VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Legiovlak: strhující muzeum přijelo do města v oblaku páry

Mladá Boleslav /FOTOGALERIE/ - Legiovlak, nejambicióznější projekt Československé obce legionářské, který připomíná historický význam československých legií, se vypravil na svou pětiletou cestu po České republice a Slovensku. Mladá Boleslav je jeho první zastávkou. Návštěvníci mohou vpravdě jedinečné muzeum na kolech instalované do zrenovovaných vagónů navštívit zcela zdarma až do úterý 26. května, kdy bude souprava pokračovat směr Liberec.

22.5.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
25 fotografií

Legiovlak přijel do Mladé Boleslavi. Na hlavním nádraží bude otevřen do úterý 26. května 2015.Foto: DENÍK/Martin Weiss

Myšlenka vytvořit repliku vojenského ešalonu, jaké v letech 1918 - 1920 brázdily Transsibiřskou magistrálu a přepravovaly 40 tisíc československých vojáků, vznikla v roce 2008. První tři zrekonstruované vagóny se veřejnosti představily na vojenském veletrhu v Brně o pět let později.

Vloni slavil úspěch Legiovlak o sedmi vagónech na Nákladovém nádraží Žižkov, když jej během necelých tří týdnů navštívilo 18 tisíc lidí. Do Boleslavi v úterý odpoledne přivezla parní lokomotiva celkem deset vagónů. A cesta to byla dobrodružná.

„Jsme vlastně nákladní vlak, takže musíme dávat všem osobním vlakům přednost. Když je volno, jedeme dál. Cesta pro nás ale důležitá není, důležitý je signál, že můžeme vlak otevřít a zpřístupnit lidem," říká Tomáš Gál, který společně s Legiovlakem přijel v úterý odpoledne z Prahy.

Dvanáct nadšenců

Posádka vlaku je aktuálně složená z dvanácti nadšenců, kteří na čas dali vale svému zaměstnání a blízkým a vyrazili na cestu. „Opustil jsem stávající práci a věnuji se osvětě, protože si myslím, že v dnešní době je potřeba zejména mladým lidem vštěpovat základy historie vzniku jejich státu a dávat jim z naší historie příklad," uvedl Petr Čížek, který je součástí jedné ze dvou šestičlenných skupin, jež přes den vagóny provázejí a v noci je hlídají.

Přestože slavnostnímu zpřístupnění vlaku deštivé počasí ani denní doba příliš nepřála, přesto si na nádraží našlo cestu zhruba sto lidí. V následujících dnech se očekávají zástupy. V pátek se totiž vlak zapojuje do Muzejní noci a bude mít otevřeno až do 23 hodin, na víkend je naplánovaná celá řada doprovodných akcí. Mimo jiné bude pokřtěna nová publikace věnovaná pomníku padlým legionářům na Komenského náměstí.

„Je důležité si uvědomit, že legionářské vlaky v takovéto podobě Ruskem vlastně nejezdily. Naším cílem je představit různé typy vagónů. Ve skutečnosti ale jezdily celé vlaky vyloženě nemocniční charakteru, plošinové vagóny, které vozily pouze obrněné automobily, pražce či kolejnice, nebo ubytovací vlaky s dalším příslušenstvím," vysvětlil člen mladoboleslavské jednoty ČsOL Jiří Filip.

Zasvěcený komentář

Jeho kolegové z různých jednot z celé země, kteří zájemcům ve vagónech nabízejí svůj zasvěcený komentář, následně prozradili celou řadu zajímavostí. Například že legionáři v Rusku ukořistili celkem 11 tisíc vagónů nebo že některé z nich možná skutečně ruskou anabázi pamatují, což značí průstřely ve střeše.

„Pokud by návštěvníky zajímal osud jejich předka, který snad sloužil v ruských legiích, mohou se na naše kolegy obrátit. Na dotazy jsou připravení a každého budou instruovat jak a kde získat podrobnější informace," nabídl jedinečnou možnost předseda mladoboleslavské jednoty ČsOL Tomáš Pilvousek.

Záštitu nad jízdou Legiovlaku převzal předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček i hejtman Miloš Petera. Jan Hamáček se sice osobně zúčastnit nemohl, ale ve své zdravici upozornil na paralelu mezi legionáři a současnými českými vojáky v zahraničních misích a vyzdvihl hrdinství 40 tisíců lidí, kteří ve své době, kdy Ruskem zmítal chaos, platili za nejlépe organizovanou armádu v zemi.

„Zvykli jsme si, že národní svoboda a samostatnost je věc samozřejmá. Není tomu tak. Naše svoboda je zaplacena krví legionářů," zdůraznil rovněž náměstek hejtmana Karel Horčička.

Legiovlak má ve všední dny otevřeno od 8 do 18 hodin, o víkendu od 9 do 19 hodin. Výjimkou je páteční muzejní noc, kdy bude vlak osvětlen dobovými svítidly a přístupný až do noci.

Čtěte také: Tajemník projektu Legiovlak: Vagóny jsme odkoupili za cenu šrotu

Autor: Martin Weiss

22.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Ilustrační foto
3

Vlk samotář útočil v Bílých Karpatech. Zardousil při tom 14 ovcí

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Sobotka chce jednat ve Sněmovně o snížení cen za mobilní data

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) svolal na pátek jednání zástupců všech parlamentních stran k novele zákona o elektronických komunikacích. Chce prověřit možnost zrychleného přijetí normy. Přijetí normy v prvním čtení by podle premiéra tlačilo na snížení ceny mobilních dat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies