VYBERTE SI REGION

Lidé z okolí letiště bojují proti nočnímu provozu

Nesvačily - Další bitva o Letiště Benešov, které leží u Nesvačil nedaleko Bystřice na Benešovsku, je tu. Obyvatelům z okolních vsí vadí hluk létajících strojů a o to víc je nyní děsí, že by se ho neměli zbavit ani v noci.

16.12.2011
SDÍLEJ:

Bude se na Letišti Benešov létat i v noci?Foto: Ilustrační foto Jiří Sejkora

Jedna z leteckých společností působících na Letišti Benešov hodlá totiž vybavit přistávací dráhu světly tak, aby ji bylo možné využívat ke startům a přistávání letadel i v noci. A právě kvůli obavě z hluku i v noci vznikla petice.

Její iniciátorka Kateřina Nevanová vyzvala k podpisu také obyvatele Bystřice, Jana Camrdu. Ten se ale odmítl přidat, protože je spoluvlastníkem a jednatelem právě společnosti, která chce osvětlení přistávací dráhy zaplatit, postavit a také provozovat.

„Instalace světel vzhledem k hygienickým a provozním předpisům nebude umožňovat noční výcvik, opakované vzlety a přistání, ani žádné výrazné zvýšení provozu letiště ve večerních a nočních hodinách,” uklidňuje Camrda protestující, kteří se bojí právě hluku, který vzniká při výcviku pilotů.

„Instalace světel zvyšuje bezpečnost leteckého provozu, neboť umožňuje přistání i v noci letadlům, která provádějí let v nočních podmínkách. Takových letadel je velmi malé množství a intenzita provozu na letišti tím rozhodně nebude nijak zvýšena,” uvedl Camrda.

Takový argument ale Nevanovou ani zdaleka neuklidnil. Mladá žena připomíná, že obyvatele okolí letiště obtěžuje hluk letadel již nyní, ve dne, kdy si po práci ani doma v klidu nemohou odpočinout. „Pro létání v noci jistě platí přísnější hygienické normy, přesto si myslím, že jejich dodržování není zárukou toho, že noční provoz letiště v podstatě výrazněji nepocítíme,” je přesvědčena.

Podle prosazovatelů výstavby osvětlení se provoz na letišti zvýší jeho instalací jen nepatrně. Za rok by mělo v noci z Nesvačil vzlétnout jen kolem dvou set strojů a při této frekvenci by se investorovi měly náklady vrátit do tří let.

Jeden z nejzatíženějších aerodromů v Česku

Ve dne nyní každý rok zaznamenává Letiště Benešov 20 až 25 tisíc vzletů a je hned po Letišti Praha Ruzyně v tomto ohledu nejzatíženějším aerodromem v celém Česku.

Signatáře petice ale současné statistiky v klidu rozhodně nenechávají.

„Jestliže chce soukromá firma investovat nemalou částku do osvětlení dráhy, těžko si umím představit, že to dělá proto, aby se nic nezměnilo. Chápu, že se nemusí nic radikálně změnit ihned, ale nikdo nevíme, jaký bude další vývoj a jestli nedojde k rozšíření provozu salámovou metodou. Pokud bude jednou noční provoz povolen, nic už s tím nenaděláme. Myslím, že my, občané, máme největší obavy z toho, že nebudeme mít nikde dovolání, stejně jako je tomu nyní. Pokud skutečně dojde k povolení osvětlení letištní dráhy, mělo by mít město Bystřice dostatečné záruky, aby bylo možné provoz regulovat v případě, že se objeví stížnosti na zvýšené obtěžování leteckým provozem,” je přesvědčena Kateřina Nevanová.

Bez určité dávky tolerance to nejde

Ani Jan Camrda nepopírá, že létání s sebou přináší také hluk, ale i k jeho vnímání je prý zapotřebí tolerance.

„Hluk, prach, zápach a další imise, které kolem mého domu vznikají zemědělskou činností, velmi významným způsobem zhoršují kvalitu mého bydlení v domě nacházejícím se na okraji Bystřice. Přesto by mě nenapadlo činit jakékoli překážky a obtíže podnikům a osobám, pro něž je zemědělství způsobem obživy a kteří se samozřejmě při své činnosti nemohou vyvarovat toho, aby vznikaly imise, které omezují či poškozují v přiměřené míře životní prostředí ostatních spoluobčanů,” argumentuje s tím, že má úctu k jejich činnosti a s pokorou přijímá negativa, která mu s jejich prací vznikají.

„Nenapadlo by mě organizovat petici za to, aby zemědělci nesklízeli pole v noci, neorali v noci, neseli v noci. Připadal bych si jako asociál, pokud bych takovou činnost vyvíjel,” uvedl a připomněl, že předpokládá stejnou míru tolerance i u svých spoluobčanů ve vztahu k jiným profesím, se kterými je nutně spojena určitá míra nepohodlí.

Všichni jeho sousedi prý sekají celé víkendy sekačkami, řežou na cirkulárkách dříví, luxují na zahradách listí a on tak snáší větší hluk, než vytvářejí letadla. „Ani takovou činnost bych se však neodvažoval kritizovat, neboť patří do života současné civilizace,” dodal Camrda.

Čtěte také: Odpůrci Letiště Vodochody: Hluk by ohrozil tisíce dětí

s využitím Hlasu Bystřice

Autor: Zdeněk Kellner

16.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies