VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé z okolí letiště bojují proti nočnímu provozu

Nesvačily - Další bitva o Letiště Benešov, které leží u Nesvačil nedaleko Bystřice na Benešovsku, je tu. Obyvatelům z okolních vsí vadí hluk létajících strojů a o to víc je nyní děsí, že by se ho neměli zbavit ani v noci.

16.12.2011
SDÍLEJ:

Bude se na Letišti Benešov létat i v noci?Foto: Ilustrační foto Jiří Sejkora

Jedna z leteckých společností působících na Letišti Benešov hodlá totiž vybavit přistávací dráhu světly tak, aby ji bylo možné využívat ke startům a přistávání letadel i v noci. A právě kvůli obavě z hluku i v noci vznikla petice.

Její iniciátorka Kateřina Nevanová vyzvala k podpisu také obyvatele Bystřice, Jana Camrdu. Ten se ale odmítl přidat, protože je spoluvlastníkem a jednatelem právě společnosti, která chce osvětlení přistávací dráhy zaplatit, postavit a také provozovat.

„Instalace světel vzhledem k hygienickým a provozním předpisům nebude umožňovat noční výcvik, opakované vzlety a přistání, ani žádné výrazné zvýšení provozu letiště ve večerních a nočních hodinách,” uklidňuje Camrda protestující, kteří se bojí právě hluku, který vzniká při výcviku pilotů.

„Instalace světel zvyšuje bezpečnost leteckého provozu, neboť umožňuje přistání i v noci letadlům, která provádějí let v nočních podmínkách. Takových letadel je velmi malé množství a intenzita provozu na letišti tím rozhodně nebude nijak zvýšena,” uvedl Camrda.

Takový argument ale Nevanovou ani zdaleka neuklidnil. Mladá žena připomíná, že obyvatele okolí letiště obtěžuje hluk letadel již nyní, ve dne, kdy si po práci ani doma v klidu nemohou odpočinout. „Pro létání v noci jistě platí přísnější hygienické normy, přesto si myslím, že jejich dodržování není zárukou toho, že noční provoz letiště v podstatě výrazněji nepocítíme,” je přesvědčena.

Podle prosazovatelů výstavby osvětlení se provoz na letišti zvýší jeho instalací jen nepatrně. Za rok by mělo v noci z Nesvačil vzlétnout jen kolem dvou set strojů a při této frekvenci by se investorovi měly náklady vrátit do tří let.

Jeden z nejzatíženějších aerodromů v Česku

Ve dne nyní každý rok zaznamenává Letiště Benešov 20 až 25 tisíc vzletů a je hned po Letišti Praha Ruzyně v tomto ohledu nejzatíženějším aerodromem v celém Česku.

Signatáře petice ale současné statistiky v klidu rozhodně nenechávají.

„Jestliže chce soukromá firma investovat nemalou částku do osvětlení dráhy, těžko si umím představit, že to dělá proto, aby se nic nezměnilo. Chápu, že se nemusí nic radikálně změnit ihned, ale nikdo nevíme, jaký bude další vývoj a jestli nedojde k rozšíření provozu salámovou metodou. Pokud bude jednou noční provoz povolen, nic už s tím nenaděláme. Myslím, že my, občané, máme největší obavy z toho, že nebudeme mít nikde dovolání, stejně jako je tomu nyní. Pokud skutečně dojde k povolení osvětlení letištní dráhy, mělo by mít město Bystřice dostatečné záruky, aby bylo možné provoz regulovat v případě, že se objeví stížnosti na zvýšené obtěžování leteckým provozem,” je přesvědčena Kateřina Nevanová.

Bez určité dávky tolerance to nejde

Ani Jan Camrda nepopírá, že létání s sebou přináší také hluk, ale i k jeho vnímání je prý zapotřebí tolerance.

„Hluk, prach, zápach a další imise, které kolem mého domu vznikají zemědělskou činností, velmi významným způsobem zhoršují kvalitu mého bydlení v domě nacházejícím se na okraji Bystřice. Přesto by mě nenapadlo činit jakékoli překážky a obtíže podnikům a osobám, pro něž je zemědělství způsobem obživy a kteří se samozřejmě při své činnosti nemohou vyvarovat toho, aby vznikaly imise, které omezují či poškozují v přiměřené míře životní prostředí ostatních spoluobčanů,” argumentuje s tím, že má úctu k jejich činnosti a s pokorou přijímá negativa, která mu s jejich prací vznikají.

„Nenapadlo by mě organizovat petici za to, aby zemědělci nesklízeli pole v noci, neorali v noci, neseli v noci. Připadal bych si jako asociál, pokud bych takovou činnost vyvíjel,” uvedl a připomněl, že předpokládá stejnou míru tolerance i u svých spoluobčanů ve vztahu k jiným profesím, se kterými je nutně spojena určitá míra nepohodlí.

Všichni jeho sousedi prý sekají celé víkendy sekačkami, řežou na cirkulárkách dříví, luxují na zahradách listí a on tak snáší větší hluk, než vytvářejí letadla. „Ani takovou činnost bych se však neodvažoval kritizovat, neboť patří do života současné civilizace,” dodal Camrda.

Čtěte také: Odpůrci Letiště Vodochody: Hluk by ohrozil tisíce dětí

s využitím Hlasu Bystřice

Autor: Zdeněk Kellner

16.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
2 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies