VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jízda v protisměru na dálnici bývá následkem popíjení či roztržitosti

Nová Ves /ROZHOVOR/ - Od cedulí hlavního města až ke dvaapadesátému kilometru směrem na Teplice dohlížejí na dálnici D8 v obou směrech policisté z dálničního oddělení v Nové Vsi na Mělnicku. Jejich práci si většina lidí dokáže představit asi jen v souvislosti s nehodami, rychlými passaty nebo dálničními známkami.

20.10.2012
SDÍLEJ:

Modely vozů někdejší československé a české policie sbírá Tomáš Prachovský už po léta. Ty nejstarší z poválečné doby mu prý ale zatím scházejí.Foto: DENÍK/Petra Špitálská

Podle vedoucího dálničního oddělení Tomáše Prachovského se ale ve službě zabývají veškerými přestupky nebo trestnými činy, které se odehrají na dálnici. „Máme sice bílé košile, jinak se ale věnujeme shodné práci jako Služba kriminální policie a vyšetřování nebo pořádková policie," říká Tomáš Prachovský.

Zatím necháme stranou dopravu, jaké jiné přestupky nebo trestné činy nejčastěji řešíte?

Stále dochází k takzvaným újezdům řidičů od čerpacích stanic, kdy si naplní nádrže, nezaplatí a odjedou. Jde tedy o krádeže pohonných hmot. Za posledních pět let, kdy jsem na dálničním oddělení, je ale těch případů asi o čtyřicet procent méně.

Řidiči sami přestávají krást benzin a naftu, nebo je to vaším působením?

Máme zkušenosti s chronickými ujížděči od čerpacích stanic, kteří se krádeží pohonných hmot dopouštějí opakovaně. Ve chvíli, kdy u odhalených pachatelů škody po sečtení dosáhnou pěti tisíc korun, stávají se z přestupků trestné činy. Někteří z nich už za ně byli odsouzeni. A to vede ke snížení četnosti krádeží. Více je ale přestupků s nižšími částkami. Řidiči, se kterými je pak řešíme, se rádi vymlouvají se, že šlo jen o roztržitost, kdy zapomněli zaplatit, přesto pak vedle hrazení škody čerpacím stanicím zaplatí i pokutu za přestupek.

Krade se také z aut na dálnici, která není jen silnicí, ale patří k ní právě i odpočívky s čerpacími stanicemi?

Přímých vloupání do zamčených osobních vozů naštěstí příliš není, ale u kamionů dochází ke krádežím nákladů, většinou po naříznutí plachet, nebo ke krádežím nafty z nádrží. Pachatelé bývají rychlí, například přijede dodávka , ve které jsou skryté velké barely, za deset minut jsou plné a dodávka mizí. Stává se to zejména u nádrží, které řidiči zapomenou zamknout, nebo které zamknout nelze.

Zejména v letních měsících se prý v posledních letech objevují na dálnici i cizinci, kteří hrají na city a pak se dopouštějí podvodů.

To už se stalo určitým fenoménem, se kterým ale bojujeme. Celé skupiny cizinců, většinou rumunské národnosti, vyhledávají české dálnice. Začíná to každý rok s teplým počasím. Někdy předstírají, že jsou v nouzi a zastavují auta. Soucitným řidičům se to většinou nevyplatí, vytáhnou z nich peníze nebo jim je seberou. Dochází i k tomu, že jsou naopak v rolích ochotných pomocníků. Nejdříve poškodí autu u čerpací stanice pneumatiky a pak za ním jedou tak dlouho, až řidič zjistí, že má prázdné gumy a zastaví. Nabídnou mu pomoc a zatímco jeden z nich řeší s řidičem výměnu rezervy, druhý krade v jeho autě.

Bývá jich hodně?

Případů je sice méně, protože se této problematice věnujeme, pokud jde ale o početnost, bývají to i hodně velké skupiny. Stává se dokonce, že si na některé odpočívce hned vedle čerpací stanice postaví na pozemcích stany a mají tam místo přechodného bydliště. Řešení není snadné, když se jich tam zabydlí sto až dvě stě…

Vrátíme se už k dopravě, co je nejčastějšími nebo nejnebezpečnějšími prohřešky na dálnici?

Z hlediska dopravní činnosti dálniční policie je vedle překročení nejvyšší dovolené rychlosti na dálnici hodně nebezpečná jízda pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek a jízda v protisměru, která bývá mnohdy následkem popíjení alkoholu nebo užívání drog. Stává se ale také, že řidič zmateně reaguje při sjezdu z dálnice.

A nemůže to být vinou značení?

V minulém roce jsme nechali přeinstalovat dopravní značení přímo na dálnici i na všech nájezdech a sjezdech, dokonce většími značkami. Pokud se tedy řidič dostane do protisměru, což je na dálnici skutečně hodně nebezpečné, je to způsobeno jeho roztržitostí.

A co řidiči autobusů nebo nákladních aut?

V letošním roce se více zaměřujeme právě na nákladní a autobusovou dopravu, tam jde především o porušení takzvaných sociálních předpisů, upravujících podmínky vykonávání práce řidičů, například jak dlouhou dobu mohou sedět za volantem, v jakém technickém stavu jsou jejich vozidla nebo jaká je hmotnost nákladu. Máme techniku, díky které dokážeme načíst hned na místě údaje z karty řidiče i tachografu. Dopouštějí se závažných pochybení, když například jezdí na cizí karty, protože sami by už podle předpisů měli po jízdě odpočívat. Unavený nebo ospalý řidič na dálnici, to je další velké nebezpečí.

Vážíte také nákladní auta, která mohou být přetížená a ničit tím vozovku?

Máme na jednom místě dálnice přímo v tělese vozovky zabudované dynamické váhy, která nám dají první signál, že by náprava mohla být přetížena. Pak musíme vůz zastavit na jiném místě a převážit na mobilních váhách. Spolupracujeme s Centrem služeb pro silniční dopravu ministerstva dopravy , které pro nás poskytuje v oblasti vážení nákladních aut servis. S místy, kde můžeme na mobilních váhách, to máme to trochu složitější než na jiných dálnicích. Schází nám přímo značené kontrolní stanoviště, které jako jediní ve středních Čechách na dálnici nemáme. Jsme odkázáni na odpočívky.

Varují se řidiči před vážením?

Je to stejné jako všude jinde, jak se dozvědí, že vážíme, dají si to vědět, opustí dálnici a sjedou na silnici, která dálnici lemuje. Přesto je vážení důležité, nejen proto, že jde o prevenci, ale při kontrolách se většinou zjistí i jiné závažné nedostatky, zejména porušení zmíněných sociálních předpisů nebo nevyhovující technický stav vozidel.

Když nemáte kontrolní stanoviště, musíte všechno řešit přímo v provozu na dálnici? To musí být pro policisty hodně nebezpečné.

Je to skutečně nebezpečné, v rychlém provozu na dálnici jde o život. Proto přímo na dálnici řešíme jen nezbytné záležitosti, například dopravní nehody nebo výjimečné případy, kdy jde třeba o střelbu, s tím máme také zkušenosti. V takových situacích ale bývá část dálnice uzavřena. Jinak se snažíme o řešení mimo těleso dálnice, na odpočívkách, nájezdech nebo sjezdech.

Tomáš Prachovský pochází ze severní Moravy, už léta je ale doma na Praze-západ. Po gymnáziu a vojně nastoupil k policii, v hodnosti nadporučíka vede dálniční oddělení v Nové Vsi, kde působí už přes pět let. Ve volném čase se rád věnuje myslivosti, zahradě, chalupě a cestování.

Autor: Petra Špitálská

20.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies