Omezení se projevilo kolonami, jimž podle Ředitelství silnic a dálnic nešlo zabránit. Nutností bylo udržet vozidla na dálnici, aby řidiči nesjížděli na okolní komunikace.

Nejstarší česká dálnice nemá v regionu, na rozdíl od novějších čtyřproudových dálničních komunikací (D11 Praha - Hradec Králové, D5 Praha - Plzeň,  D8 Praha - Lovosice) souběžnou dostatečně kapacitní  obslužnou silnici.

Na Benešovsku  si použité technické řešení odbylo premiéru. Nyní  stavbaři pracují ve zmíněných úsecích ve směru na Brno.  Motoristy stejné omezení čeká koncem července, při převádění provozu na již omlazený  jízdní pás.

K redukci provozu na jeden pruh ŘSD vysvětlilo: „Po dobu pokládky svodidel bylo nutné na omezit provoz do jednoho pruhu, protože svodidla se pokládala přesně do poloviny jízdního pásu. Aby byla zajištěná alespoň minimální bezpečnost, bylo opatření nezbytné," sdělilo Ředitelství silnic a dálnic s upřesněním, že uvažovalo i o možnosti převést jeden pruh do protisměru a provozovat dálnici po dobu instalace dočasných svodidel v režimu 2+1+1.

Po zvážení, jak dlouho by na deseti kilometrech  trvalo vyznačení jednoho pruhu v protisměru a jeho následné rušení, zvolil investor  popsaný režim, který projednal  ministerstvy vnitra a dopravy i policií a dalšími  subjekty.

Do poloviny prázdnin je uzavřený jízdní pás směr Brno mezi 41. km až 50. km a 66. km  až  77. km. Jezdí se ve zúžených pruzích se střídavým řazením aut.

Premiéra dočasných svodidel v ČR

Ředitelství silnic a dálnici obhajuje zúžení provozu na D1 do jednoho jízdního pruhu po dobu instalace dočasných betonových svodidel mezi protijedoucími vozidly v jednom pásu.

„Po vyhodnocení, jak dlouho by na deseti kilometrech trvalo vyznačení tohoto jednoho pruhu v protisměru, jak dlouho by trvalo následné odstraňování dopravního značení, dále že by při vyznačování musel být minimálně na dva dny omezený provoz do jednoho pruhu i ve směru na Brno a kolik by to celé na čtyřdenní uzavírku stálo finančních prostředků, rozhodlo se ŘSD jít cestou snížení počtu jízdních pruhů," konstatovalo Ředitelství silnic a dálnic.

„V období převádění provozu, které bude trvat maximálně jeden týden, bude muset být kvůli pokládce svodidel opět svedený provoz do jednoho pruhu. Snahou ŘSD, nyní již s novými a čerstvými zkušenostmi z posledních čtrnácti  dní, bude zkrátit toto období na minimum," přislíbil správce státních komunikací s tím, že přesný harmonogram bude k dispozici přibližně v druhé polovině června.

Dočasná svodidla jsou použitá pro oddělení protisměrného provozu poprvé v republice právě při modernizaci dálnice D1. Nebyla v ČR vůbec k dispozici. Musela se dovézt z Německa, kde se v podobných případech běžně používají.

Třeba na úsek u Jihlavy byla svodidla přivezená z Kolína nad Rýnem. Jednalo se o poměrně náročnou logistickou operaci, při níž byl příjezd jednotlivých dodávek na více něž 50 kamionech  se svodidly rozplánovaný po hodinách.

Na jeden návěs se se vejde šestnáct dvanáctimetrových dílů svodidel, tedy celkem 192 metrů. Instalace dočasných svodidel se odehrávala celý den ve dvanáctihodinových směnách až do setmění. Na pokládku dohlíželi němečtí experti, kteří mají s technologií dlouholeté zkušenosti.