VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hejného matematika klade důraz na představivost

Mělník - Zhruba na každé páté základní škole v Česku se žáci učí matematiku pomocí takzvané Hejného metody, kterou vyvinul profesor Milan Hejný. Jednou ze škol, kde se děti neučí pouze dosazovat do vzorečků, ale samy hledají správná řešení zadaných úloh a rozvíjejí tak logické myšlení a matematickou gramotnost, je i základní škola v mělnických Jungmannových sadech.

9.11.2015
SDÍLEJ:

Škola děti baví.Foto: Deník/Barbora Tesnerová

S nápadem začít učit matematiku jinak, než je běžné, přišly podle zástupkyně ředitele Olgy Čermákové před několika lety samy učitelky. „Začaly jsme to zkoušet asi před deseti lety, celoplošně pak tuto metodu používáme od roku 2010," připomněla s tím, že přístupu svých kolegyň oceňuje.

„Je skvělé, že iniciativa přišla takzvaně zespoda. Považuji za velmi cenné, že mají potřebu se neustále vzdělávat a pracovat na sobě," chválila učitelky. V jejich čele stojí Jitka Rubínová, která zastává názor, že je nesmysl, aby všechny děti uměly v jednu chvíli stejné věci. Proto jí vyhovuje Hejného metoda, ta totiž klade důraz na individuální přístup k žákům a jejich schopnostem a dovednostem.

„Každý chápe, že některé dítě se naučí chodit v osmi měsících a jiné až v roce. Zrovna tak by bylo dobré, aby lidé pochopili, že někdo je zralý na to naučit se číst v pěti letech, zatímco druhý třeba až v sedmi. Jenomže do školy všichni nastupují jako šestiletí…" snažila se přiblížit svůj pohled na věc.

Projektový den

Výuka matematiky podle profesora Hejného jí v tomto ohledu vychází maximálně vstříc. Hlavní principy této metody představila škola v rámci projektového dne nazvaného Matematika, která nás baví a zajímá. V průběhu dopoledne se žáci prvního stupně bez ohledu na věk promíchali a společně řešili nejrůznější matematické úlohy, jejichž obtížnost si určili sami.

Starší pomáhali mladším, šikovnější si volili těžší úkoly a ti, kteří si tolik nevěřili, si vybrali o něco lehčí příklady. A všichni byli spokojení. Odpoledne pak do školy dorazili rodiče, kteří měli zájem dozvědět se o Hejného metodě podrobnosti.

„Náš projekt podporuje vrstevnické vztahy, učení se navzájem a řešení problémů společnou diskuzí," popsala Olga Čermáková s tím, že nová koncepce výuky je prostředkem, nikoli cílem. Tím je přiblížit rodičům jiný způsob výuky matematiky, který v dětech rozvíjí matematickou gramotnost a představivost. Ta je totiž spolu s porozuměním a kvalitou myšlení mnohem důležitější než jakákoli naučená dovednost.

Jitka Rubínová to přibližuje na příkladě s okny: „Můžeme dětem půl roku opakovat, že v prvním patře je deset oken, ve druhém patnáct, ve třetím dvacet… Když se jich na to ale zeptáme za rok, nebudou to vědět, protože to zkrátka zapomenou. Hejného metoda však děti obrazně řečeno vezme do té budovy a nechá je, aby si ji samy prošly. Pokud se pak takového dítěte zeptáme, kolik je v kterém patře oken, dokáže si daný prostor představit a okna snadno spočítá."

Najít postup a řešení

Hejného metoda využívá takzvaná matematická prostředí, která v dětech rozvíjejí schopnost nalézat samostatně řešení. Tedy i způsob, jak dojít ke správnému výsledku, školáci totiž musejí na postup přijít sami. „Musíme si položit otázku, zda je důležitější naučit se něco rychle, ale s tím rizikem, že to zapomeneme, nebo jestli je lepší naučit se něco trvale," přiblížila Jitka Rubínová.

Ta je mimo jiné i autorkou školních pomůcek využívaných nejen při výuce matematiky, ale například i čtenářské gramotnosti nebo třeba prvouky. „Děti se díky této metodě naučí hledat postupy a řešit problémy. To je přece mnohem lepší než se něco nabiflovat nazpaměť," uzavřela.

Autor: Barbora Tesnerová

9.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Britské deníky
1 4

Zákaz prodeje bulváru naštval studenty. Rozdávají vlastní kopie

Ilustrační foto.
3

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Česko zažilo neobvykle teplý den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies