěž novou. Předpokládám, že by znovu vyhrála firma s nejlevnější nabídkou,“ domnívá se místostarosta. 

Vítěz výběrového řízení nabízí městu svou službu za necelé tři miliony korun.

Kdy se začne i v benešovském kině promítat v digitální kvalitě? Tak na tento dotaz nyní neumí odpovědět nikdo.

Digitální přestavba benešovského kina totiž v současné době vázne na vyšetřování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten prověřuje, zda neúspěšný žadatel o zakázku města prohrál jen proto, že zadavatel, město Benešov, pochybil.

Benešov vybral z uchazečů nejlevnější nabídku. Původní cena měla být až kolem čtyř milionů korun, ale díky soutěži se ji městu podařilo stlačit na necelé tři miliony. Navíc Benešov získal více, než v počátcích úvah o digitalizaci kina vůbec doufal. „Dostali jsme za ještě lepší cenu o mnoho lepší technologii,“ potvrdil místostarosta Benešova Roman Tichovský. 

V Benešově by se tak měly promítat nejen 3D filmy, ale díky tendru dokonce i ty ve formátu 4K. Problém je podle Tichovského nyní pouze v tom, že v něm ještě nejsou natočené žádné filmy, ale pouze demosnímky.

Benešovské kino by ale mělo zvládat také stále populárnější přímé přenosy koncertů z jakékoliv části světa. „Myslím, že je to investice do budoucna,“ je přesvědčený Tichovský.

Kromě zisku nižší ceny Benešovu svítá i naděje na dotaci. Žádost o ni totiž prošla do druhého kola a Benešov by tak mohl získat až 700 tisíc korun.

Kromě filmových diváků a města Benešova má z odložení přestavby pramalou radost především Ladislav Jenšík, provozovatel kin ve Vlašimi a také v Benešově. Právě on, jako podnikatel, je na promítání a potažmo na návštěvnících a vstupném existenčně závislý.

„U nás je to hodně složité. Když nepromítáme, nemůžeme ani vydělávat. Na rozdíl od České republiky mají například ve Francii zákon, že kvůli digitalizaci tamních kin nesmí zaniknout ani jedno z nich,“ připomněl Jenšík s tím, problém zániku biografů v Česku nikdo neřeší a nikoho ani vlastně nezajímá.

Města v Česku si provoz kin musejí obhajovat sama. Pokud na to mají peníze, kina fungují, pokud ne, končí.

Od 1. ledna 2012 se už přestaly vyrábět kopie snímků na 35milimetrovém filmu. Existují sice kopie starších snímků, ty ale diváky do kin příliš netáhnou. „Poslední půlrok hrajeme převážně jen staré filmy,“ potvrzuje Jenšík situaci a připomíná, že na duben a květen se mu ještě podařilo sehnat několik filmů, ale v další části roku už jeho kina hrát nebudou. Nebude totiž co.

To platí nejen v samotném Benešově, ale také ve Vlašimi. Tam dosud radní nerozhodli, zda letní a kamenné kino nechají digitálně přestavět nebo zda jejich provoz nadobro utlumí. 

Co je 4K

4K je nový standard pro řešení v oblasti digitální kinematografie a počítačové grafiky.Název je odvozen z horizontálního rozlišení, což je přibližně 4000 pixelů. Toto označení je odlišné od toho použitého u digitální televize, kde je zastoupený vertikální počet pixelů, například 480p, 576p, 720p a 1080p.

4K představuje horizontální rozlišení, protože tam jsou četné poměry používané v kině - takže zatímco horizontální rozlišení zůstává konstantní, vertikální rozlišení závisí na zdroji videa (aka letterboxing). Existuje několik různých rozlišení, které se řadí ke 4K. Od roku 2012, YouTube je pouze video hosting služba, která umožňuje 4K videa, které chcete nahrát v rozlišení až 4096 x 3072. Zdroj: Wikipedia

Co je 3D

3D film (3D video, stereo film, stereo video) umožňuje spatřit natočené scény nikoli ploše, ale v celé jejich hloubce. Používána je řada různých metod, jak toho dosáhnout, například polarizace nebo anaglyph. První metoda zajišťuje rozdělení obrazu pro levé a pravé oko prostřednictvím různé polarizace světla, druhá barevným odlišením. Polarizace využívají například kina IMAX, anaglyph nachází široké uplatnění, například videa na YouTube.

Pro vytvoření 3D videa je třeba mít k dispozici dva záběry jedné scény – pohled levým okem a pohled pravým okem; a odpovídající software. Pro prohlížení polarizovaného 3D obrazu i anaglyphu je třeba použít brýle s různými průzory - v prvním případě s polarizační slídou, ve druhém různobarevné - modrozelený a červený. Výhodou anaglyphu je jeho velké rozšíření - pokud vytvoříte 3D video v anaglyphu, může je pozorovat velké množství lidí po celém světě, kteří vlastní příslušné brýle. Zdroj: Wikipedia