VYBERTE SI REGION

Motoristé už plní pořadníky v pneuservisech

Mělnicko - Někteří majitelé aut z Mělnicka hřeší na stále pěkné podzimní počasí a s přezouváním svých vozů na zimní pneumatiky otálejí. Jsou  ovšem i zodpovědní šoféři, kteří už několik dní nebo dokonce týdnů jezdí na kolech s zimním vzorkem.

31.10.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Marek Nečina

Jedním z nich je i Jaroslav Procházka z Mělníka. Na zimním obutí jezdí už druhý týden. „Kola si přehazuju sám v garáži. Zbytečně to neodkládám, protože nikdy není jasné, kdy se počasí zhorší. Autem navíc jezdí dost manželka, takže se snažím, aby všechno bylo tak, jak má," řekl řidič.

Ve většině pneuservisů na Mělnicku tvrdí, že jsou s přezouváním zhruba v polovině. V mělnickém Pneuservisu Kincl mají plné ruce práce už přes dva týdny.

„Jedeme podle pořadníku, který je plný na dva dny dopředu. Zájem o přezouvání je podobný jako loni, akorát je lepší počasí, takže máme lepší pracovní podmínky," konstatoval majitel pneuservisu Radek Kincl a dodal, že do současné doby přezuli už polovinu pneumatik, které zákazníkům v pneuservisu uskladňují.

Kralupské Pneucentrum zájemce o přezutí vozů objednává nejdříve za týden. Potvrdila to Lucie Houdová, která objednávky přijímá.

„Přezouváme už asi měsíc, kdy zájem začal růst. Největší nápor možná ale teprve přijde, protože je pořád ještě pěkné počasí," uvedla Lucie Houdová s tím, že zhruba padesát procent motoristů má pneumatiky uskladněné u nich, ostatní si je vozí z domova.

Na zimní pneumatiky přezouvá šedesát až devadesát procent řidičů

S blížící se zimní sezonou zájem o přezouvání zřejmě o něco vzroste. Podle zákona začíná už tento pátek a potrvá až do konce března,  po celou dobu mají motoristé při zhoršených povětrnostních podmínkách jezdit na zimních pneumatikách.

Podle různých odhadů pravidelně přezouvá na zimní pneumatiky šedesát až devadesát procent řidičů. Ti, co obutí nemění, riskují nejen zhoršení jízdních vlastností vozidla při poklesu teplot, ale i možné problémy s pojistným plněním při nehodě. Pokud řidiče s letními pneumatikami přistihne při zhoršených povětrnostních podmínkách policista, hrozí mu pokuta až 2 500 korun.

Řidiči vozů na letních pneumatikách, kteří na zledovatělé vozovce havarují, si mohou zadělat na velké problémy. Od pojišťovny totiž nemusejí dostat ani korunu. „Je to tak, setkáváme se bohužel ročně s desítkami škod, od nichž musíme kvůli sjetým gumám ustoupit. Klienti totiž stále podceňují fakt, že sjeté nebo nevhodné obutí může zásadně ovlivnit nejen samotný vznik škody, ale i rozsah jejích následků," uvedl Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění Allianz.

Pokud by se podle něho někdo domníval, že má dobré letní pneumatiky, které stačí i na zimu, pak při srovnání stejně kvalitní zimní a letní gumy a stejné hloubce dezénu, bude mít ta letní brzdnou dráhu na sněhu či ledu delší minimálně o dvacet procent.

„Například při městské rychlosti padesát kilometrů za hodinu vozidlo se zimními pneu na sněhu zastaví před přechodem, s letními osm metrů za ním," upozornil Libor Beran.

Objednací lhůta je tři až čtyři dny

Vedoucí servisních služeb Auto Branka v Mělníku Jan Brestovanský uvedl, že už mají za sebou zhruba tři čtvrtiny zakázek. „Přezouváme postupně dva týdny, ale žádné návaly nemáme. Objednací lhůta je tři až čtyři dny. Většina lidí přezouvání spojuje se sezonními prohlídkami," připomněl Jan Brestovanský, který už s velkým nárůstem objednávek nepočítá ani s příchodem podzimních plískanic.

Řidiči se často brání, že z novely zákona o silničním provozu není jasné, kdy jsou zimní pneu povinné. „Řada pojmů uvedených v zákoně stále vyvolává u řidičů pochybnosti. Například pojem souvislé vrstvy sněhu není stále přesně definován. Další podmínkou, z níž řidiči motorového vozidla plyne povinnost mít zimní pneumatiky, jsou předpokládané povětrnostní podmínky, což je další ustanovení silničního zákona, u kterého zákonodárce nevyužil možnost zpřesnit tento neurčitý právní pojem," uvedl advokát Jiří Hartmann.

Jaké pneumatiky?U auta do 3,5 tuny musí být dezén zimních pneumatik na všech kolech aspoň 4 milimetry, u auta nad 3,5 tuny u kol hnacích aspoň 6 milimetrů. Pneumatiky nesmějí být zpuchřelé a  jinak poškozené, na stejné nápravě musí být stejný typ a rozměr musí odpovídat pneumatikám určeným pro daný typ vozidla výrobcem.

Autor: Jiří Říha

31.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies