VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hnutí proti hluku: Dopravy rychle přibývá bez jasné koncepce

Kolín /ROZHOVOR/ - Nedávno otevřený obchvat města Kolína vzbuzuje i značnou nevoli, hlavně co se týká problémů s hlukem. O tom jsme si popovídali s Josefem Novákem z hnutí Proti hluku, které se této problematice věnuje.

11.12.2012
SDÍLEJ:

Josef Novák při otevření kolínského obchvatu.Foto: DENÍK/Jakub Šťástka

Jsou protihluková opatření obchvatu poblíž obydlených lokalit podle vás dostatečná?

Změnil bych pojmenování, zde nejde o obchvat, ale o průtah středem Štítar a poblíž Polep. Dovolím si tvrdit, že tato stavba by měla být názornou ukázkou, jak průtahy nedělat. Vlastně i vy říkáte „poblíž obydlených lokalit", já tvrdím „u obydlených lokalit". Tím jsem odpověděl, že protihluková opatření nejsou dostatečná.

Kde bude situace podle vás nejhorší ?

Je to znát již z hlukové studie s názvem 1/38 Kolín Obchvat z 06/2006. Nejhůře na tom je ulice Polepská a domy v těsné blízkosti obchvatu. Zde je zvýšení až o 10 dB a to je moc špatné. Lidé se prostě nevyspí. Velice zajímavé bude měření u přemostění u Štítar, zde je protihluková stěna dle našeho názoru nedostatečně dlouhá. Zároveň není vyloučený problém hluku směrem na Polepy.

Kde bude situace naopak nejlepší?

Jednoznačně před a za obchvatem. Tam už lidé nebydlí a tohle budování průtahu byla chyba. Moc se omlouvám za zlehčení, ale zatím nevidím kladné hodnocení. Možná bych jedno našel, a to je ulehčení dopravy části středu města. Ovšem z druhé strany to přes ulici Polepskou Ovčáreckou ucpeme směrem na Zálabí. Čas nám rychle ukáže, jaká bude doprava v Kolíně. Máme další prodané pozemky u TPCA a to bezesporu nárůst dopravy přinese.

Lze v této fázi ještě něco s odhlučněním dělat?

Vždy je možné něco udělat ještě před spuštěním, ale i po spuštění. Stačí si projít stavbu s odborníkem na protihlukové stěny a uvidíte nedostatky, někde i závady, ale to musí mít občanská společnost možnost se podílet na řešení a to i v průběhu stavby. Potom se dá ledasčemu předejít. V západních zemích se podílí občané přibližně třetině na řešení stavebních problému. U nás se politikům podařilo občanskou společnost brát jako odpůrce všeho a vtlouká se veřejnosti do hlav pokrok a modernizace. Již na zasedání dopravní komise v Praze za účasti ministrů Bárty, Dobeše a ředitele ŘSD Čermáka jsme navrhovali některé změny, ale bez odezvy.

Zmínil jste, že protihluková opatření jsou nedostatečně provedena, proto jsou neúčinná. Kde tyto problémy jsou?

Mohu potvrdit, že jsme provedli s odborníkem na protihlukové stěny kontrolu a zjistili jsme mezery mezi betonem a protihlukovou stěnou, mezi betonem a mostem a mnoho dalších. Jsou převážně na mostě u Štítar, bližší podrobnosti si s dovolením zatím ponechám pro sebe, neboť je připravena připomínková dokumentace a myslím, že je slušné nejprve upozornit autora a majitele stavby na nedostatky.

Mohly by tyto potíže zkomplikovat kolaudaci obchvatu?

Doufám, že ne. Závady jsou vždy k tomu, aby se odstranily a v co nejkratší době provedly návrhy na řešení závažných nedostatků. Chceme, aby se vyřešily nedostatky obchvatu a neusnula ochota řešit problémy lidí, kteří budou u obchvatu odteď žít.

Říkal jste také, že stavba obchvatu uhnula blíže k městu. Existují nějaké mapy, kde toto lze znázornit?

Samozřejmě. Iniciovali jsme, aby si město Kolín nechalo takovou studii vypracovat. Jedna společnost ji vypracovala a město ji má. Zde se hovoří jak o ulici Polepské, tak i o uhnutí stavby směrem blíže ke Kolínu.

Existují podle expertů lepší místa, kudy obchvat měl vést?

Spekulovat nad tím, kudy měl obchvat vést v situaci, kdy je hotový, je tak trochu zbytečné. Ale budiž, zkusím trochu popsat důvody, jak tato varianta obchvatu vznikla. Za komunistů se tento návrh dostal na papír a za vlády ODS se začal realizovat. Ovšem třetí stranou do hry přišla ČSSD a investor TPCA a nechtěné dítě se narodilo. Stavba průtahu nenavazovala na požadavky do budoucnosti, a to především na průmyslovou zónu. Máme lepší místa, ale samozřejmě lobby a nejednotnost lidí provedly to, co máme. Mám obavu,že se nadále podílíme na dalším ucpáváním ulic bez jasné koncepce dopravy a to nejen v Kolíně ale v celé dopravě.

A kudy měl podle vás obchvat vést ?

Jednoznačně z druhé strany s návazností na TPCA a D 11, ale to vám dnes řekne každý, kdo v Kolíně žije. A přesto opět děláme klidně další stejnou chybu. Prodáváme další pozemky pro výstavbu továrny, ale bez řešení dopravy to prostě nelze. Stavební úřady dnes vydávají povolení pro stavbu rodinných domků a žadatel vůbec neví, v jaké lokalitě bude žít za deset let.

Rýsuje se nějaké řešení pro obyvatele Třídvorské ulice a přilehlých lokalit?

V rámci návrhu budoucího obchvatu, který je již dnes vypracován ano. Ovšem záleží na penězích a hlavně na chytrácích, kteří opět nakoupí nejdříve pozemky a potom budou stát dojit. Řešení pro občany v okolí samozřejmě je. Obyvatelé Třídvorské ulice mají názornou ukázku na druhé straně Kolína. Nejlépe bude, když si udělají čas a postaví se večer k některému domu u obchvatu a zhodnotí, zda mají zájem v takové lokalitě žít.

V jaké fázi jsou tamější problémy, řešilo vaše sdružení s obyvateli možná řešení?

Ne, z této části Kolína nás zatím nikdo neoslovil.

Budete provádět měření hluku kritických míst obchvatu?

Měření už vychází ze zadání a předání stavby k jejímu užívání. U obchvatu už podle hlukové studie z roku 2005 je v některých místech problém s dodržením hlukových norem a odvolávání na starou hlukovou zátěž zde nemá uplatnění. Obecně měření bude provádět státní hygiena, nebo firma s danou akreditací. Dnešní měření hluku jde zcela proti obyvatelům bydlících u staveb, ale i u dalších hlučných činností. Nařízení vlády 272/2011, který předložil paradoxně hlavní hygienik Vít, velice komplikuje ochranu obyvatel před hlukem, což dokládá i názor bývalého ombudsmana Otakara Motejla a taktéž současného ombudsmana Pavla Varvařovského. Jen k novému hlukovému zákonu přišlo na ministerstvo zdraví asi 200 negativních připomínek.

Pokud se ukáže, že hluk je nad normy, co se s tím dá dělat?

Hlavně neřešit problém tím, že se zvednou normy na papíře, jak se nám nedávno politici snažili prosadit a díky bývalému hlavnímu hygienikovi Vítovi se skutečně prosadilo. Je to inteligentní řešení, ve stylu když je hluk nad normu, tak normu navýšíme, a tím je vlastně vše v pořádku. Rád tento přístup označuji za geniálně hloupý, ale asi je to realita fungování některých našich úřadů.

Co se tím dá dělat ?

Nebýt lhostejný ke svému okolí a najít lidi, kteří vědí, co znamená hluk. Pořádat více takových akcí jako bylo v pátek, kdy jezdily autobusy zdarma. Pracovat a připravit v co nejkratší době řešení, například dodělat u Štítar protihlukovou stěnu, nebo technicky a hlavně finančně náročnější možností je uzavřít most do kopule. Rozhodně by lidem v Polepské ulici neuškodilo postavit první takzvanou tichou vozovku v Kolíně. A v neposlední řadě podepsat petici na odstranění vládního nařízení č. 272/2011 Sb, která začala na počest otevření našeho dlouho očekávaného průtahu.

Autor: Jakub Šťástka

11.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
36 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

V Newcastlu najelo auto do lidí.
AKTUALIZUJEME
6 4

V Newcastlu najelo auto do muslimů, na místě zůstalo šest zraněných

Corbyn je na koni, žádá hlavu Mayové. Dočká se předčasných voleb?

Vůdce britské opozice Jeremy Corbyn přišel o víkendu s požadavkem na vypsání nových parlamentních voleb. Reagoval tak na nejnovější průzkumy veřejného mínění, podle nichž stávající britskou premiérku Theresu Mayovou poprvé předstihl.

Strážníci pohlídají školáky. Dohlédnou na jejich bezpečí i na "žízeň"

/VIDEO/ Přípravy na příchod prázdnin jsou viditelné nejen ve školách, ale také v jejich okolí. Až do pátku bude ke školním budovám v hlavním městě vyrážet 250 strážníků, aby poblíž 152 škol dohlédli na 173 přechodů. Leckteré zebry sice ráno a odpoledne takto střeží po celý školní rok, ať je tropické vedro, nebo mráz, ale na konci školního roku tradičně dohlížejí na bezpečnost dětí ve zvýšené míře.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies