Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hejného matematika klade důraz na představivost

Mělník - Zhruba na každé páté základní škole v Česku se žáci učí matematiku pomocí takzvané Hejného metody, kterou vyvinul profesor Milan Hejný. Jednou ze škol, kde se děti neučí pouze dosazovat do vzorečků, ale samy hledají správná řešení zadaných úloh a rozvíjejí tak logické myšlení a matematickou gramotnost, je i základní škola v mělnických Jungmannových sadech.

9.11.2015
SDÍLEJ:

Škola děti baví.Foto: Deník/Barbora Tesnerová

S nápadem začít učit matematiku jinak, než je běžné, přišly podle zástupkyně ředitele Olgy Čermákové před několika lety samy učitelky. „Začaly jsme to zkoušet asi před deseti lety, celoplošně pak tuto metodu používáme od roku 2010," připomněla s tím, že přístupu svých kolegyň oceňuje.

„Je skvělé, že iniciativa přišla takzvaně zespoda. Považuji za velmi cenné, že mají potřebu se neustále vzdělávat a pracovat na sobě," chválila učitelky. V jejich čele stojí Jitka Rubínová, která zastává názor, že je nesmysl, aby všechny děti uměly v jednu chvíli stejné věci. Proto jí vyhovuje Hejného metoda, ta totiž klade důraz na individuální přístup k žákům a jejich schopnostem a dovednostem.

„Každý chápe, že některé dítě se naučí chodit v osmi měsících a jiné až v roce. Zrovna tak by bylo dobré, aby lidé pochopili, že někdo je zralý na to naučit se číst v pěti letech, zatímco druhý třeba až v sedmi. Jenomže do školy všichni nastupují jako šestiletí…" snažila se přiblížit svůj pohled na věc.

Projektový den

Výuka matematiky podle profesora Hejného jí v tomto ohledu vychází maximálně vstříc. Hlavní principy této metody představila škola v rámci projektového dne nazvaného Matematika, která nás baví a zajímá. V průběhu dopoledne se žáci prvního stupně bez ohledu na věk promíchali a společně řešili nejrůznější matematické úlohy, jejichž obtížnost si určili sami.

Starší pomáhali mladším, šikovnější si volili těžší úkoly a ti, kteří si tolik nevěřili, si vybrali o něco lehčí příklady. A všichni byli spokojení. Odpoledne pak do školy dorazili rodiče, kteří měli zájem dozvědět se o Hejného metodě podrobnosti.

„Náš projekt podporuje vrstevnické vztahy, učení se navzájem a řešení problémů společnou diskuzí," popsala Olga Čermáková s tím, že nová koncepce výuky je prostředkem, nikoli cílem. Tím je přiblížit rodičům jiný způsob výuky matematiky, který v dětech rozvíjí matematickou gramotnost a představivost. Ta je totiž spolu s porozuměním a kvalitou myšlení mnohem důležitější než jakákoli naučená dovednost.

Jitka Rubínová to přibližuje na příkladě s okny: „Můžeme dětem půl roku opakovat, že v prvním patře je deset oken, ve druhém patnáct, ve třetím dvacet… Když se jich na to ale zeptáme za rok, nebudou to vědět, protože to zkrátka zapomenou. Hejného metoda však děti obrazně řečeno vezme do té budovy a nechá je, aby si ji samy prošly. Pokud se pak takového dítěte zeptáme, kolik je v kterém patře oken, dokáže si daný prostor představit a okna snadno spočítá."

Najít postup a řešení

Hejného metoda využívá takzvaná matematická prostředí, která v dětech rozvíjejí schopnost nalézat samostatně řešení. Tedy i způsob, jak dojít ke správnému výsledku, školáci totiž musejí na postup přijít sami. „Musíme si položit otázku, zda je důležitější naučit se něco rychle, ale s tím rizikem, že to zapomeneme, nebo jestli je lepší naučit se něco trvale," přiblížila Jitka Rubínová.

Ta je mimo jiné i autorkou školních pomůcek využívaných nejen při výuce matematiky, ale například i čtenářské gramotnosti nebo třeba prvouky. „Děti se díky této metodě naučí hledat postupy a řešit problémy. To je přece mnohem lepší než se něco nabiflovat nazpaměť," uzavřela.

Autor: Barbora Tesnerová

9.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Karolína Plíšková na Roland Garros.
20

Soupeřky rozhodly: Plíšková bude jedničkou i při US Open

Martin Kratochvíl.
6

Týdenní zkrat: Pojistka na blbost

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

Řádění živlů z pátku na sobotu zaměstnalo v jižních Čechách spoustu lidí a mnohým zkomplikovalo život. Ještě v neděli večer zůstávaly bez elektřiny domácnosti nejen v okolí lipenské přehrady. 

Zakladatel Microsoftu objevil v Pacifiku americký křižník potopený před 72 lety

Těžký křižník USS Indianapolis pohřbily vlny Tichého oceánu v samém závěru druhé světové války. Osud bezmála 1200 mužů na palubě zpečetilo torpédo vystřelené z japonské ponorky na konci června 1945. Jeho příběh dnes díky týmu Paula Allena, spoluzakladatele Microsoftu, znovu ožívá.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení